Den 26 maj 2023 genomfördes ett SVERD/UHR webinar med Klaus Dieter Rossade, Open University, UK, tillika reperesentant i EADTU Special Interest Group (SIG) on Online Assessment (2020 - 2022). Klaus Dieter Rossade gav oss internationell utblick kring både...
Detta material från projektet Kompetenspasset som drivs av RISE, MYH, AF och Vinnova vänder sig till dig som är intresserad av vad mikromeriter är och kan vara för just din organisation. Materialet vänder sig till dig som är beslutsfattare eller utbildningsanordnare...
”Läraren kan hjälpa sina elever att utvecklas i känsloreglering genom att samtala mycket om känslor i klassrummet. Eleverna behöver lära sig att identifiera sina känslor och namnge dem”, säger forskaren Katariina Salmela-Aro i en av de artiklar som vi i dag publicerar...
Regeringen har idag beslutat att Digitaliseringsrådet ska fortsätta sitt arbete i syfte att främja genomförandet av den allmänna digitaliseringspolitiken och digitaliseringen av den offentliga förvaltningen. Rådets arbete förlängs till och med den 31 december 2026....
SFS släppte sin nya rapport om deras kartläggning om Tillgången till särskilt pedagogiskt stöd på 43 lärosäten 23 maj 2023 och hade ett soffsamtal om rapporten via Facebook Soffsamtal: Särskilt pedagogiskt stöd SFS satte sig ner i soffan för ett djupgående samtal om...
Inkl. öppet diskussionsforum 30 min efter presentationerna
Micromeriter (Badges) – att synliggöra kompetenser
Kompetenspasset, Vinnovaprojekt för att undersöka vad mikromeriter är i en svensk kontext.
EU Kommissionen – strategier och rekommendationer kring mikromeriter.
Internationell översyn av mikrokrediter – ICoBC (International Council on Badges and Credentials)
Efter introduktionen och presentationerna (ca 45 min) inbjuds till fördjupande diskussioner i breakout rooms, där deltagarna har möjlighet att utbyta erfarenheter och bidra till diskussionen (ca 30 min).
Kinga Szuly, experts team leader, European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Unit B1, Higher Education
Hans Almgren, utredare vid Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH)
Ebba Ossiannilsson, Professor, Svenska Riksorganisationen för Öppen Flexibel Distansutbildning (SVERD), Kvalitetskoordinator International Council on Badges and Credentials