NY

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...

Framtidens flexibla lärande-Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag

Framtidens flexibla lärande - Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag Vad är mikromeriter? Mikromeriter är kortare, målinriktade utbildningsinsatser som erkänner specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser. De möjliggör flexibelt lärande...

Kartläggning av åtgärder mot fusk vid distansstudier

Regeringen gav den 5 december 2024 Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens (AI) och andra digitala verktyg. I uppdraget...

Sverige kan inte stoppa oetisk AI från andra länder

I våras presenterade Erik Slottner Sveriges digitaliseringsstrategi 2025–2030. Under Diggs Digitaliseringsforum i veckan förklarade han för ett hundratal besökare, de flesta från offentlig verksamhet, varför den nya strategin med fem så kallade kapitelmål och tre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD-webbinarium: Utmaningsbaserat lärande

Den 16 juni 2023 genomfördes ytterligare ett webinar från SVERD i samverkan med UHR. Temat var Utmaningsbaserat lärande. Globalt engagemang och utmaningsbaserat lärande – vad innebär det egentligen? Läs på UHR om annonseringen av Webinaret

Ett femtiotal deltagre var anmälda till webinariet.

Cecilia Christersson, f.d. Prorektor och f.d. Vicerektor för globalt engagemang och utmaningsbaserat lärande vid Malmö universitet vägledde oss, vad detta kan innebära och hur detta kan gå till i praktiken. Globala engagemang genom inkluderande och ansvarsfullt internationaliseringsarbete togs upp. Cecilia berörde flera stora utmaningar lärosäten idag står inför där utmaningsbaserat lärande och globalt engagemang är /kan vara en katalysator. Hon betonade även att stöd från universitetsledningen är avgörande för implementering av en universitetsgemansam satsning och ansats, Samt att allokering av finansiering i form av tid, engagemang, forskning, samverkan samt andra reella kostnader är avgörande för att lyckas och nå målen, samt att all känner att det här arbetssätt är något som gynnar alla involverade ”Whats in utfor me”. Studenterna kände sig mer delaktiga och ansåg att utbildningen gav störrre relevans med denna ansats både för den enskilde men också i ett vidare samhällsperspektiv, ska för aktivt medborgarskap..

Här kan du ta del av Cecilia Christerssons presentation Fin hpu-uhr 230616.

Du är varmt välkommen att kontakta Cecilia Christersson, för mer diskussion i detta ärende cecilia.christersrason@mau.se

Några screenshots från presentationen som nedan.

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This