NY

Agile2Vet Multiplier Event by Sverd 25/4 Harnosand Sweden

SVERD was hosting a Multiplier Event for the Agile2Vet project at Engstroms Restaurang Thursday 2024-04-25 time CET 17.00-19.00 Agile2Vet is a ERASMUS+ project “AGILE 2 VET – Abilitating Digital Learning to innovate VET sector” 2022-2023. Erasmus+1 KA220 –...

Nationell yrkesutbildning -ny form av utbildning för vuxna på gymnasial nivå

För att stärka kompetensförsörjningen och möta företagens kompetensbehov har regeringen tagit initiativ till en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen nationell yrkesutbildning har sin utgångspunkt i den modell...

Kommuner efterlyser statlig finansiering av decentraliserade högskolemiljöer

Flera kommuner vittnar om att decentraliserade högskolemiljöer har ökat utbildningsnivån bland dess invånare. Nu behövs ett nytt statligt finansieringssystem för att nå ut ännu bredare, menar ledarna för samverkansnätverket Nya vägar. Vid ett seminarium den 12/4 i...

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Nytt avtal klart för fackföreningen Sveriges Lärare inom kommuner och regioner – HÖK 24

Nytt avtal är klart från idag 17 april för Sveriges Lärare inom kommuner och regioner - HÖK 24 Sveriges Lärare har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalsperiod – Ett år. 2024-04-01 till och med...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

State of the Digital Region Report 2017

För tredje året i rad presenterar the State of the Digital Region Report, sin årliga översiktsrapport om framgångar, trender och potentialer inom den digitala ekonomin i den Baltiska regionen, Baltic Sea Region (BSR).

Analysen berör det åtta länderna in the Baltic Sea Region; Denmark, Finland, Norway, Sweden, Estonia, Latvia, Lithuania and Poland

 

Läs och ladda under rapporten här

 

 

INSTITUTIONS FOR A DIGITIZED LEARNING ECONOMY

While technological progress is speeding up and labour markets are undergoing profound changes, the institutional framework of educational systems remains surprisingly static in its structure. yet,
with accelerating turnover of skills and knowledge as well as gradual automation of tasks, there is a need for educational institutions that can cater to individuals throughout their careers. This ambition can be pursued for instance in the following ways:

Adapting higher education and vocational training to make it possible for more people to participate in further education continuously for the duration of their careers and not just at the very beginning of it. The ambition could be to provide small portions of education in time, rather than huge overhauls in university educations as a delayed response to changes in the economy. This could for instance be approached using experimental policy and cross-border collaboration to target key groups of workers and speci c industries individually.

Benchmarking vocational training within the countries analysed (but also against countries like germany) to develop a system that promotes re-training as well as further education as part of an ongoing career.

Introducing tax cuts to investments in human capital and intangible assets to increase market adaptation to the increasing turnover of knowledge and demand for new skills.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This