NY

Oväntade svar när Voister chattar med AI-tonåringen Laika

Voister har chattat med Laika, en trettonårig AI helt uppvuxen på sociala medier. Laika föredrar Tiktok framför andra plattformar, är övertygad om att pengar är vägen till lycka och både fascineras och skräms av krigsfordon som sprängs. Samtalet präglas av...

FN:s CDO: Detta krävs för att lyckas med digital transformation

Robert Opp, CDO på UNDP, driver FN:s utvecklingsprogram som syftar till att accelerera digital transformation i utvecklingsländer. För Voister berättar han vad som krävs i samspelet mellan stat och näringsliv, hur olika länder kan hjälpa varandra att bli mer effektiva...

Lärare på högstadiet och gymnasiet är mycket oroade av elevernas bristande läsförståelse

Nio av tio svensklärare på högstadiet och gymnasiet är mycket oroade av elevernas bristande läsförståelse. Det visar en undersökning som Utbildningsradion låtit Demoskop göra. Utbildningsradion, UR, och Demoskop lät göra undersökningen bland 500 svensklärare i samband...

Historiskt kunskapstapp i senaste PISA

Svenska elevers kunskaper har kraftigt försämrats i matematik och läsförståelse. Dessutom syns en ökad skillnad i resultat mellan grupper av elever med olika socioekonomisk bakgrund, det visar den internationella studien PISA som mäter 15-åringars kunskaper....

Grön omställning och digitalisering i fokus när MYH gör sig redo för ny expansion

Yrkeshögskolan står inför en ny expansion. Tack vare den aviserade satsningen på utbildningsformen gör myndigheten sig nu redo att bevilja fler YH-utbildningar. Enligt Jenny Sörby, tf chef på enheten för analys och ansökan, kommer myndigheten bevilja ansökningar...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

State of the Digital Region Report 2017

För tredje året i rad presenterar the State of the Digital Region Report, sin årliga översiktsrapport om framgångar, trender och potentialer inom den digitala ekonomin i den Baltiska regionen, Baltic Sea Region (BSR).

Analysen berör det åtta länderna in the Baltic Sea Region; Denmark, Finland, Norway, Sweden, Estonia, Latvia, Lithuania and Poland

 

Läs och ladda under rapporten här

 

 

INSTITUTIONS FOR A DIGITIZED LEARNING ECONOMY

While technological progress is speeding up and labour markets are undergoing profound changes, the institutional framework of educational systems remains surprisingly static in its structure. yet,
with accelerating turnover of skills and knowledge as well as gradual automation of tasks, there is a need for educational institutions that can cater to individuals throughout their careers. This ambition can be pursued for instance in the following ways:

Adapting higher education and vocational training to make it possible for more people to participate in further education continuously for the duration of their careers and not just at the very beginning of it. The ambition could be to provide small portions of education in time, rather than huge overhauls in university educations as a delayed response to changes in the economy. This could for instance be approached using experimental policy and cross-border collaboration to target key groups of workers and speci c industries individually.

Benchmarking vocational training within the countries analysed (but also against countries like germany) to develop a system that promotes re-training as well as further education as part of an ongoing career.

Introducing tax cuts to investments in human capital and intangible assets to increase market adaptation to the increasing turnover of knowledge and demand for new skills.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This