NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD med i programmet för NU 2024 – Livslångt lärande för yrkesverksamma i alla delar av landet

Programmet till högskolepedagogiska konferensen NU2024.se ”Högre utbildning i och för förändring” är klart.
Det erbjuder ett imponerande utbud med en blandning av muntliga presentationer, rundabordssamtal, workshops och posters är fördelade över konferensens teman: aktivt lärande, bildning, digitalisering, framtidsförmågor, studentmedverkan och att driva förändring.
Se länk: https://program.invajo.com/program/nu-2024/

Under temat driva förändring är SVERD med tack vare nätverksstöd från UHR och anordnar rundabordssamtal under konferensens andra dag direkt efter kaffet tisdag den 18 juni  ”Livslångt lärande för yrkesverksamma i alla delar av landet” till klockan 15.10 – 16.20 tisdag 18 juni.  Sal NAT D270.

”Livslångt lärande för yrkesverksamma i alla delar av landet”
Bakgrunden till det rundabordssamtalet är de allt större kraven som ställs på kontinuerlig fortbildning av inte minst högskoleutbildad arbetskraft. För att möta detta be­hov har ett särskilt omställningsstudiestöd inrättats samtidigt som lan­dets läro­säten fått i uppdrag att beskriva hur det befintliga och planerade ut­bildningsutbudet kan bidrar till att möta den efterfrågan på kompetens-utvecklingsmöjligheter som upp­kommer. Flera läro­säten lyfter i sina redo­visningar fram betydelsen av distansut­bildningar för det livs­långa lärandet och möjlig­heten till omställning oavsett var i landet de yrkes­verksamma bor. Men hur ser möj­lig­heten att bedriva framgångsrika studier på di­stans ut? Har erfarenheterna från pandemin bidragit till att förbättra dessa möjlig­heter? Vad kan statsmakterna, lärosätena och andra parter göra för att utjämna möjlig­heterna till kompetensutveckling för yrkesverk­samma i olika delar av landet?

Syftet med rundbordsamtalet är att föra ett initierat samtal bland experter och semi­narie­deltagare om för- och nackdelar med de tänkbara insatser som kan genom­föras i syfte att underlätta akademikers fortbildning i alla delar av landet. En i detta samman­hang betydelsefull fråga är vilken roll de kommu­nala lärcentrumen kan spela för att stu­dier på distans ska bli framgångsrika. Likaså hur bör ansvaret för att högre utbildning ska vara tillgänglig för alla medborgare i hela landet fördelas mellan stat, region och kommun.

Genomförandet av samtalet kan förslagsvis ske enligt följande schema

(totalt 70 min):

  • Introduktion, Ulf Sandström, ordförande SVERD[1]                                                   5 min
  • Presentation och lansering av nyskriven SVERD-rapport, Kjell Nyman, författare till rapporten   20 min
  • Panelens synpunkter, inbjudna experter från bl.a. Nitus[2] och akademin                  20 min
  • Öppna upp för övriga deltagares erfarenheter och synpunkter                                    20 min
  • Sammanfattande slutsatser                                                                                             5 min

Förväntat utfall av samtalet är att ett antal relevanta förslag till insatser för att han­tera den beskrivna problematiken blir grundligt belysta. Det innefattar bl.a. ökad för­ståelse för de organisatoriska utmaningar som kan uppkomma och hur de kan han­teras. En central fråga är den roll som lärcentra kan ta för fortbildning av yrkes­verksamma aka­demiker.

Dokumentation av diskussionen och sammanfattning av de viktigaste slutsatserna kom­mer att ske i en offentlig Padlet som publiceras via Resursbanken på webb­platsen hpu.uhr.se och på SVERD:s webbplats. Presentationerna (Powerpoint, referenser etc) kommer att finnas tillgängliga via denna Padlet, både under och efter rundabordssam­talet.

Keywords: Digitalisering och att driva förändring.

[1] Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD)

[2] Nätverksgruppen för IT-baserad utbildning via lokala studiecentra

 

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This