NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD-webbinarium: Utmaningsbaserat lärande

Den 16 juni 2023 genomfördes ytterligare ett webinar från SVERD i samverkan med UHR. Temat var Utmaningsbaserat lärande. Globalt engagemang och utmaningsbaserat lärande – vad innebär det egentligen? Läs på UHR om annonseringen av Webinaret

Ett femtiotal deltagre var anmälda till webinariet.

Cecilia Christersson, f.d. Prorektor och f.d. Vicerektor för globalt engagemang och utmaningsbaserat lärande vid Malmö universitet vägledde oss, vad detta kan innebära och hur detta kan gå till i praktiken. Globala engagemang genom inkluderande och ansvarsfullt internationaliseringsarbete togs upp. Cecilia berörde flera stora utmaningar lärosäten idag står inför där utmaningsbaserat lärande och globalt engagemang är /kan vara en katalysator. Hon betonade även att stöd från universitetsledningen är avgörande för implementering av en universitetsgemansam satsning och ansats, Samt att allokering av finansiering i form av tid, engagemang, forskning, samverkan samt andra reella kostnader är avgörande för att lyckas och nå målen, samt att all känner att det här arbetssätt är något som gynnar alla involverade ”Whats in utfor me”. Studenterna kände sig mer delaktiga och ansåg att utbildningen gav störrre relevans med denna ansats både för den enskilde men också i ett vidare samhällsperspektiv, ska för aktivt medborgarskap..

Här kan du ta del av Cecilia Christerssons presentation Fin hpu-uhr 230616.

Du är varmt välkommen att kontakta Cecilia Christersson, för mer diskussion i detta ärende cecilia.christersrason@mau.se

Några screenshots från presentationen som nedan.

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This