NY

NYA VÄGAR FÖR FLEXIBILITET I HÖGRE UTBILDNING – I HELA LANDET

Idag den 30 september inleds konferensen Nya vägar för tillgång till högre utbildning i hela landet 30 sept – 1 okt 2020. Läs mer här SVERD deltar och bevakar konferensen gen on Ebba Ossiannilsson (V Ordförande SVERD). En blogpost kommer på fredag om highlights från...

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020 Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens ”Futures of Education” den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for...

Tillbaka till utbildningens framtid

Fyra scenarier för framtidens skola Stäng ögonen en sekund och tänk på något som hände under de senaste 20 åren och du skulle aldrig ha förväntat dig att inträffa. Vare sig det är pandemin, smarta telefoner eller något annat, sanningen är att framtiden gillar att...

Satsningar på lärcentrum och distansutbildning för ökade möjligheter till utbildning i hela landet

Publicerad 14 september 2020 Nu föreslår regeringen en utökad satsning för fler lärcentrum i hela landet med 40 miljoner kronor för 2021. För att ytterligare öka utbildningsmöjligheterna föreslås en satsning med 15 miljoner kronor nästa år för ökad kvalitet i...

SVERD/ SADEs Höstkonferens / Annual Conference 18 September 2020: om framtidens utbildning/ the futures of education

SVERD Online höstkonferens Futures of Education samlade 151 anmälda deltagare till en heldagskonferens . Detta kunde  genomföras i mötesverktyget ZOOM som tillhandhölls i samarbete med Karlstad Universitet. Först ut bland talarna var General Direktör Anders Söderholm...

SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

Välkomna till Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens "Futures of Education" den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for Distance Education (SADE) online autumn conference "Futures of Education" on 18 September...

Talare på SVERDs Höstkonferens: Ulf Sandström

Ulf Sandström, Ordförande SVERD är medorganisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ordförande Ulf Sandström inleder och avslutar konferensen samt...

Talare på SVERDs höstkonferens: Ebba Ossiannilsson, Professor, Dr, V Ordförande SVERD

Ebba Ossiannilsson,  Professor, Dr. Innovation in Open Online Learning,  V ordförande SVERD är organisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ebba...

Talare vid SVERDs höstkonferens 18 september 2020: Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College

Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College är talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020 Mats Brenner, talar om Hyflex lärande och MOOC – vid Ersta Sköndal Bräcke högskola, Stockholm SVERDs höstkonferens den 18...

Talare vid SVERDs höstkonferens: Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ

Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ, medverkar på SVERDs årliga höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis. Anders Söderholm medverkar ofta på SVERDs konferenser och berättar om vad som är på gång inom högskolevärlden och UKÄ. Två...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

VTT Box Virtual Teachers Toolbox- EU Projekt

SVERD är parter i två nya EU projekt.De två projekten är TIBL och VTT_box. Båda är inom Cooperation for innovation and the exchange of good practice., där syftet är innovation inom berörda områden. TIBL är inom Strategic Partnerships for vocational education and training (VET), medan VTT-Box är inom Strategic Partnerships for school education. Båda projekten är två-åriga och startar i oktober 2017.

VTT-BOX VIRTUAL TEACHERS TOOLBOX

Projektgruppen består av :

  • Colegio Internacional Costa Adeje (Spain) Koordinator  [more …]
  • Europäische Bildungsinitiative (Austria) [more …]
  • I.T.S Vittorio Veneto Salvemini (Italy) [more …]
  • University of Crete (Greece) [more …]
  • Swedish Association for Distance Eduaction (Sweden) [more …]

Sammanfattning:

ERASMUS PLUS PROJEKT – ”Virtuella lärare verktygslåda”

Virtuella lärarens verktygslåda (VTT box), projektet finansieras projekt inom Erasmus Plus.
Projektet omfattar fem europeiska länder: Spanien, som är ansvarig för samordnande roll, Österrike, Grekland, Italien och Sverige.

Ämnet är distansutbildning (online), som möjliggör bättre tillgänglighet, flexibilitet, användning av ny teknik och ett innovativt metodiskt tillvägagångssätt som möjliggör självständigt lärande och genererar förmåga till självbedömning.
Syftet med projektet är att minska antalet skolavhopp och garantera tillgång till utbildning i händelse av olika social problem som försvårar vanlig skolgång.
OODL-metoden kommer att användas (öppen on-line distansutbildning).
Projektet syftar till att förverkliga pilotkursen för studenter och tillgång till utbildning för lärare.


1. Promoting the acquisition of skills and competences

The project addresses students in higher secondary education focusing on the MINT subject and develops an innovative, studentcentered pproach to strengthen the learning success and the learning outcomes, especially in science (subjects). The developed Open Online Distance Learning with a special focus on student’s needs provide effective and innovative teaching (by implementing an innovative “reversed pedagogical approach”) and assessment (by implementing a new self-evaluation method to validate and assess the learning outcomes, the so-called Mandala self-evaluation).

2. Open and innovative practices in a digital era

Open and innovative practices are a core objective in the project and focus on Open Online Distance Learning and the intensive use of ICT to strengthen the digital competences of both students and teachers. The intensive use of digital competences in this project combined with the proposed pedagogical approach in combination with Open Educational Resources provide a modern approach to teaching in the digital area. This is supported by the intensive use of multimedia based material in teaching. The VVT-Box project will create innovative methods and pedagogical approaches and develop learning materials and tools that make intensively use of Information and Communication Technologies (ICTs) in education (Addressing ITC as one of the key competences defined by the European Commission). The project creates Open Educational Resources, which ensure an innovative access to education. The focus on Open Online Distance Learning as well as innovative evaluation methods combined with an appropriate quality enhancement framework provides learning at highest level. Furthermore, the project is spreading the utilisation of open and innovative education and training. That covers work methods in the same way as the project provides resources for educators and learners at various levels. The complementary consortium built from schools, a University and a teacher trainings institution includes supporting synergies between education, research and innovation activities, the digitisation of quality learning content and promoting the use of ICT as a driver for systemic change to increase the quality and relevance of education and training. The project results strengthen the acquisition of digital competences in both target groups (teachers as well as students).

3. Supporting schools to tackle early school leaving (ESL) and disadvantage

The schools follow an innovative concept to keep students motivated to finish school and to terminate their basic education. A special focus is put on the so-called MINT subjects, mainly on traditional science subjects (Physics, Biology, …). From the experience of the participating schools, especially in these subjects difficulties arise in the learning success. Students often get demotivated by missing success – especially in science (and language) subjects and finally drop school. The use of Open Online Distance learning based on using a technology enhanced learning including multimedia content can motivate the students. The special developed “reversed pedagogical approach” addressing specifically the needs, desires and behaviour of students is an innovative approach to decrease the early school leaving rate. The VTT-Box project offers the proven diversity of learners new chanced, help the disadvantaged students by promoting an individual learning pace as well as a modern multimedia based learning. This strategy is a must in the participating schools due to their student’s profile (students with migration background or different mother tongue) and are in line with priority. Here the consortium will focus on students to support then (by Open Online Distance Learning) from the lowest to the highest end of the academic spectrum, including children with a migrant background who might face specific (e.g. linguistic) challenges.”

Share This