NY

Dokumentation från SVERD Höstkonferensen Shaping the futures of learning 24 Sep 2021

Det var stort intresse vid SVERDs online Höstkonferens " Shaping the futures of learning" fredag den 24 september 2021. Se film här  https://youtu.be/cuqucQTd-L4 Se film från 1 min Rolf Reinhardts presentation om Micro-credentials om hur man kan tillgodoräkna sig...

SVERDs Online Höstkonferens ”Shaping the futures of learning” fredag 24/9 -2021

Programmet för SVERDs Online Höstkonferens "Shaping the futures of learning " är klart och talare som kommer är Anders Söderholm gen. dir. UHÄ "Pandemin och högre utbildning"  Rolf Reinhardt Int. Council on Badges and Credentials  med tema "Shaping the futures of...

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt

Den 1 juli skrevs lärosätenas ansvar för ett livslångt lärande skrevs in i högskolelagen. Högskolor och universitet ska utbilda yrkesverksamma som påverkas av den förändrade arbetsmarknaden. Samtidigt är det oklart hur lärosätenas arbete ska följas upp. Behovet av...

”Regeringen bör ta fram en nationell strategi för äldres digitala inkludering.”

Att ha tillgång till och kunna använda digital teknik handlar både om att klara vardagslivets praktiska bestyr och att kunna hålla kontakt med vänner och familj. Folkhälsomyndigheten påpekar just det, att användningen av digital teknik är viktig för äldre personers...

En tillgänglig högskola, livslångt lärande och ett nytt omställningsstudiestöd

Den högre utbildningen ska vara tillgänglig i hela landet och för personer i olika livsfaser och med olika behov. Dessutom har studiemedlet anpassats för att fler ska ha möjlighet att studera mitt i livet. Läs mer här Fortsatt satsning på livslångt lärande Framtidens...

Workshop om hybrid undervisning Högskolan Väst och Högskolan Skövde

Högskolan Väst och Högskolan Skövde berättar och visar samarbetar kring den här workshopen som riktar sig till pedagogisk personal och IKT-personal. Deltagare från VKF och ITHU – (hybridnätverket koordinerat av Stefan Karlsson, ORU) är också hjärtligt välkomna att...

Internetdagarna – bredda ditt digitala perspektiv

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online 22-23 november 2021 där du utformar delar av programmet själv genom att välja ett fördjupande temaspår per dag. Du får också lyssna på världsledande keynotetalare och möjlighet att nätverka med experter och branschfolk....

Utlysning: UHR Projektet Kvalitet i distansutbildning

Från och med idag den 13 september fram till och med den 14 november kan universitet och högskolor ansöka om medel för att höja kvaliteten i sina distansutbildningar. Universitets- och högskolerådet kommer att fördela minst 12 miljoner kronor till sådana...

Vad säger 6,7 miljoner jobbannonser om framtidens arbetsmarknad?

Inom ramen för regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital Spetskompetens som UKÄ har ihop med Tillväxtverket har en kartläggning gjorts av arbetsgivares efterfrågan på digital spetskompetens. Resultaten tyder på en långsiktigt ökad efterfrågan på digital...

Regeringen satsar på högre kunskapsresultat, fler utbildade lärare och ökad jämlikhet i skolan.

Regeringen visar att med satsningar på skolan går det att vända sjunkande kunskapsresultat. Men ska kunskapsresultaten fortsätta uppåt behöver skolan bli mer jämlik. Nu föreslår vi fortsatta satsningar och nya insatser för en bättre och mer jämlik skola med fokus på...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

9. UR lägger 8.000 utbildningsprogram fritt på nätet

Intervju med Utbildningsradions vd Erik Fichtelius


 

 

 

 

 

Varför satsar UR på öppna digitala lärresurser ?
Ur har frågat sina användare och skickat ut 6 000 enkäter, där har vi fått god kunskap om hur lärarna använder UR-material. Undersökningen visar att användningen av strömmande medier ökar. Vi kan se att en stor del pedagoger som jobbat länge använder UR material via AV centraler medan gruppen  yngre lärare använder Internet baserade medier och då inte bara UR material.

Trenden vi kan se i vår undersökning är att yngre pedagoger vill använda ljud och bild från internet. Tidigare var UR material lösenordsskyddade och besvärliga att använda. I och med UR play blir det enklare att använda UR material så att man kan nå elever direkt vilket jag tycker är viktigt, nu behöver man ej längre gå omvägen via mediacentraler.

Vilka är de framtida utmaningarna för fritt utbildningsmaterial ?
En viktig fråga är att hitta förhandlingslösning med upphovsmännen. De som producerar ska ställa legitima och rimliga krav vilka vi skall kunna komma överens om för att få använda media fritt via nätet. Vi har kommit överens nu efter att ha diskuterat frågan länge – Hur mycket är det värt att materialet finns fritt ? Betalningsnivåer och rättighetslösningar har man förhandlat fram.

Innan vi kunde släppa 8 000 flimer från UR så tog det ett år att förhandla fram avtal med producenterna. Långsiktig betalningsmodeller finns nu vilket är en förutsättning för att komma vidare i processen. Vi arbetar nu med att göra UR-materialen sökbara genom att lägga till information om UR-filmerna, med hjälp av metadatamärkning

Vi integrerar biblioteksstandarden och knyter informationen till läroplanens årskurser och ämnen. Det är ett långsiktigt arbete att ”förfina” metadata så att sökträffarna blir optimala.

Vad är det som får enskilda pedagoger att dela med sig av kursmaterial?
Jag tror att det handlar om ära, man vill stödja universitetets tanke om att kunskapen ska vara fri och mänskligheteten skall utvecklas och dela med sig . Dela med sig av kunskapsmaterial och utbildning är en del , ”Ethos” god etik för en utbildare. En del av uppdraget som pedagog blir att man vill bidra till kunskapssamhället.

Vilka är institutionernas intressen kring OER ?
Itunes drogs igång bl a för att  underlätta för att dela med sig av föreläsningsanteckningar. Öppna lärresusrer är en marknadsföringsinsats helt enkelt en varumärkes grej . Idag blir det mer och mer en affärsmodell där kursmaterialet är fritt men inte validering. Universitetet och skolor tar betalt för validering och seminarieverksamheten kostar pengar

Vlka är myndigheternas argument för OER ?
Studenter lär sig av media. Skattemedel bör generera material som är gratis och gott. Det är viktigt med kollektiv nyttighet, sedan har skolutbildningsmyndigheter ett utvecklingskrav på sig och de måste hänga med i utvecklingen av den nya tekniken.

UR och Digidel
1,2 miljoner  svenskar använder inte internet. Lika många till har ej tillgång till internet. Huvudsyftet för UR att arbeta med Digidel , digital delaktighet-projektet,  är att bidra till demokratisk infrastruktur.

Hur ser UR på Public service kommittens utredning ?
Utredningen är välskriven och UR frågor lyfts fram bra, samt öppnar upp för en kreativ diskussion inte minst i UR styrelsen. Det framgår att UR ska göra bildande program för folkbildning och utbildning. Det skrivs om ett utbildningsuppdrag som en helhet vilket är bra. Vi kommer att diskutera hur UR material ska betalas i framtiden när befrielse av kursmaterial kostar pengar. Regeringen vill ha in remissvar i slutet av året och SVERD kan lämna in sina synpunkter då. Många i utbildningsväsendet vill stödja och hjälpa till med OER och URs underlag för remissvar kommer under andra halvan i oktober.

Tänk följande metafor: UR har 330 Mkr i sitt mediaproduktionsanslag vilket utgör ca halva kostnaden av vad en melodislagerfestival i Baku på 600 Mkr kostar, eller kostnaden för vad en norsk melodi schlagerfestival går loss på. Regeringen borde ge UR mer pengar i medieproduktionsanslag.

Vad får UR  tillbaka när ni släpper media fritt på nätet ?
Vi får genomföra det public service handlar om att bidra till ett demokratiskt samhälle. Medborgarna ges möjlighet till delaktighet vilket är viktigt. Glädjen ligger i att få dela med sig av bra utbildningsmaterial som kommer många personer till nytta vid många olika lärsituationer.

Av Ulf Sandström

SVERDs ordförande

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This