NY

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...

Ny rapport om distansarbetets fram- och baksidor

Riksrevisionens övergripande bedömning i en ny rapport är att de anställdas möjlighet att arbeta på distans inte haft någon påtaglig påverkan på om myndigheternas verksamhet bedrivs effektivt. Granskningen visar att distansarbetet inte påverkar de flesta myndigheters...

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning....

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

1. Next Generation Learning Conference 2012

Joacim Svensson programledare NGL programmet Högskolan Dalarna

Den 21-23 februari arrangerades Next Generation Learning Conference 2012 i Falun. Konferensen, med Högskolan Dalarna som huvudarrangör och KTH som medarrangör, samlade närmare 250, nationella och internationella konferensdeltagare. Med posters inkluderat presen-terades fler än 50 bidrag under dessa dagar.

Konferensens ursprung är Högskolan Dalarnas satsning ”Nästa generations lärande” , som i huvudsak består av ett utvecklings- och forskningsprogram i syfte att utveckla pedagogik, bland annat med hjälp och stöd av teknik.
Idéen med konferensen var att skapa en arena och ett forum dedicerat till att diskutera den digitala revolutionens konsekvenser för lärande och undervisning.vid Högskolan Dalarna. Arbetet med konferensen inleddes under hösten 2010 och tidigt i processen identifierades ett samarbete mellan Högskolan Dalarna och KTH som intressant. Stefan Hrastinski från KTH är sedan tidigare engagerade i ett ”NGL Advisory Board”.Förutom Stefan Hrastinski består NGL Advisory Board av Roger Säljö (GU/HDa), Karen Littleton (Open University) och Sten Ludvigsen (InterMedia)

Föreläsningar och workshops
Marita Hilliges, rektor vid Högskolan Dalarna invigde konferensen och hälsade alla välkomna till Högskolan Dalarna. Detta följdes upp med den inledande huvudtalaren Terry Anderson, professor vid Athabasca University och en av de mer framstående personerna inom distansundervisning.
Totalt bjöd konferensen på fem huvudtalare över tre dagar; förutom Terry även Charles Crook från University on Nottingham, Rosamund Sutherland från University of Bristol, Ton de Jong från University of Twente samt Betty Malmberg från Moderaterna. Alla med olika perspektiv på nästa generations lärande. Conference 2014, mer information kommer.
Huvudtalarna inledde varje dag och följdes av parallella essioner med presentationer och workshops med såväl svenska forskare och forskarstuderande som utländska gäster med nästa generations lärande i fokus. Onsdagen bjöd dessutom på presentationer från Pearson och Blackboard samt en poster-session där mer än dussinet bidrag presenterades.
Konferensen avslutades på torsdagen med ett panelsamtal som samlade Andrew Casson rån Högskolan Dalarna, Margareta Hellström från KTH, Patrik Zackrisson från Pearson samt Terry Anderson som därmed såväl inledde som avslutade konferensen. Panelen svarade på frågor från publiken och sammanfattade konferensen.

Ta del av konferensen
Samtliga sessioner, förutom workshops, livesändes genom Högskolan Dalarnas eget verktyg Videochat och publiceras i efterhand på Youtube och iTunes U.Länkar till dessa inspelningar samt intervjuer finns på www.du.se/ngl2012.

Next Generation Learning Conference 2014
Efter mycket god respons både under och efter konferensen av deltagare och föreläsare planerar Högskolan Dalarna att följa upp NGL 2012 med endags-konferenser under kommande terminer. Högskolan Dalarna och KTH är båda intresserade av en Next Generation Learning Conference 2014, mer information om detta kommer.

Joacim Svensson
NGL Högskolan Dalarna

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This