NY

Gilly Salmons femstegsmodell för digitalt lärande är nu översatt till svenska

professor Gilly Salmons "Femstegsmodell" för digtalt lärande är nu översatt till svenska av Mats Brenner, utbildningsutvecklare vid Karolinska Institutet och av Diana Stark Ekman, MPH, Ph.D., universitetslektor, docent i folkhälsa, Högskolan i Skövde och även...

Satsningar för att stötta ekonomins återhämtning

Regeringen kommer i samband med vårändringsbudgeten gå fram med direkta konjunkturstimulanser på 5,8 miljarder. Det handlar om ett tillfälligt förstärkt rotavdrag, riktade arbetsmarknads- och utbildningsinsatser för fler i jobb samt satsningar på vägunderhåll och...

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av nätverket European Edtech Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...

Skolpolitiken är ett experiment

Regeringens digitaliseringskritiska skolpolitik hotar inte bara elevernas lärande – den riskerar även att dra undan mattan för de kommunala och fristående huvudmännens arbete med att skydda känslig information och att skapa trygghet i skolan. Det skriver Örjan...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

8. Reflektion – Sverd fyller 30 år

Sverd_100

30arsjub50

När Georg Sved, SVERDs förste ordförande för över 30 år sedan klubbade igång verksamheten var distansutbildning, undervisning som främst bedrevs för att kompensera långa avstånd. Idag kan vi se att SVERDs medlemmarnas verklighet kommit att handla om många andra angelägna uppgifter. Samhällsutvecklingen, pedagogiskt nytänkande och särskilda gruppers behov är drivande.

Idag kan vi läsa i media att “Distansutbildning ska lösa lärarbristen”, “Den irreversibla kraften i MOOCs tränger på i Kina“ och att svenska politiker vill satsa på att fler lärosäten borde erbjuda undervisning på distans med hjälp av modern teknik. För att göra distansundervisning tillgänglig i hela landet, föreslås att det borde skapas ett nationellt kunskapscentrum för distansundervisning.

Gå med i SVERD , påverka och följ utvecklingen !

Ulf Sandström Sverds ordf.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This