NY

Endast varannan svensk vet vad GDPR är

Bara varannan svensk känner till GDPR och var femte svensk skyddar sina personuppgifter. Detta visar en ny rapport från IMY. – Det är oroande eftersom en förutsättning för att kunna skydda sina personuppgifter i olika sammanhang är dels att känna till att...

Skolinspektionen: Skolor gör för lite för högpresterande kursdeltagare

Ny rapport: Stimulerande undervisning för elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling Skolinspektionen har genomfört en kvalitetsgranskning av 29 grundskolors arbete med att säkerställa att de elever som ligger långt fram i sin kunskapsutveckling, med fokus...

Mötesplats OER- OER konferensen 25 november 2022

Efter OER konferensen 25 november 2022  Treårsdagen av UNESCO OER Recommendation I fredags 25 november 2022 hölls  årets konferens Mötesplats OER, på årsdagen av Unescos OER-rekommendation. Vi tackar alla medverkande så hjärtligt, både talare och åhörare! Nu finns...

Äldre begränsas av tekniken, yngre av att skydda sin integritet

De flesta internetanvändare begränsar sin egen användning av internet på olika sätt, främst för att skydda sin integritet. Många känner också oro över att bli lurade på nätet, och andra begränsas av att de inte förstår tekniken. De flesta begränsar sin...

Ökad enhetlighet ska förbättra möjligheterna till validering

Som en del i arbetet för att skapa ett sammanhållet, nationellt och permanent system för validering har regeringen beslutat om en helt ny valideringsförordning. Syftet är att skapa en grund för gemensam förståelse och enhetlighet när det gäller validering inom hela...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

13,5 miljoner till kvalitetshöjning i distansutbildning

Åtta lärosäten får finansiering från Universitets- och högskolerådet (UHR) för att vidareutveckla distansutbildningen. Totalt fördelas 13,5 miljoner kronor. Läs mer här 

Regeringen har gett UHR i uppdrag att stödja en kvalitetshöjning och öka genomströmningen i distansutbildning vid universitet och högskolor 2021-2022. Ett led i uppdraget är att fördela medel till utvecklingsprojekt som ska främja en långsiktig utveckling av organisation och kultur inom distansutbildningsområdet vid svenska lärosäten under 2022.

Ansökan om projektmedel hölls öppen i cirka två månader och stängde den 14 november. UHR fick in sammanlagt 19 ansökningar.

– Det är glädjande att utlysningen lockat lärosäten med olika storlek och erfarenhet av distansutbildning. Det är också positivt att även mer traditionella campusorienterade lärosäten visat intresse. Distansutbildningen är viktig för att fler ska välja att studera vidare och en kvalitetssatsning är angelägen för att både öka genomströmningen och stärka kompetensförsörjningen i hela landet, säger Eino Örnfeldt, generaldirektör för Universitets- och högskolerådet.

SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson var med oi Bedömargruppen

Åtta lärosäten får medel

UHR har beslutat att bevilja medel till åtta projekt av de inkomna 19.

Fokus i bedömningsarbetet har varit kvaliteten på de beskrivningar som lämnats utifrån frågeställningarna i ansökningsformuläret, samt hur väl de beviljade projekten sammantaget ger ett resultat som uppfyller regeringens uppdrag till UHR. Ambitionen har varit att bevilja medel till så många projekt som möjligt som kvalitetsmässigt sett uppfyllde bedömningskriterierna.

Följande lärosäten får chansen att realisera sina projektidéer under perioden 2022:

  • Sophiahemmet Högskola
  • Malmö universitet
  • Stockholms universitet
  • Högskolan i Skövde
  • Gymnastik- och idrottshögskolan
  • Kungliga Tekniska högskolan
  • Blekinge Tekniska Högskola
  • Jönköping University

Mentorstöd kommer att erbjudas till de lärosäten som erhållit utvecklingsmedel. Projekten åtar sig att även medverka i spridningsaktiviteter som arrangeras av UHR.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This