NY

Stäng inte ute skolan från AI-strategi

AI används redan av skolelever så stäng inte ute skolan från AI-strategi. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver flera debattörer att tre av fyra elever på högstadiet och gymnasiet använder redan artificiell intelligens (AI). Trots detta väljer regeringen att...

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...

Svensk skola klarar inte av att utjämna barns livschanser

Skolans mål har alltid varit att ge alla elever likvärdiga möjligheter. Skolans mål har alltid varit att utjämna livschanser och ge alla elever bra utbildning. Men de stora resultatskillnaderna visar att skolan i landsbygder och utsatta områden inte klarar sitt...

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Ny skrift om e-lärandetrender

eadtu200

Den tredje upplagan av EADTUs Excellence Manual har publicerats.

Redaktörer är Karen Kear och Jon Rosewell (OUUK) och manualen har samordnats av George Ubachs  European Association of Distance Teaching Universities (EADTU) samt Ebba Ossiannilsson v. ordf Sverd and certifierad kvalitetsgranskare för EADTU

Den nya tredje upplaga innehåller beskrivningar av nya e-lärandetrender som den snabba ökningen av mooc-kurs (MOOCs), en våg av intresse för att lärandeanalys, och en ökad användning av lärandedesign i en mer systematisk strategi för utvecklingen av e -learning kurser.

Nya beskrivna områden är ökat fokus på personalisering, omvända lärmetoder, virtuella laboratorier, digitala märken och e-portföljer. Ladda ner manualen här http://e-xcellencelabel.eadtu.eu/tools/manual

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tredje utgåvan av EADTU Excellence Manual | Namn på webbplatsen - […] Tredje utgåvan av EADTU Excellence Manual […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This