NY

Forskare: Chefer som inte använder AI kommer ersättas

140 miljarder kronor kan frigöras varje år genom att använda AI-tekniker på nuvarande arbetsuppgifter. Men än så länge är det främst näringslivet som driver frågan. Hur ska dagens och framtidens chefer förstå hur AI fungerar och omsätta det smartast? ”Det här är något...

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Meritsystemet vid universiteten är inte ändamålsenligt

Pam Fredman University World News 2 Oktober Läs mer här

International Association of Universities (IAU) är värd för sin 16:e allmänna konferens den 25-28 oktober i Dublin, Irland på temat ”Universitetens relevans och värde för det framtida samhället” och den inleds med en plenarkonferens om ”högre transformativa kraft”. utbildning’.

University World News intervjuar här IAU:s ordförande Pam Fredman, professor i neurovetenskap och tidigare rektor vid Göteborgs universitet, om vilken roll universitet kan spela för att förändra samhället och varför detta behöver backas upp av ett meritsystem som erkänner värdet av engagemang i samhället och inverkan på samhället.

Det kommer att kräva att finansiärer och regeringar omprövar en del av den press de lägger på universiteten som hindrar dem från att anamma ett transformativt uppdrag.

UWN: When you say they are to become transformers, what change will they seek to catalyse?

PF: In Agenda 2030 [for Sustainable Development] – the 17 goals and 169 targets UN members agreed for achieving a sustainable world without poverty and inequality, a world of peaceful, just, inclusive societies with shared prosperity and decent work for all – we have a very strong platform and a driving force.

And of course when we get to 2030, we will have to go beyond. We must seek transformation in all parts of the world to achieve sustainability. It means we have to do something about climate change, deal with our energy problems, move to remove poverty and change authoritarian regimes that are de-democratising, which is not a good thing for sustainability.

Some people think sustainability is just about climate change, but it is about that and so much more – about social justice and fairness, for instance. That is why we have established a global cluster for higher education for sustainable development at IAU, a university network where we recognise that all the SDGs are interconnected

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This