NY

Facken enade i protest: Vi är inga gränspoliser

Att ange papperslösa kan aldrig vara en lärares arbetsuppgift, svarar åtta av tio när Sveriges Lärares frågar sina medlemmar. – Vi är inga gränspoliser, säger förbundsordföranden Anna Olskog när flera fackliga organisationer samlas på Sergels torg i Stockholm i en...

Skolministern-Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn

Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn för kvaliteten i utbildningen och för barns och elevers lärande och utveckling. Er kunskap och ledarskap kommer vara helt avgörande för att vända kunskapsutvecklingen i svensk skola. För mig är det oerhört viktigt att ni...

Stödmaterial för att mäta breddad rekrytering

Stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering Se webbinariet i efterhand Den 11 oktober lanserade UHR ett stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering. Missade du eller någon kollega webbinariet så går det nu att se i...

Var fjärde elev störs i sina studier varje dag i klassrummet

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och skolstök gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning. – Det är...

Myndigheter samverkar för att främja ett livslångt lärande

Myndigheter i Sverige samverkar för att främja kompetensförsörjning och livslångt lärande I Sverige samverkar åtta myndigheter för att främja ett livslångt lärande för att förse arbetsmarknaden med rätt kompetens för ett hållbart arbetsliv. Delar av samarbetet syftar...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

1. Next Generation Learning Conference 2012

Joacim Svensson programledare NGL programmet Högskolan Dalarna

Den 21-23 februari arrangerades Next Generation Learning Conference 2012 i Falun. Konferensen, med Högskolan Dalarna som huvudarrangör och KTH som medarrangör, samlade närmare 250, nationella och internationella konferensdeltagare. Med posters inkluderat presen-terades fler än 50 bidrag under dessa dagar.

Konferensens ursprung är Högskolan Dalarnas satsning ”Nästa generations lärande” , som i huvudsak består av ett utvecklings- och forskningsprogram i syfte att utveckla pedagogik, bland annat med hjälp och stöd av teknik.
Idéen med konferensen var att skapa en arena och ett forum dedicerat till att diskutera den digitala revolutionens konsekvenser för lärande och undervisning.vid Högskolan Dalarna. Arbetet med konferensen inleddes under hösten 2010 och tidigt i processen identifierades ett samarbete mellan Högskolan Dalarna och KTH som intressant. Stefan Hrastinski från KTH är sedan tidigare engagerade i ett ”NGL Advisory Board”.Förutom Stefan Hrastinski består NGL Advisory Board av Roger Säljö (GU/HDa), Karen Littleton (Open University) och Sten Ludvigsen (InterMedia)

Föreläsningar och workshops
Marita Hilliges, rektor vid Högskolan Dalarna invigde konferensen och hälsade alla välkomna till Högskolan Dalarna. Detta följdes upp med den inledande huvudtalaren Terry Anderson, professor vid Athabasca University och en av de mer framstående personerna inom distansundervisning.
Totalt bjöd konferensen på fem huvudtalare över tre dagar; förutom Terry även Charles Crook från University on Nottingham, Rosamund Sutherland från University of Bristol, Ton de Jong från University of Twente samt Betty Malmberg från Moderaterna. Alla med olika perspektiv på nästa generations lärande. Conference 2014, mer information kommer.
Huvudtalarna inledde varje dag och följdes av parallella essioner med presentationer och workshops med såväl svenska forskare och forskarstuderande som utländska gäster med nästa generations lärande i fokus. Onsdagen bjöd dessutom på presentationer från Pearson och Blackboard samt en poster-session där mer än dussinet bidrag presenterades.
Konferensen avslutades på torsdagen med ett panelsamtal som samlade Andrew Casson rån Högskolan Dalarna, Margareta Hellström från KTH, Patrik Zackrisson från Pearson samt Terry Anderson som därmed såväl inledde som avslutade konferensen. Panelen svarade på frågor från publiken och sammanfattade konferensen.

Ta del av konferensen
Samtliga sessioner, förutom workshops, livesändes genom Högskolan Dalarnas eget verktyg Videochat och publiceras i efterhand på Youtube och iTunes U.Länkar till dessa inspelningar samt intervjuer finns på www.du.se/ngl2012.

Next Generation Learning Conference 2014
Efter mycket god respons både under och efter konferensen av deltagare och föreläsare planerar Högskolan Dalarna att följa upp NGL 2012 med endags-konferenser under kommande terminer. Högskolan Dalarna och KTH är båda intresserade av en Next Generation Learning Conference 2014, mer information om detta kommer.

Joacim Svensson
NGL Högskolan Dalarna

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This