NY

18 riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor

De 18 riktlinjerna har arbetats fram av Digg och IMY på uppdrag av regeringen, och 21 januari, presenterades och överlämnades de till civilminister Erik Slottner (KD). – Användning av AI kan förbättra effektiviteten i offentlig sektor, öka medborgarnyttan och höja...

Ny generaldirektör för Skolinspektionen

Regeringen har beslutat att anställa Marie Axelsson som generaldirektör och chef för Skolinspektionen. Hon påbörjar sin anställning den 1 april 2025. – Skolan ska gå tillbaka till grunderna. Tillbaka till en skola där elever lär sig läsa med riktiga böcker, där...

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan. Problemet är att den är dyr att genomföra, men enligt regeringen är tajmingen god. – Jag menar att det i nuläget finns ett gyllene tillfälle eftersom barnkullarna går ned väldigt kraftigt,...

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digital omställning för aktivt medborgarskap, webinar 8 Dec 2021 kl 14.00

Digital omställning för aktivt medborgarskapför den vuxna befolkningen i ett nordiskt perspektiv , Webinar 8 dec 2021 kl 14.00-15.30

Bakgrund:
Sedan hösten 2019 medverkar SVERD i Nätverk för Vuxnas lärande (NVL) Digital, ett nätverk/projekt inom NVL (Nordiskt nätverk för Vuxnas lärande) Nordiska Ministerrådet. Nätverket arbetar för att överbrygga den digitala klyftan och öka vuxnas förståelse för digitalt deltagande. Genom utveckling av praxis i vuxenutbildningssystemet och rekommendationer till beslutsfattare bidrar nätverket till att den vuxna befolkningen får bättre möjligheter att använda digitala samhällstjänster och delta i livslångt lärande, kan vara aktiva och kritiska medborgare och användare av teknologier, och därmed ges bättre förutsättningar att klara omställningen i arbetslivet. Webinariet syftar till att sprida kunskap om goda exempel från de nordiska länderna vilka har framkommit inom NVL Digital och speciellt uppmärksamma några svenska initiativ. https://nvl.org/nvl-digital

Målgrupp:  SVERD medlemmar, Intressenter som har fokus på NVL:Digitals syfte

Registrering och program

    Registrering:

    Digital omställning för ett aktivt medborgarskap för den vuxna befolkningen i ett nordiskt perspektiv, Webinar ons.8 Dec 2021 tid Kl.14.00-15.30

    Konferensen använder webplattformen ZOOM.

    Välkommen att registrera dig här:

    Your E-post

    Titel:

    Namn:

    Organisation:

    Webbadress:

    Land:

    Inloggning till Zoom kommer att skickas ut med epost en dag före onsdag den 8:e December 2021.

    14.00 CET Välkomna och introduktion

    Ebba Ossiannilsson, Professor, Dr., Vice Ordförande, SVERD

    14:05 Om SVERD
    Ulf Sandstrom
    Ordförande
    Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning
    www.sverd.se
    14:10  

    Nordiskt Nätverk för Vuxnas Lärande (NVL)

    Johanni Larjanko, NVL koordinator, Bildningsalliansen, Finland

    14:15 Desk research om aktuell status av initiativ i Norden.
    NVL Digital
    Kjell Nyman, Forsknings- och utbildningspolitisk konsult
    14:45 Presentation om Forskningsprojektet inom NVL digital,
    Professor Mie Buhl, Aarhus universitet, Danmark
    15.05-15.20 NVL Nätverket Grundläggande färdigheter Agnetha Kronkvist Undervisningsråd
    Skolverket
    15.20-15.30 Sammanfattning och avslutning

    Ebba Ossiannilsson och Ulf Sandström SVERD

    Share This