NY

Skolminister Lotta Edholm kommenterar resultaten i den internationella studien ICCS

Svenska 14-åringar är näst bäst i den internationella studien ICCS som Skolverket presenterade i dag. ICCS mäter kunskaper, attityder och engagemang i medborgar-, demokrati- och samhällsfrågor.– Det är glädjande att svenska åttondeklassare står sig starka när det...

Rekordmånga läser SFI i Skellefteå – ökar med industriboomen

Antalet elever som läser SFI har minskat i landet de senaste åren. Men med de stora industrietableringarna är eleverna i Skellefteå fler än någonsin. – Nu är de stora volymerna akademiker och personer som har studievana, säger rektor Ulf Olofsson. Eleverna om lär sig...

Tre av tio elever i gymnasiet utan examen

Av eleverna som började 2020 tar 79,7 procent av eleverna på de nationella programmen gymnasieexamen inom tre år visar Skolverkets statistik. Det är samma andel som året dessförinnan. Sett till hela gymnasieskolan, inklusive eleverna på introduktionsprogrammen, så når...

Svenskarnas mobilberoende växer – mest bland yngre

Hela 44 procent av svenskar mellan 16-74 år håller sig vakna längre än planerat på grund av sin telefonanvändning. Dessutom sträcker sig 69 procent efter mobilen direkt när de vaknar. Det och mycket mer visar en ny studie från Deloitte. – Överanvändning av smartphones...

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra

Föräldrar och elever utsätter lärare för orimliga krav som inte har med skolans kärnuppdrag att göra. Det visar en färsk undersökning från Sveriges lärare som DN skriver om. – Det har hänt att familjemedlemmar till en elev krävt att få se prov och underlag för att...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

”Förskolan behöver både skärm och pärm

Hur ska barnen kunna navigera på nätet på ett säkert, kritiskt och etiskt sätt om de inte får träna på det med kunniga vuxna, undrar forskaren Susanne Kjällander.

I drygt tio år har Susanne  Kjällander forskat om förskolan. Hon har sagt och skrivit ”använd det digitala när det erbjuder något som det analoga inte klarar av” och ”skärm OCH pärm”! Att ropa ”från skärm till pärm”, så som saken uttrycktes på förra veckans pressträff med skolminister Lotta Edholm (L) och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L), går emot den samlade utbildningsvetenskapliga forskningen.

Kjällander är docent i förskoledidaktik och undersöker undervisning och lärande med olika verktyg i förskolans verksamhet. Jag är inte ute efter att bevisa att digitala verktyg är bättre än analoga. Jag söker metoder för en förskola i samtiden där olika verktyg används: naturmaterial och digitala mikroskop, målarfärger och digitala kameror, fysiska kartor och robotar. Världen består av digitala och analoga verktyg, därför måste även förskolan göra det.

Barn måste rustas för en värld full av digitala verktyg, precis som vi stöttar dem så att de kan läsa, räkna, gå i trafiken och leka. Barn behöver digital kompetens, som räknas som en av EU:s åtta livskompetenser. Små barn sitter framför skärmen varje dag i hemmet. Föräldrar använder skärmen som barnvakt, liksom tidigare generationer använt tv:n. Skillnaden är att SVT visar ett granskat innehåll, vilket Tiktok inte gör. Hur ska barnen kunna navigera på nätet på ett säkert, kritiskt och etiskt sätt om de inte får träna på det med kunniga vuxna? Jag vågar inte ens tänka på konsekvenserna.

Läs mer på Dagens Samhälle här från 17 oktober 2023

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This