NY

Anmälan är öppen till SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024

SVERD Online Vårkonferens 15 mars 2024 SVERD Online Vårkonferens 2024; Ny kompetens på flexibla sätt  Programmet är under uppbyggnad och kommer att handla om samverkan högskola och vuxenutbildning. Anmälan till vårkonferensen i ZOOM 15/3 kl 13.00-16.00 som är fri sker...

Experter med bred kompetens i Läroplansutredningen

Läroplanerna behöver vara tydligt inriktade på fakta och ämneskunskaper och bättre anpassade efter barns kognitiva utveckling. Därför tillsatte regeringen Läroplansutredningen i december 2023, som leds av den särskilde utredaren Thomas Persson. Nu är det klart vilka...

Diggs plan för smartare digital infrastruktur 2024

Digg har fyra nya tjänster på gång under 2024 som samtliga ska bidra till en mer sammanhållen, offentlig digital infrastruktur. Viktoria Hagelstedt, avdelningschef för samordning och datadelning på Digg, förklarar vilka områden som berörs och varför tjänsterna är...

Uppdrag till Post- och telestyrelsen att öka förutsättningarna för digital inkludering

Regeringen ger Post- och telestyrelsen (PTS) i uppdrag att föreslå insatser för att öka andelen individer som är digitalt inkluderade, dvs. individer som använder digitala tjänster. Läs mer här Ladda ner: Uppdrag till Post- och telestyrelsen att öka förutsättningarna...

Fler böcker till förskolor och skolor

Barn och elever ska få ordentlig tillgång till böcker och regeringen har därför inrättat ett nytt statsbidrag för inköp av skön- och facklitteratur. Nu är villkoren för statsbidraget beslutade och huvudmännen kan söka de 176 miljoner kronor, vilket ungefär motsvarar...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tre majseminarier i Sthlm – Hur ser det ut med distansundervisning idag?


1. Vad vet vi om modern distansundervisning?
Seminarium KTH  Stockholm kl 09.30  den 2 maj 2013 
 Plats: Sal F3, Lindstedtsvägen 26, Entréplan. Prgr. Henrik Svensson KTH, Olof Bälter & Maria Svedin, KTH, Lisbeth Amhag, Malmö högskola och Stefan Stenbom, KTH Anmälan via länk ovan.

2. Långt borta men nära- SKL seminarium kring modern distansundervisning. Hornsgatan 20 lokal (Torget)To 2 maj kl 13.30 – 17.00 Anmälan här: Sveriges Kommuner och Landsting, Hornsgatan 20, (T-bana Slussen ) lokal Torget

SKL Program
13.30 – 14.00 Inledning och presentation av dagen, SKL
14.00 – 14.30 Korrespondensgymnasiet Torsås ger en bild av en gymnasieskola i utveckling.
Med hjälp av ett webbaserat lärande möter vi det behov av flexibilitet i studiegången som många gymnasieelever har. Genom att använda digitala resurser och webbaserad teknik skapar vi en skola på nätet, en skola där tid och rum blir flytande, där kunskaper, personlig utveckling och relationsskapande är grundstenarna.

14.30 – 15.00 Sofia distans
Sofia Distansundervisning bedriver undervisning i årskurs 6-9 via dator och i samtliga ämnen. Vi följer grundskolans kursplaner och betygskriterier och eleverna får betyg i åk 6-9. Våra elever är till största delen bosatta i utlandet, men vi undervisar även elever bosatta i Sverige som av olika anledningar inte går i en vanlig skola.
15.00 – 15.20 ´Kaffepaus’
15.20 – 15.40 Norrtälje kommun
Vår syn på hur man kan ge en kommun med små skolor möjlighet att välja fler språk. Vi skulle vilja ha möjlighet att använda tekniken för att använda behöriga lärare som stöd till små skolor där det under en övergångsperiod är problem med behörigheten.

15.40 – 16.00 Vindelns kommun
Vindelns kommun skall bli den bästa boendekommunen för barnfamiljer. Skolor, förskolor och fritidshem bidrar till detta genom höga resultat när det gäller trygghet och kunskapsutveckling för barn och elever. Verksamheterna präglas av företagsamhet, bra bemötande och nära kontakt mellan barn, personal och föräldrar. Samtidigt försvåras arbetet mot en ännu bättre skola genom långa avstånd och brist på behöriga pedagoger.
16.00 – 16.20 Statens Institutionsstyrelse
Vi försöker introducera en större flexibilitet i lärandet som gör att vi kan använda våra lärarresurser på samtliga skolor oavsett var elev och lärare är placerade respektive arbetar. Konkret har det hittills handlat om att göra undervisningsmaterial tillgängligt i en webbaserad lärplattform och att kommunicera på distans med ljud och bild.

 16.20 – 16. 40 SPSM
SPSM arbetar för att barn, unga och vuxna oavsett funktionsförmåga ska få förutsättningar att nå målen för sin utbildning. Det gör vi genom specialpedagogiskt stöd, undervisning i specialskolor, tillgängliga läromedel och statsbidrag. Den kompetens vi erbjuder kompletterar kommunernas och skolornas egna resurser.
16.40 – 17.00 Avrundning och avslutning.

3. Vad säger politiker och skolledare?
Under Framtidens lärande 15-17 maj äger ett ”frukostseminarium” rum med tonvikt på utredningen kring distansundervisning i grundskola och gymnasieskola och dess resultat.
Plats: Stockholm Waterfront Congress Center, 08.30 – 09.30 den 17/5

Arrangörer är KTH DIU och SKL


 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This