NY

Högre utbildning i hela landet – genom satsning på kvalitet i decentraliserade miljöer

Den 11 april arrangerade Högskolan Väst och Campus Västervik ett riksdagsseminarium om decentraliserade utbildningsmiljöer. Det inom ramen för initiativet Nya Vägar (https://nyavagar.se/). Diskussionerna handlade om att utveckla kvalitet och hur staten kan ta ett...

Staten måste in i matchen mot kompetensbristen

Nya Vägar är en plattform för samverkan där man arbetar för ökad tillgång till högre utbildning i hela landet. Se länkhttps://nyavagar.se/ Företrädare för Nya vägar initiativet från Västerviks kommun och Högskolan Väst skriver i en debattartikel på Dagens Samhälle att...

Regeringen tillför 500 miljoner kronor till skolväsendet

Den höga inflationen har medfört ett högt kostnadstryck på landets kommuner. För att upprätthålla kvaliteten i undervisningen föreslår regeringen i vårändringsbudgeten för 2024 att skolväsendet ska förstärkas med 500 miljoner kronor. – Den höga inflationen har...

Skolverkets styrning gör undervisningen lidande

Skolverket bör fokusera på att ge stöd och inspiration till skolorna, snarare än att styra och kontrollera dem. Skolverket bör vara en resurs för skolorna, inte en samverkanspart som spär på den administrativa inflationen och utformar projekt för att sysselsätta sina...

På tre år ska de statliga anslagen till studieförbunden minska med en halv miljard kronor, men anslagen till folkhögskolorna ökar.

Ministern om studieförbunden: ”Förstår att de som nedprioriteras är missnöjda” På tre år ska de statliga anslagen till studieförbunden minska med en halv miljard kronor, men anslagen till folkhögskolorna ökar. ”Utbildningar som leder till jobb prioriteras”, säger...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

”Förskolan behöver både skärm och pärm

Hur ska barnen kunna navigera på nätet på ett säkert, kritiskt och etiskt sätt om de inte får träna på det med kunniga vuxna, undrar forskaren Susanne Kjällander.

I drygt tio år har Susanne  Kjällander forskat om förskolan. Hon har sagt och skrivit ”använd det digitala när det erbjuder något som det analoga inte klarar av” och ”skärm OCH pärm”! Att ropa ”från skärm till pärm”, så som saken uttrycktes på förra veckans pressträff med skolminister Lotta Edholm (L) och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L), går emot den samlade utbildningsvetenskapliga forskningen.

Kjällander är docent i förskoledidaktik och undersöker undervisning och lärande med olika verktyg i förskolans verksamhet. Jag är inte ute efter att bevisa att digitala verktyg är bättre än analoga. Jag söker metoder för en förskola i samtiden där olika verktyg används: naturmaterial och digitala mikroskop, målarfärger och digitala kameror, fysiska kartor och robotar. Världen består av digitala och analoga verktyg, därför måste även förskolan göra det.

Barn måste rustas för en värld full av digitala verktyg, precis som vi stöttar dem så att de kan läsa, räkna, gå i trafiken och leka. Barn behöver digital kompetens, som räknas som en av EU:s åtta livskompetenser. Små barn sitter framför skärmen varje dag i hemmet. Föräldrar använder skärmen som barnvakt, liksom tidigare generationer använt tv:n. Skillnaden är att SVT visar ett granskat innehåll, vilket Tiktok inte gör. Hur ska barnen kunna navigera på nätet på ett säkert, kritiskt och etiskt sätt om de inte får träna på det med kunniga vuxna? Jag vågar inte ens tänka på konsekvenserna.

Läs mer på Dagens Samhälle här från 17 oktober 2023

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This