NY

VR ska vässa tandsköterskeutbildning

Nackademin introducerar VR i sin tandsköterskeutbildning i syfte att ge studenterna möjlighet att vässa sina praktiska färdigheter i en virtuell miljö. Den interaktiva träningen är framtagen via ett LIA-projekt med syfte att skapa nya sätt för inlärning. Bland annat...

Facken enade i protest: Vi är inga gränspoliser

Att ange papperslösa kan aldrig vara en lärares arbetsuppgift, svarar åtta av tio när Sveriges Lärares frågar sina medlemmar. – Vi är inga gränspoliser, säger förbundsordföranden Anna Olskog när flera fackliga organisationer samlas på Sergels torg i Stockholm i en...

Skolministern-Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn

Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn för kvaliteten i utbildningen och för barns och elevers lärande och utveckling. Er kunskap och ledarskap kommer vara helt avgörande för att vända kunskapsutvecklingen i svensk skola. För mig är det oerhört viktigt att ni...

Stödmaterial för att mäta breddad rekrytering

Stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering Se webbinariet i efterhand Den 11 oktober lanserade UHR ett stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering. Missade du eller någon kollega webbinariet så går det nu att se i...

Var fjärde elev störs i sina studier varje dag i klassrummet

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och skolstök gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning. – Det är...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Meritsystemet vid universiteten är inte ändamålsenligt

Pam Fredman University World News 2 Oktober Läs mer här

International Association of Universities (IAU) är värd för sin 16:e allmänna konferens den 25-28 oktober i Dublin, Irland på temat ”Universitetens relevans och värde för det framtida samhället” och den inleds med en plenarkonferens om ”högre transformativa kraft”. utbildning’.

University World News intervjuar här IAU:s ordförande Pam Fredman, professor i neurovetenskap och tidigare rektor vid Göteborgs universitet, om vilken roll universitet kan spela för att förändra samhället och varför detta behöver backas upp av ett meritsystem som erkänner värdet av engagemang i samhället och inverkan på samhället.

Det kommer att kräva att finansiärer och regeringar omprövar en del av den press de lägger på universiteten som hindrar dem från att anamma ett transformativt uppdrag.

UWN: When you say they are to become transformers, what change will they seek to catalyse?

PF: In Agenda 2030 [for Sustainable Development] – the 17 goals and 169 targets UN members agreed for achieving a sustainable world without poverty and inequality, a world of peaceful, just, inclusive societies with shared prosperity and decent work for all – we have a very strong platform and a driving force.

And of course when we get to 2030, we will have to go beyond. We must seek transformation in all parts of the world to achieve sustainability. It means we have to do something about climate change, deal with our energy problems, move to remove poverty and change authoritarian regimes that are de-democratising, which is not a good thing for sustainability.

Some people think sustainability is just about climate change, but it is about that and so much more – about social justice and fairness, for instance. That is why we have established a global cluster for higher education for sustainable development at IAU, a university network where we recognise that all the SDGs are interconnected

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This