NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

TIBL Teacher Training Event i Sevilla, Spanien

Det EU finansierade projektet TIBL, Technology Innovation in Blended Learning, där SVERD är partner höll sitt första Teacher Training event i Sevilla, Spanien  hos SAFA. Fundación Escuelas Profesionales de la Sagrada Familia, som också är koordinater för TIBL. Samtliga partner deltog med medarbetare från sina organisationer.

SAFA

I huvudsak är det tre IntellectualOutputs, vilka också diskuterades på Teacher Training Eventet i Sevilla, Spanien 9-13 maj 2018.

  1. Trainer’s Toolbox & MOOC

  2. Transferability guide and Evaluation Guide
  3. Pilot courses (dock inte finansierade)

Under teacher training eventet diskuterades

  1. Kvalitets referensramar
  2. Pedagogiska referensramar
  3. Multiple devises och usability studies
  4. Digitala kompetenser (DigCompEdu)

Under eventet gästades vi av Andreia Inamorato Dos Santos från JRC som berättade om de referensramar som JRC arbetat med för öppen utbildning och digital kompetens.

fullsizeoutput_1735

Läs mer om projektet på SVERDs hemsida under projekt

Partners är:

  • The applicant SAFA Coordinator ( Seville) is an important Spanish school foundation focusing on school and vocational education, Coordinator Carlos Guerrero Herrero Dirección Central SAFA Departamento de Formación Profesional C/Trajano, 35A  41002 Sevilla Tel. 954378690 www.safa.edu
  • EFQBL is a VET and trainers education organisation Austria Wiener Neustadt,
  • DigiLab from the University La Sapienza  Rome Italy
  • University of Aveiro south of Porto Portugal are specialised in innovation in technology enhanced training and the related pedagogy.
  • Swedish Association Distance Education SADE is a specialist in Distance Learning and quality enhancement frameworks.
  • Tidsperiod 2 år 2017-2019

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This