NY

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sök projektmedel för högskolepedagogisk utveckling

Under 2022–2023 främjar UHR på regeringens uppdrag gemensamt högskolepedagogiskt utvecklingsarbete mellan universitet och högskolor. Nu går det att söka upp till 1,5 miljon kronor för högskolepedagogiska projekt som handlar om digitalisering, examination, akademisk...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Uppföljningskonferens om pedagogiskt utvecklingsarbete 6 mars 2020

UKÄ och SUHF bjuder in till en virtuell uppföljningskonferens för regeringsuppdraget om högskolepedagogiskt utvecklingsarbete som UKÄ slutredovisade i december 2019.

Anmälan

Anmäl dig senast den 4 mars på länken nedan. Konferensen är kostnadsfri.

Inför konferensen kommer vi att skicka all information du behöver för att delta.

På konferensen diskuterar vi de förslag och bedömningar som UKÄ lämnade till regeringen i sin slutrapportering (länk till vår webbrapportering av uppdraget hittar du längst ner på denna sida under Relaterad läsning). En av bedömningarna är att det behövs en nationell strategi för högskolepedagogisk utveckling. Med konferensen vill UKÄ lämna över stafettpinnen till SUHF och andra berörda aktörer i högskolesektorn som har möjlighet att vidareutveckla ett sådant arbete genom förstärkt samverkan. Länk till anmälan 

Frågor som konferensen kommer att kretsa kring:

  • Vad kom UKÄ fram till i arbetet med regeringsuppdraget? Vilka förslag och bedömningar lämnades till regeringen? Vad händer nu?
  • Vilka tankar har de berörda aktörerna om UKÄ:s förslag och bedömningar?
  • Hur kan lärosätena och andra aktörer i högskolesektorn samverka för att stärka det högskolepedagogiska utvecklingsarbetet?
  • Hur har andra länder gjort? Kan vi inspireras av dem?
  • Hur ser det gemensamma arbetet framåt ut?

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This