NY

Forskning och rapporter om distansundervisning

Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) sammanställer regelbundet resultat och erfarenheter från forskning och rapporter på det specialpedagogiska området knutet till distans- och fjärrundervisning. De har gjort sökningar på forskning som kan vara relevant utifrån...

SFS Jubileumswebbinarium: En högskola tillgänglig för alla? Ett panelsamtal om tillgänglighet och högskolepedagogik i den högre utbildningen

Sveriges förenade studentkårer (SFS) bjuder nu in till ett webbsänt seminarium för att prata om högskolepedagogik och tillgänglighet till och inom högre utbildning. Medverkar gör bland annat Minister för högre utbildning och forskning, Matilda Ernkrans. Seminariet är...

Global ISO 9001-enkät efterlyser mer fokus på ledarskap och miljö

Tina Bolin, SIS bloggar på Kvalitetsmagasinet om  ISO 9001. Hon säger att nu har resultatet kommit från den globala användarundersökningen om ISO 9001. Över 8 000 svar från 122 länder visar bland annat att respondenterna önskar ökat fokus på ledarskap,...

GD:s kristallkula – om yrkeshögskolan

Generaldirektör Thomas Persson, Myndigheten för yrkeshögskolan spekulerar om framtida scenarier för yrkeshögskolan. Han  samla sina tankar om yrkeshögskolan (YH) och framtiden. Vad han tror kommer att hända? Vilka är de stora huvuddragen i utvecklingen? Vad kommer vi...

Vi vill få ner kostnaderna för publiceringar

Hundra procent öppen publicering, lägre kostnader och en transparent prismodell. Det är SUHF:s mål för de avtal mellan svenska lärosäten och vetenskapliga förlag som ska ersätta de nuvarande som löper ut 2024. En nytillsatt utredning ska ta fram strategin för att nå...

Omställning – distansarbete i samband med panademin

ENCELL Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande ENCELL högskolan Jönköping genomförde en studie om distansarbete i samband med pandemin och redovisade resultatet i studien, ”Lång process att kunna acceptera att min värld har krympt”   Tre frågor ställdes i...

VR tar skolan till hemmasittare

Elever med psykisk ohälsa, eller har andra skäl, kan via VR få tillgång till undervisningen och en ökad känsla av närvaro på egna villkor. Både Kungsbacka och Eskilstuna kommun testar just nu att införa tekniken för att stötta elevhälsan. Läs mer här på Voister – Att...

Learning in a digital age

Utveckla färdigheter och självförtroende för att bli en kompetent och autonom i en digital tidsålder.Här är självinstruerande micro- kurser från OERUniversity NZ alla med utgångspunkt i Learning in a digital age. Samtliga kurser kan ts på egen hand och kan med fördel...

2021 EDUCAUSE Horizon Report Teaching and Learning Edition

COVID-19-pandemin har förändrat landskapet för högre utbildning. Även om det återstår att se om dessa förändringar har slagit rot och kommer att bestå i framtiden, är det inte svårt att föreställa sig att högre utbildning aldrig kan vara densamma på vissa viktiga sätt...

Internationell utblick – distansundervisning under Covid

( Bild från pixabay.com) Det finns undersökningar som är väl värda att läsa igen. Det gavs ut en publikation av post och telestyrelsen i oktober som heter Internationell utblick – distansundervisning under Covid-19. Under övergripande reflektioner skriver man att det...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

SVERD deltar i Learning Content for Smartphone och Tablet (LIST) projektet 2016

moocs

Learning Content for Smartphone och Tablet (LIST)

Huvudpartner : DOF Lillebaelt (DK)
Övriga partners: Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD)
Conexus AS (NO, Private Enterprise)

 

 

 

LIST projektet presenteras på Open Educational Week tisdagen den 28 mars, 2017 kl 14CET

https://www.openeducationweek.org/events/learning-content-for-smartphones-and-tablets-list

Projektbeskrivning

Tekniken utvecklas snabbt och när många människor är rörliga kommer deras mobila plattform för onlinenärvaro att vara viktiga. Det gör frågan om leverans av innehåll för lärande via dessa plattformar mycket relevant. Det gäller både ren distansundervisning och i situationer där onlinebaserat lärmaterial fungerar som ett komplement till traditionell undervisning. Det är viktigt att kontinuerligt utveckla tekniska och innehållsliga lösningar som kan nyttja den nya potentialen. Syftet med detta projekt är att ge pedagoger och ledare för vuxenutbildning kunskap om mobila lösningar och praktiska färdigheter för mobilt lärande. De mobila plattformarnas innehåll sprids och måste vara mer dynamisk och uppdateras oftare än innehåll distribueras via webbplatser. Det är en viktig aspekt för att ge lärare verktyg för själv producera läromedel. Med detta ändamål kommer projektet att inledas med en genomgång av relevant teknik och lösningar inom ramen för vuxenpedagogikens behov och utmaningar. Baserat på denna kartläggning produceras sedan en särskild kurs för dessa målgrupper, och inom ramen för projektet genomförs åtminstone en testprocess av kursen. Både resultaten av undersökningen och den utvecklade kursen kommer därefter att användas aktivt i alla tre partnerinstitutioner dagliga arbete.

Program: Nordplus Vuxen
Ring: Nordplus Vuxen 2016
Projekt ID: NPAD-2016/10041
Period: August 2016 – oktober 2017
Status: Aktiv
Kategori: Samarbetsprojekt
Tilldelning: 45 600 EUR

Share This