NY

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Meritsystemet vid universiteten är inte ändamålsenligt

Pam Fredman University World News 2 Oktober Läs mer här

International Association of Universities (IAU) är värd för sin 16:e allmänna konferens den 25-28 oktober i Dublin, Irland på temat ”Universitetens relevans och värde för det framtida samhället” och den inleds med en plenarkonferens om ”högre transformativa kraft”. utbildning’.

University World News intervjuar här IAU:s ordförande Pam Fredman, professor i neurovetenskap och tidigare rektor vid Göteborgs universitet, om vilken roll universitet kan spela för att förändra samhället och varför detta behöver backas upp av ett meritsystem som erkänner värdet av engagemang i samhället och inverkan på samhället.

Det kommer att kräva att finansiärer och regeringar omprövar en del av den press de lägger på universiteten som hindrar dem från att anamma ett transformativt uppdrag.

UWN: When you say they are to become transformers, what change will they seek to catalyse?

PF: In Agenda 2030 [for Sustainable Development] – the 17 goals and 169 targets UN members agreed for achieving a sustainable world without poverty and inequality, a world of peaceful, just, inclusive societies with shared prosperity and decent work for all – we have a very strong platform and a driving force.

And of course when we get to 2030, we will have to go beyond. We must seek transformation in all parts of the world to achieve sustainability. It means we have to do something about climate change, deal with our energy problems, move to remove poverty and change authoritarian regimes that are de-democratising, which is not a good thing for sustainability.

Some people think sustainability is just about climate change, but it is about that and so much more – about social justice and fairness, for instance. That is why we have established a global cluster for higher education for sustainable development at IAU, a university network where we recognise that all the SDGs are interconnected

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This