NY

SVERD-webbinarium: Kultur och kvalitet för distansutbildning och nätbaserat lärande

Välkommen till ännu ett SVERD-webbinarium i samverkan med UHR där vi kommer att belysa nationella och internationella perspektiv på kultur och kvalitet för distansutbildning och nätbaserat lärande. Läs mer här Du kan fortfarande anmäla dig! Läs mer här Teman: Missing...

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

1. Next Generation Learning Conference 2012

Joacim Svensson programledare NGL programmet Högskolan Dalarna

Den 21-23 februari arrangerades Next Generation Learning Conference 2012 i Falun. Konferensen, med Högskolan Dalarna som huvudarrangör och KTH som medarrangör, samlade närmare 250, nationella och internationella konferensdeltagare. Med posters inkluderat presen-terades fler än 50 bidrag under dessa dagar.

Konferensens ursprung är Högskolan Dalarnas satsning ”Nästa generations lärande” , som i huvudsak består av ett utvecklings- och forskningsprogram i syfte att utveckla pedagogik, bland annat med hjälp och stöd av teknik.
Idéen med konferensen var att skapa en arena och ett forum dedicerat till att diskutera den digitala revolutionens konsekvenser för lärande och undervisning.vid Högskolan Dalarna. Arbetet med konferensen inleddes under hösten 2010 och tidigt i processen identifierades ett samarbete mellan Högskolan Dalarna och KTH som intressant. Stefan Hrastinski från KTH är sedan tidigare engagerade i ett ”NGL Advisory Board”.Förutom Stefan Hrastinski består NGL Advisory Board av Roger Säljö (GU/HDa), Karen Littleton (Open University) och Sten Ludvigsen (InterMedia)

Föreläsningar och workshops
Marita Hilliges, rektor vid Högskolan Dalarna invigde konferensen och hälsade alla välkomna till Högskolan Dalarna. Detta följdes upp med den inledande huvudtalaren Terry Anderson, professor vid Athabasca University och en av de mer framstående personerna inom distansundervisning.
Totalt bjöd konferensen på fem huvudtalare över tre dagar; förutom Terry även Charles Crook från University on Nottingham, Rosamund Sutherland från University of Bristol, Ton de Jong från University of Twente samt Betty Malmberg från Moderaterna. Alla med olika perspektiv på nästa generations lärande. Conference 2014, mer information kommer.
Huvudtalarna inledde varje dag och följdes av parallella essioner med presentationer och workshops med såväl svenska forskare och forskarstuderande som utländska gäster med nästa generations lärande i fokus. Onsdagen bjöd dessutom på presentationer från Pearson och Blackboard samt en poster-session där mer än dussinet bidrag presenterades.
Konferensen avslutades på torsdagen med ett panelsamtal som samlade Andrew Casson rån Högskolan Dalarna, Margareta Hellström från KTH, Patrik Zackrisson från Pearson samt Terry Anderson som därmed såväl inledde som avslutade konferensen. Panelen svarade på frågor från publiken och sammanfattade konferensen.

Ta del av konferensen
Samtliga sessioner, förutom workshops, livesändes genom Högskolan Dalarnas eget verktyg Videochat och publiceras i efterhand på Youtube och iTunes U.Länkar till dessa inspelningar samt intervjuer finns på www.du.se/ngl2012.

Next Generation Learning Conference 2014
Efter mycket god respons både under och efter konferensen av deltagare och föreläsare planerar Högskolan Dalarna att följa upp NGL 2012 med endags-konferenser under kommande terminer. Högskolan Dalarna och KTH är båda intresserade av en Next Generation Learning Conference 2014, mer information om detta kommer.

Joacim Svensson
NGL Högskolan Dalarna

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This