NY

18 riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor

De 18 riktlinjerna har arbetats fram av Digg och IMY på uppdrag av regeringen, och 21 januari, presenterades och överlämnades de till civilminister Erik Slottner (KD). – Användning av AI kan förbättra effektiviteten i offentlig sektor, öka medborgarnyttan och höja...

Ny generaldirektör för Skolinspektionen

Regeringen har beslutat att anställa Marie Axelsson som generaldirektör och chef för Skolinspektionen. Hon påbörjar sin anställning den 1 april 2025. – Skolan ska gå tillbaka till grunderna. Tillbaka till en skola där elever lär sig läsa med riktiga böcker, där...

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan. Problemet är att den är dyr att genomföra, men enligt regeringen är tajmingen god. – Jag menar att det i nuläget finns ett gyllene tillfälle eftersom barnkullarna går ned väldigt kraftigt,...

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...

Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det är klar

Skolminister Lotta Edholm tog i december emot Utredningen om mer obligatorisk undervisningstid för elever som behöver det. I samband med överlämningen hölls en pressträff tillsammans med den särskilde utredaren Pontus Bäckström. Bakgrund till behovet av mer...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

State of the Digital Region Report 2017

För tredje året i rad presenterar the State of the Digital Region Report, sin årliga översiktsrapport om framgångar, trender och potentialer inom den digitala ekonomin i den Baltiska regionen, Baltic Sea Region (BSR).

Analysen berör det åtta länderna in the Baltic Sea Region; Denmark, Finland, Norway, Sweden, Estonia, Latvia, Lithuania and Poland

 

Läs och ladda under rapporten här

 

 

INSTITUTIONS FOR A DIGITIZED LEARNING ECONOMY

While technological progress is speeding up and labour markets are undergoing profound changes, the institutional framework of educational systems remains surprisingly static in its structure. yet,
with accelerating turnover of skills and knowledge as well as gradual automation of tasks, there is a need for educational institutions that can cater to individuals throughout their careers. This ambition can be pursued for instance in the following ways:

Adapting higher education and vocational training to make it possible for more people to participate in further education continuously for the duration of their careers and not just at the very beginning of it. The ambition could be to provide small portions of education in time, rather than huge overhauls in university educations as a delayed response to changes in the economy. This could for instance be approached using experimental policy and cross-border collaboration to target key groups of workers and speci c industries individually.

Benchmarking vocational training within the countries analysed (but also against countries like germany) to develop a system that promotes re-training as well as further education as part of an ongoing career.

Introducing tax cuts to investments in human capital and intangible assets to increase market adaptation to the increasing turnover of knowledge and demand for new skills.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This