NY

Dokumentation från SVERD Höstkonferensen Shaping the futures of learning 24 Sep 2021

Det var stort intresse vid SVERDs online Höstkonferens " Shaping the futures of learning" fredag den 24 september 2021. Se film här  https://youtu.be/cuqucQTd-L4 Se film från 1 min Rolf Reinhardts presentation om Micro-credentials om hur man kan tillgodoräkna sig...

SVERDs Online Höstkonferens ”Shaping the futures of learning” fredag 24/9 -2021

Programmet för SVERDs Online Höstkonferens "Shaping the futures of learning " är klart och talare som kommer är Anders Söderholm gen. dir. UHÄ "Pandemin och högre utbildning"  Rolf Reinhardt Int. Council on Badges and Credentials  med tema "Shaping the futures of...

Livslångt lärande tvingar lärosätena att tänka nytt

Den 1 juli skrevs lärosätenas ansvar för ett livslångt lärande skrevs in i högskolelagen. Högskolor och universitet ska utbilda yrkesverksamma som påverkas av den förändrade arbetsmarknaden. Samtidigt är det oklart hur lärosätenas arbete ska följas upp. Behovet av...

”Regeringen bör ta fram en nationell strategi för äldres digitala inkludering.”

Att ha tillgång till och kunna använda digital teknik handlar både om att klara vardagslivets praktiska bestyr och att kunna hålla kontakt med vänner och familj. Folkhälsomyndigheten påpekar just det, att användningen av digital teknik är viktig för äldre personers...

En tillgänglig högskola, livslångt lärande och ett nytt omställningsstudiestöd

Den högre utbildningen ska vara tillgänglig i hela landet och för personer i olika livsfaser och med olika behov. Dessutom har studiemedlet anpassats för att fler ska ha möjlighet att studera mitt i livet. Läs mer här Fortsatt satsning på livslångt lärande Framtidens...

Workshop om hybrid undervisning Högskolan Väst och Högskolan Skövde

Högskolan Väst och Högskolan Skövde berättar och visar samarbetar kring den här workshopen som riktar sig till pedagogisk personal och IKT-personal. Deltagare från VKF och ITHU – (hybridnätverket koordinerat av Stefan Karlsson, ORU) är också hjärtligt välkomna att...

Internetdagarna – bredda ditt digitala perspektiv

Internetdagarna är en tvådagarskonferens online 22-23 november 2021 där du utformar delar av programmet själv genom att välja ett fördjupande temaspår per dag. Du får också lyssna på världsledande keynotetalare och möjlighet att nätverka med experter och branschfolk....

Utlysning: UHR Projektet Kvalitet i distansutbildning

Från och med idag den 13 september fram till och med den 14 november kan universitet och högskolor ansöka om medel för att höja kvaliteten i sina distansutbildningar. Universitets- och högskolerådet kommer att fördela minst 12 miljoner kronor till sådana...

Vad säger 6,7 miljoner jobbannonser om framtidens arbetsmarknad?

Inom ramen för regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital Spetskompetens som UKÄ har ihop med Tillväxtverket har en kartläggning gjorts av arbetsgivares efterfrågan på digital spetskompetens. Resultaten tyder på en långsiktigt ökad efterfrågan på digital...

Regeringen satsar på högre kunskapsresultat, fler utbildade lärare och ökad jämlikhet i skolan.

Regeringen visar att med satsningar på skolan går det att vända sjunkande kunskapsresultat. Men ska kunskapsresultaten fortsätta uppåt behöver skolan bli mer jämlik. Nu föreslår vi fortsatta satsningar och nya insatser för en bättre och mer jämlik skola med fokus på...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

EU projekt TIBL-Technical Innovation in Blended Learning

SVERD är partner i två nya EU projekt.De två projekten är TIBL och VTT_box. Båda är inom Cooperation for innovation and the exchange of good practice., där syftet är innovation inom berörda områden. TIBL är inom Strategic Partnerships for vocational education and training (VET), medan VTT-Box är inom Strategic Partnerships for school education. Båda projekten är två-åriga 2017-2019.

EU kommissionen

TIBL- TECHNICAL INNOVATION IN BLENDED LEARNING

Koordinator är FUNDACIÓN ESCUELAS PROFESIONALES DE LA SAGRADA FAMILIA, Spanien

Partners

  • The applicant SAFA Coordinator ( Seville) is an important Spanish school foundation focusing on school and vocational education, Coordinator Carlos Guerrero Herrero Dirección Central SAFA Departamento de Formación Profesional C/Trajano, 35A  41002 Sevilla Tel. 954378690 www.safa.edu
  • EFQBL is a VET and trainers education organisation Austria Wiener Neustadt,
  • DigiLab from the University La Sapienza  Rome Italy
  • University of Aveiro south of Porto Portugal are specialised in innovation in technology enhanced training and the related pedagogy.
  • Swedish Association Distance Education SADE is a specialist in Distance Learning and quality enhancement frameworks. Budget 139 221  EUROTidperiod 2 år

1. Enhancing access to training and qualifications for all
The TIBL Project addresses the chances for trainees to get better training supplying them with relevant and high-quality competences (skills, knowledge) for their professional life, especially to keep the employability. The project develops modern technology enhanced training which can be work-place based as well as traditional self-paced training. The project implements courses using the potential of innovative and active pedagogies such as collaborative methods (usual in Blended Learning) and a heutagogical approach putting the learner in the center of the learning. This will be enabled synergies between education, research and innovation activities, like the cooperation of a VET school with a VET training organisation supported by two of the top European Universities and the involvement of an association specialized in Distance Learning and quality assurance (and enhancement).
2. Open and innovative practices in a digital era
Blended Learning means the intensive use of technical equipment, of ICT and Online Distance Learning. These practices are typical for learning in the digital era. The use of the complete variety of available devices (tablets, smartphones, handheld computers, netbooks, notebooks etc) mirror the current technical oriented society and promotes a promising approach to modern digital based training. The promoting the use of ICT with a view to increasing the quality and relevance of education at all levels is always in the
background of all project’s activities. The project is a response to the digital revolution by increasing (and using) digital competences at all levels of learning, including non-formal and informal VET education. This also gives the project an enormous transfer potential to other educational fields. The providing of the project’s outputs as OER is a contribution to Open Education.
3. Introducing systematic approaches to, and opportunities for, the initial and continuous professional development of VET teachers, trainers and mentors in both school and work-based settings.
The project develops innovative and technology based training methods which are also an innovation for trainers (and all kinds of organisations involved in education and training). The project addresses mainly the continuous professional development of VET teachers and trainers (as mentioned in school as well
as in work-based settings in SMEs). The developed software (Trainer’s Toolbox) and the MOOC enable trainers easily to use the TIBL tools and practices in their training and to supply best the trainees.”

The project, which is funded by the European Commission with 139,221 euros, will last two school years, ending in September 2019. Its objectives focus on improving the quality of blended training, in which sessions are combined face with online work through training materials adapted to any type of digital device.

See link about the project in english

TIBL Project website

mapa_proyecto_TIBL

Share This