NY

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD med i programmet för NU 2024 – Livslångt lärande för yrkesverksamma i alla delar av landet

Programmet till högskolepedagogiska konferensen NU2024.se ”Högre utbildning i och för förändring” är klart.
Det erbjuder ett imponerande utbud med en blandning av muntliga presentationer, rundabordssamtal, workshops och posters är fördelade över konferensens teman: aktivt lärande, bildning, digitalisering, framtidsförmågor, studentmedverkan och att driva förändring.
Se länk: https://program.invajo.com/program/nu-2024/

Under temat driva förändring är SVERD med tack vare nätverksstöd från UHR och anordnar rundabordssamtal under konferensens andra dag direkt efter kaffet tisdag den 18 juni  ”Livslångt lärande för yrkesverksamma i alla delar av landet” till klockan 15.10 – 16.20 tisdag 18 juni.  Sal NAT D270.

”Livslångt lärande för yrkesverksamma i alla delar av landet”
Bakgrunden till det rundabordssamtalet är de allt större kraven som ställs på kontinuerlig fortbildning av inte minst högskoleutbildad arbetskraft. För att möta detta be­hov har ett särskilt omställningsstudiestöd inrättats samtidigt som lan­dets läro­säten fått i uppdrag att beskriva hur det befintliga och planerade ut­bildningsutbudet kan bidrar till att möta den efterfrågan på kompetens-utvecklingsmöjligheter som upp­kommer. Flera läro­säten lyfter i sina redo­visningar fram betydelsen av distansut­bildningar för det livs­långa lärandet och möjlig­heten till omställning oavsett var i landet de yrkes­verksamma bor. Men hur ser möj­lig­heten att bedriva framgångsrika studier på di­stans ut? Har erfarenheterna från pandemin bidragit till att förbättra dessa möjlig­heter? Vad kan statsmakterna, lärosätena och andra parter göra för att utjämna möjlig­heterna till kompetensutveckling för yrkesverk­samma i olika delar av landet?

Syftet med rundbordsamtalet är att föra ett initierat samtal bland experter och semi­narie­deltagare om för- och nackdelar med de tänkbara insatser som kan genom­föras i syfte att underlätta akademikers fortbildning i alla delar av landet. En i detta samman­hang betydelsefull fråga är vilken roll de kommu­nala lärcentrumen kan spela för att stu­dier på distans ska bli framgångsrika. Likaså hur bör ansvaret för att högre utbildning ska vara tillgänglig för alla medborgare i hela landet fördelas mellan stat, region och kommun.

Genomförandet av samtalet kan förslagsvis ske enligt följande schema

(totalt 70 min):

  • Introduktion, Ulf Sandström, ordförande SVERD[1]                                                   5 min
  • Presentation och lansering av nyskriven SVERD-rapport, Kjell Nyman, författare till rapporten   20 min
  • Panelens synpunkter, inbjudna experter från bl.a. Nitus[2] och akademin                  20 min
  • Öppna upp för övriga deltagares erfarenheter och synpunkter                                    20 min
  • Sammanfattande slutsatser                                                                                             5 min

Förväntat utfall av samtalet är att ett antal relevanta förslag till insatser för att han­tera den beskrivna problematiken blir grundligt belysta. Det innefattar bl.a. ökad för­ståelse för de organisatoriska utmaningar som kan uppkomma och hur de kan han­teras. En central fråga är den roll som lärcentra kan ta för fortbildning av yrkes­verksamma aka­demiker.

Dokumentation av diskussionen och sammanfattning av de viktigaste slutsatserna kom­mer att ske i en offentlig Padlet som publiceras via Resursbanken på webb­platsen hpu.uhr.se och på SVERD:s webbplats. Presentationerna (Powerpoint, referenser etc) kommer att finnas tillgängliga via denna Padlet, både under och efter rundabordssam­talet.

Keywords: Digitalisering och att driva förändring.

[1] Svenska riksorganisationen för distansutbildning (SVERD)

[2] Nätverksgruppen för IT-baserad utbildning via lokala studiecentra

 

 

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This