NY

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

State of the Digital Region Report 2017

För tredje året i rad presenterar the State of the Digital Region Report, sin årliga översiktsrapport om framgångar, trender och potentialer inom den digitala ekonomin i den Baltiska regionen, Baltic Sea Region (BSR).

Analysen berör det åtta länderna in the Baltic Sea Region; Denmark, Finland, Norway, Sweden, Estonia, Latvia, Lithuania and Poland

 

Läs och ladda under rapporten här

 

 

INSTITUTIONS FOR A DIGITIZED LEARNING ECONOMY

While technological progress is speeding up and labour markets are undergoing profound changes, the institutional framework of educational systems remains surprisingly static in its structure. yet,
with accelerating turnover of skills and knowledge as well as gradual automation of tasks, there is a need for educational institutions that can cater to individuals throughout their careers. This ambition can be pursued for instance in the following ways:

Adapting higher education and vocational training to make it possible for more people to participate in further education continuously for the duration of their careers and not just at the very beginning of it. The ambition could be to provide small portions of education in time, rather than huge overhauls in university educations as a delayed response to changes in the economy. This could for instance be approached using experimental policy and cross-border collaboration to target key groups of workers and speci c industries individually.

Benchmarking vocational training within the countries analysed (but also against countries like germany) to develop a system that promotes re-training as well as further education as part of an ongoing career.

Introducing tax cuts to investments in human capital and intangible assets to increase market adaptation to the increasing turnover of knowledge and demand for new skills.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This