NY

Satsningar på lärcentrum och distansutbildning för ökade möjligheter till utbildning i hela landet

Publicerad 14 september 2020 Nu föreslår regeringen en utökad satsning för fler lärcentrum i hela landet med 40 miljoner kronor för 2021. För att ytterligare öka utbildningsmöjligheterna föreslås en satsning med 15 miljoner kronor nästa år för ökad kvalitet i...

SVERD/ SADEs Höstkonferens / Annual Conference 18 September 2020: om framtidens utbildning/ the futures of education

SVERD Online höstkonferens Futures of Education samlade 151 anmälda deltagare till en heldagskonferens . Detta kunde  genomföras i mötesverktyget ZOOM som tillhandhölls i samarbete med Karlstad Universitet. Först ut bland talarna var General Direktör Anders Söderholm...

SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

Välkomna till Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens "Futures of Education" den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for Distance Education (SADE) online autumn conference "Futures of Education" on 18 September...

Talare på SVERDs Höstkonferens: Ulf Sandström

Ulf Sandström, Ordförande SVERD är medorganisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ordförande Ulf Sandström inleder och avslutar konferensen samt...

Talare på SVERDs höstkonferens: Ebba Ossiannilsson, Professor, Dr, V Ordförande SVERD

Ebba Ossiannilsson,  Professor, Dr. Innovation in Open Online Learning,  V ordförande SVERD är organisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ebba...

Talare vid SVERDs höstkonferens 18 september 2020: Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College

Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College är talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020 Mats Brenner, talar om Hyflex lärande och MOOC – vid Ersta Sköndal Bräcke högskola, Stockholm SVERDs höstkonferens den 18...

Talare vid SVERDs höstkonferens: Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ

Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ, medverkar på SVERDs årliga höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis. Anders Söderholm medverkar ofta på SVERDs konferenser och berättar om vad som är på gång inom högskolevärlden och UKÄ. Två...

UNESCO OER Rekommendationen nu på svenska

FN UNESCO OER rekommendationen antogs vid UNESCOS generalförsamling av ca 200 medlemsländer, även Sverige den 25 november 2020. I väntan på att berörda myndigheter och Svenska UNESCO rådet har en inofficiella översättning av FN UNESCO OER rekommendationen utarbetats...

FN: Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond

COVID-19-pandemin har skapat den största störningen av utbildningssystemen i historien och drabbar nästan 1,6 miljarder elever i mer än 190 länder och alla kontinent. Stängningar av skolor och andra utbildningsutrymmen har påverkat 94 procent av världens...

Talare vid SVERDs höstkonferens: Aras Bozkurt, Assoc. Professor, Dr.  Anadolu University, Open Education Faculty, Eskişehir, Turkey

Aras Bozkurt, Assoc. Professor, Dr.  Anadolu University, Open Education Faculty, Eskişehir, Turkey är talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020 (online). Sessionen hålls på engelska. Aras Bozkurt, Assoc. Professor, Dr. Anadolu University, Open Education...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

2. Visionen om nästa generations lärande

Högskolan Dalarnas satsning på Nästa generations lärande är en medveten strategisk satsning i form av forsknings- och utvecklingsprogrammet NGL-programmet.

Det är en satsning förankrad i Högskolans vision om att Högskolan Dalarna 2015 ska vara ledande i pedagogisk förnyelse, med stöd av utvecklade informations­ och kommunikationstekniker, både på campus och på nätet.

Begreppet Nästa generations lärande handlar dels om den kommande generationens lärande, dels om de utökade möjligheterna att lära som växer fram med hjälp av en accelererande teknikutveckling. Vi arbetar medvetet, systematiskt och på basis av egen och andras forskning med att ständigt öka kvaliteten i lärandet.

De innovativa arbetssätten som utvecklats inom nätbaserad utbildning bidrar till att sätta studentens lärande och utveckling i centrum. Sådana arbetssätt kan utvecklas vidare för att förstärka lärandet både på campus och via internet. Vi vill även fortsättningsvis bekräfta den nya öppenhet och tillgänglighet som nätbaserad kunskapsbildning och kunskapsspridning innebär.

Nästa generations lärande – Forskning och utveckling
Vi är stolta över att Högskolan Dalarna är känd för en god kvalitet i den nätbaserade utbildningen. En stor majoritet av de ca 10 000 studenter som är registrerade på en nätkurs hos oss under 2012 läser med betydande inslag av realtidsundervisning. Det sker både i form av seminarier i mindre grupper i Connect och live-streamade föreläsningar med interaktion via en egenutvecklad Videochat. På så sätt utvecklar vi lärandets sociala dimension Med stöd av detta och satsningen på Nästa generations lärande utvecklar vi all vår undervisning, både på campus och på nätet.
Tillsammans med Örebro Universitet driver Högskolan Dalarna forskarskolan “Teknik- burna kunskapsprocesser”. 13 doktorander ska studera de förändringar som sker i kunskapsprocesser hos och mellan individer och organisationer i en tid av accelererande användning av informations­ och kommunikationstekniska tillämpningar. 10 av dessa doktorander finns vid Högskolan Dalarna och bidrar till den kreativa fysiska miljö som byggts upp för ändamålet. Forskningsmiljön omsätter ca 9 mnkr under 2012
I NGL-programmet ingår även närmare 30 utvecklingsprojekt, spridda över Högskolans samtliga 4 akademier och drivna av Högskolans egna lärare. Ambitionen att utveckla formerna, pedagogiken och tekniken för att öka kvaliteten i utbildningen. Projekten omsätter ca 14 mnkr under 2012.
Den tidigare nämnda NGL Advisory Board har till uppgift att fungera som rådgivare och dialogpartner i utvecklingen av NGL.

Nätutbildningars kvalitet och möjligheter
Vi vet att Sverige har fantastiska förutsättningar att inta en världsledande position i en allt mer globaliserad utbildningssektor. Trots det saknas sambandet mellan högre utbildning och modern teknik i regeringens strategi IT i människans tjänst – en digital agenda för Sverige. Regeringens digitala agenda är ett bra initiativ, en strategi för digitaliseringens möjligheter är utvecklande för Sverige. Det är däremot förvånande att regeringen inte verkar se att modern teknik och högre utbildning är beroende av varandra.
Vi har därför valt att göra gemensam sak med Högskolan på Gotland och Mittuniversitetet i syfte att lyfta fram nätutbildningars kvalitet och möjligheter. Tanken är att nätutbildningarna ska vara i framkant och visa hur modern teknik bidrar till höjd kvalitet inom hela högskolesektorn.
För vi tror att framtiden för utbildningssektorn tillhör Nästa generations lärande.

Joacim Svensson
NGL Högskolan Dalarna

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This