NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tre majseminarier i Sthlm – Hur ser det ut med distansundervisning idag?


1. Vad vet vi om modern distansundervisning?
Seminarium KTH  Stockholm kl 09.30  den 2 maj 2013 
 Plats: Sal F3, Lindstedtsvägen 26, Entréplan. Prgr. Henrik Svensson KTH, Olof Bälter & Maria Svedin, KTH, Lisbeth Amhag, Malmö högskola och Stefan Stenbom, KTH Anmälan via länk ovan.

2. Långt borta men nära- SKL seminarium kring modern distansundervisning. Hornsgatan 20 lokal (Torget)To 2 maj kl 13.30 – 17.00 Anmälan här: Sveriges Kommuner och Landsting, Hornsgatan 20, (T-bana Slussen ) lokal Torget

SKL Program
13.30 – 14.00 Inledning och presentation av dagen, SKL
14.00 – 14.30 Korrespondensgymnasiet Torsås ger en bild av en gymnasieskola i utveckling.
Med hjälp av ett webbaserat lärande möter vi det behov av flexibilitet i studiegången som många gymnasieelever har. Genom att använda digitala resurser och webbaserad teknik skapar vi en skola på nätet, en skola där tid och rum blir flytande, där kunskaper, personlig utveckling och relationsskapande är grundstenarna.

14.30 – 15.00 Sofia distans
Sofia Distansundervisning bedriver undervisning i årskurs 6-9 via dator och i samtliga ämnen. Vi följer grundskolans kursplaner och betygskriterier och eleverna får betyg i åk 6-9. Våra elever är till största delen bosatta i utlandet, men vi undervisar även elever bosatta i Sverige som av olika anledningar inte går i en vanlig skola.
15.00 – 15.20 ´Kaffepaus’
15.20 – 15.40 Norrtälje kommun
Vår syn på hur man kan ge en kommun med små skolor möjlighet att välja fler språk. Vi skulle vilja ha möjlighet att använda tekniken för att använda behöriga lärare som stöd till små skolor där det under en övergångsperiod är problem med behörigheten.

15.40 – 16.00 Vindelns kommun
Vindelns kommun skall bli den bästa boendekommunen för barnfamiljer. Skolor, förskolor och fritidshem bidrar till detta genom höga resultat när det gäller trygghet och kunskapsutveckling för barn och elever. Verksamheterna präglas av företagsamhet, bra bemötande och nära kontakt mellan barn, personal och föräldrar. Samtidigt försvåras arbetet mot en ännu bättre skola genom långa avstånd och brist på behöriga pedagoger.
16.00 – 16.20 Statens Institutionsstyrelse
Vi försöker introducera en större flexibilitet i lärandet som gör att vi kan använda våra lärarresurser på samtliga skolor oavsett var elev och lärare är placerade respektive arbetar. Konkret har det hittills handlat om att göra undervisningsmaterial tillgängligt i en webbaserad lärplattform och att kommunicera på distans med ljud och bild.

 16.20 – 16. 40 SPSM
SPSM arbetar för att barn, unga och vuxna oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag. Den kompetens vi erbjuder kompletterar kommunernas och skolornas egna resurser.
16.40 – 17.00 Avrundning och avslutning.

3. Vad säger politiker och skolledare?
Under Framtidens lärande 15-17 maj äger ett ”frukostseminarium” rum med tonvikt på utredningen kring distansundervisning i grundskola och gymnasieskola och dess resultat.
Plats: Stockholm Waterfront Congress Center, 08.30 – 09.30 den 17/5

Arrangörer är KTH DIU och SKL


 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This