NY

SVERD samverkar med Near East University. Societal Issues and Development

Den 26 februari 2021 arrangerade Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) en konferens med temat Societal Issues and Development i samverkan med Near East University, N Cypern.  Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) V ordförande...

Ny rekommendation om kombination av distans- och närundervisning

Folkhälsomyndighetens rekommendation om gymnasieskolan förlängs, men justeras. Justeringen innebär att undervisningen ska bedrivas som en kombination av fjärr- eller distansundervisning och viss närundervisning från och med 25 januari till och med 1 april 2021. Viss...

Lillehammer Lifelong Learning konferens 2021

Under två dagar 16-17 februari 2021 ägde Lillehammer Lifelong Learning Konferensen (Norge) rum online. Den första var 2019 i Lillehammer Norge. Bland partnerna var ICDE, där SVERD är partner. Konferensen var ett nationellt och internationellt virtuellt möte där...

Brister i undervisningen

Utmaningen med distansundervisning under pandemin har varit att ha en bra och spontan kommunikation mellan lärare och elev. Samtidigt är förhoppningen att undervisning på distans ska bereda vägen för ett bättre regelverk för fjärrundervisning. Det menar forskaren Anna...

Granskningarna leder till förbättrad kvalitet

Utbildningsanordnare som prioriterar kvalitetsarbetet och gör ständiga förbättringar når högre kvalitet och bättre resultat. Det menar utredarna Anna Svensson och Olof Elander som gjort de senaste årsrapporterna från Myndigheten för yrkeshögskolans enhet för...

Universities without walls A vision for 2030

EUA, European Universities Association, har lanserat sin syn på Universities in 2030 When looking to the future, we envision universities without walls; these are universities that are open and engaged in society while retaining their core values. All of Europe’s...

SVERD Vårkonferens 12 mars ”Det Nya Normala” – Omställning och hållbarhet.

SVERD Online Vårkonferens 12 mars - Det Nya Normala –omställning och hållbarhet Anmälan är fri och görs här: https://doodle.com/poll/kyea3i2uvhmrt24d?utm_source=poll&utm_medium=link Konferensen körs på videokonferenssytemet ZOOM. Länk till inloggning skickas ut...

IKT-strategerna i Lund ger hjälp till självhjälp under övergången till nätbaserad undervisning

Lunds kommun driver IKT-strategerna på barn- och skolförvaltningen en webbplats som ger hjälp och stöd om nätbaserad undervisning till skolledare, lärare, vårdnadshavare och elever under coronapandemin. Innehållet vänder sig i första hand till kommunens grundskolor,...

Tips till dig som studerar på distans

Ha självdisciplin och skapa en struktur skriver Johan Fridlund som är medlem i Lärarnas Riksförbunds studerandeförening. En struktur är A och O för att klara av studierna när man är hemma och det är då viktigt att kunna skärma av sig och inte börja med något annat...

How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic The Swedish Perspectives 27-28 January 2021

SVERD, Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning är partner i NORDPLUS projektet How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic NPAD-2020/10169 finansierat av NordPlus Nordic Council of Ministers. SVERD var värd för det första partner mötet som...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

4. VIS vuxenutbildningskonferens 2015

aida_hadz

AidaHadzialic Kunskapslyftsminister”Lärande på vuxnas ViS”Den 13-14 april 2015 hölls ViS (Vuxenutbildning i Samverkan) vuxenutbildningskonferens i Linköping. Konferensen samlade 550 deltagare från hela Sverige och flera utbildningsaktörer inom vuxenutbildning var representerade. Vis betonar i inledningen till årets konferens att :VUXNA HAR LIVSERFARENHET, vana vid eget ansvar och andra tidsprioriteringar än ungdomar. Ändå talas det sällan om vuxnas lärande. I den pedagogiska diskussionen är det ungdomarnas behov och utmaningar som dominerar.Det vill ViS ändra på. Att utbilda vuxna – är det något särskilt med det? Det självklara svaret borde vara JA. Därför handlade 2015 års konferens om vuxnas lärande. Fyra perspektiv lyftes fram.- Vad säger forskningen?- Hur påverkar den tekniska utvecklingen metodiken?- Hur påverkar behoven inom integrationsområdet metoderna?- Vilka utmaningar står vuxnas lärande inför?
Utifrån dessa fyra teman innehöll konferensen inspirerande plenarföreläsningar, miniföreläsningar, seminarier, workshops, utställningar och tid för spontana möten. Det var också möjligt att välja olika spår beroende på om man var rektor/skolledare, pedagog eller SYV/administratör – eller bara intresserad av just en speciell vinkel på ett tema.
Informeras-inspireras-kompetensutvecklas och nätverka
InformerasKonferensen inleddes av Kunskapslyftsminister Aida Hadzialic (s) som beskrev regeringens vuxenutbildningspolitik och vad den nya regeringen vill med vuxenutbildningen? Bl.a. diskuterade hon regerings satsning, som blev officiell bara ngn dag efter konferensen.Socialdemokraterna vill satsa på 30 000 platser inom komvux, yrkesvux och yrkeshögskola från 2015.“Vår målsättning är att fylla rekryterings-gapet”, säger Magdalena Andersson

– ..Sverige halkar efter i internationella kunskapsmätningar och arbetslösheten når nya rekordnivåer. Antalet personer som varit arbetslösa i mer än två år har stigit med 25 000 från år 2006,.. Arbetslösheten är högst bland dem som saknar rätt kompetens. Därför behövs ett kunskapslyft, säger hon.
Inspireras Under de båda dagarna hölls inspirations presentationer. Framtidsanalytikern Troed Troedsson beskrev på ett både roande och oroande sätt vart vår omvärld är på väg, varför detta händer och hur man kan förhålla sig till det och hantera det. För
det händer oavsett vi vill eller ej. Anders Ekholm, vice vd på Institutet för Framtidsstudier presenterade teorier om hur framtidens arbetsmarknad kommer att se ut.
Kompetensutvecklas Under konferensen hölls temaföreläsningar och seminarier kring vuxnas lärande ur fyra perspektiv – forskning, teknik, utmaningar och integration.
Professor Tomas Kroksmark belyste aktuell forskning kring vuxnas lärande. Dr. Ebba Ossiannilsson presenterade hur öppna nätbaserade utbildningar påverkar möjligheter och förutsättningar för vuxnas lärande. Hon diskuterade också öppna lärresurser (OER) och
MOOCs (Massive Open Online Courses). Li Jansson från Almega Utbildningsföretagen lyfte fram vuxenutbildningens viktigaste utmaningar.
Nätverka I programmet fanns gott om tid för möten och nätverkande med såväl kollegor från hela Sverige som ett stort antal utställare inom vuxenutbildningsområdet
Presentationerna finns tillgängliga via ViS hemsida http://www.visnet.se/
1 http://www.visnet.se/

*Ebba Ossiannilsson, PhD, EDEN Fellow, V ordförande SVERD, Lunds universitet

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This