NY

NYA VÄGAR FÖR FLEXIBILITET I HÖGRE UTBILDNING – I HELA LANDET

Idag den 30 september inleds konferensen Nya vägar för tillgång till högre utbildning i hela landet 30 sept – 1 okt 2020. Läs mer här SVERD deltar och bevakar konferensen gen on Ebba Ossiannilsson (V Ordförande SVERD). En blogpost kommer på fredag om highlights från...

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

FOCUS GRUPP: SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020 Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens ”Futures of Education” den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for...

Tillbaka till utbildningens framtid

Fyra scenarier för framtidens skola Stäng ögonen en sekund och tänk på något som hände under de senaste 20 åren och du skulle aldrig ha förväntat dig att inträffa. Vare sig det är pandemin, smarta telefoner eller något annat, sanningen är att framtiden gillar att...

Satsningar på lärcentrum och distansutbildning för ökade möjligheter till utbildning i hela landet

Publicerad 14 september 2020 Nu föreslår regeringen en utökad satsning för fler lärcentrum i hela landet med 40 miljoner kronor för 2021. För att ytterligare öka utbildningsmöjligheterna föreslås en satsning med 15 miljoner kronor nästa år för ökad kvalitet i...

SVERD/ SADEs Höstkonferens / Annual Conference 18 September 2020: om framtidens utbildning/ the futures of education

SVERD Online höstkonferens Futures of Education samlade 151 anmälda deltagare till en heldagskonferens . Detta kunde  genomföras i mötesverktyget ZOOM som tillhandhölls i samarbete med Karlstad Universitet. Först ut bland talarna var General Direktör Anders Söderholm...

SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

Välkomna till Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens "Futures of Education" den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for Distance Education (SADE) online autumn conference "Futures of Education" on 18 September...

Talare på SVERDs Höstkonferens: Ulf Sandström

Ulf Sandström, Ordförande SVERD är medorganisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ordförande Ulf Sandström inleder och avslutar konferensen samt...

Talare på SVERDs höstkonferens: Ebba Ossiannilsson, Professor, Dr, V Ordförande SVERD

Ebba Ossiannilsson,  Professor, Dr. Innovation in Open Online Learning,  V ordförande SVERD är organisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ebba...

Talare vid SVERDs höstkonferens 18 september 2020: Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College

Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College är talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020 Mats Brenner, talar om Hyflex lärande och MOOC – vid Ersta Sköndal Bräcke högskola, Stockholm SVERDs höstkonferens den 18...

Talare vid SVERDs höstkonferens: Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ

Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ, medverkar på SVERDs årliga höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis. Anders Söderholm medverkar ofta på SVERDs konferenser och berättar om vad som är på gång inom högskolevärlden och UKÄ. Två...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

12. Skrivelse till IT-minister Anna Karin Hatt

Skrivelsen ser ut som följer och kan hittas som pdf på www.sverd.se

SVERD, Svenska Riksorganisationen för Distans-utbildning som har till huvuduppgift att vidga kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning och e-lärande stödjer med de utgångspunkter som angetts ovan den skrivelse som de tre rektorerna skrivit.
(
se SVERDnytt artikel 11)

Till
Anna Karin Hatt
IT och infrastrukturminister                                                                                                                            
http://regeringen.se/pub/road/Classic/article/117/jsp/Render.jsp?a=152850&m=popup&l=sv  
Angående digital agenda för Sverige
Bakgrund:

Näringsdepartementet presenterade den 6 oktober 2011 ”It i människans tjänst – en digital agenda för Sverige”. Agendan är en sammanhållen strategi som syftar till att statens befintliga resurser ska utnyttjas bättre. Den digitala agendan är ett komplement till pågående insatser och samordnar åtgärder på it-området inom till exempel säkerhet, infrastruktur, kompetensförsörjning, tillit, tillgänglighet, användbarhet, standarder, entreprenörskap och innovation.

I programförklaringen står :

”Digital agenda för Sverige – mål och inriktning”

För att möta de utmaningar som finns både internationellt och nationellt vill regeringen ta till vara de möjligheter som digitaliseringen ger. För att lyckas med det behöver alla hjälpas åt, ha ett gemensamt mål och en riktning för hur Sverige blir bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Det finns därför ett behov av en sammanhållen strategi med tydliga mål och åtgärder som samlar alla goda krafter runt om i landet och utnyttjar befintliga resurser på ett smartare sätt. Så kan det som görs få största möjliga effekt.” (http://www.regeringen.se/sb/d/14375/a/177038). De senaste anföranden av Närings och -IT minister Anna-Karin Hatt, 22/11/11, 11/01/12 och 22/02/12 handlar om att

sätta IT i människans tjänst, digital delaktighet och smarta e-tjänster samt öppen data stärker den svenska innovationskraften”.

Regionala digitala agendor har också diskuterats i form av runda bordsamtal runt om i landet.

Internationellt betonas att IT och en digital nationell och internationella agenda är helt avgörande inom utbildningssektorn för innovation och lärande inför det 21a århundradet i ett livslångt lärande perspektiv, för medvetna och aktiva internationella medborgare (IPTS, UNESCO, UNESCO-COL). Gränserna mellan formellt och informellt lärande går mer och mer i varandra och en samverkan häremellan utsträckning måste ske i större (Ala-Mutka et al. 2010). Dessvärre från ett globalt och hållbarhetsperspektiv ligger Sverige väldigt långt efter då det gäller att utveckal och att utnyttja digitala resurser och den förändring i utbildningskultur detta innebär.

Med denna bakgrund är det därför märkligt att den digitala agendan inte överhuvudtaget berör utbildningssektorn, eller att utbildningssektorn inte alls integreras i målet och åtgärderna för en digital agenda för Sverige, enligt ovan.

Rektorer vid tre svenska lärosäten, undertecknad av Marita Hilliges, Rektor Högskolan Dalarna; Jörgen Tholin, Rektor Högskolan på Gotland och Anders Söderholm, Rektor Mittuniversitetet, har reagarat för detta och med anledning härav inkommit med en skrivelse till regeringen

Lär från nätet! Den svenska högskolan måste utveckla den nätbaserade undervisningen. Vägen till internationell toppklass går via uppkoppling, samverkan och modern teknik.

I förordet till skrivelsen som sändes till Regeringen den 26 januari 2012 står:

”God kvalitet inom högre utbildning är nödvändigt för ett lands utveckling. Sverige har jämförelsevis en välutbildad befolkning och har som IT-nation en tradition av att ligga långt framme i utvecklingen. Vi vill att Sverige ska kunna hävda sig i den globala konkurrensen även i framtiden. Det kräver öppenhet för nya influenser och modern teknik. Öppenhet för nyheter är en förutsättning för att vi som nation ska utvecklas och behålla vår konkurrenskraft.

En växande andel studenter väljer i dag att studera genom nätutbildningar eller distansutbildningar. Både svensk och internationell statistik visar att framtidens utbildning allt mer kommer att ske via nätutbildningar.

Vi är övertygade om att Sverige som land skulle vinna på att utveckla sina nätutbildningar och öka de nätbaserade inslagen i alla utbildningar. Det bidrar till ökad tillgänglighet och samverkan. I den här rapporten sammanfattar vi framtidsutsikterna för nätutbildningarna och ger förslag på hur hela högskolesektorn kan stärkas genom att lära av dem .

”Vidare betonas att:

”Svensk högskola och forskning står inför helt nya utmaningar de närmaste decennierna. Samtidigt som den globala konkurrensen ökar från nya supermakter inom forskning och högre utbildning, minskar årskullarna som lämnar gymnasieskolan. Högskolan kommer att behöva bredda sin rekrytering för att i framtiden kunna utbilda tillräckligt många akademiker. Samtidigt dras svensk högre utbildning med interna problem. Akademin ligger långt efter många andra delar av samhället när det gäller att utnyttja modern teknik. Det finns också brister i kvalitetsuppföljning och genomströmning.” (s. 5) De betonar vidare att utbildning i dag står inför fem stora utmaningar, nämligen global konkurrens, demografi teknik-utveckling, kvalitetsutveckling och genomströmning
Även om det är högskolesektorn som betonas ovan gäller detta för hela utbildningssektorn, från K-12 till högskola samt alla utbildningsaktörer inom formellt och formellt lärande. Sverige har under lång tid varit en framstående kunskapsnation och internationellt erkänd, dock globalt och digitalt sett har vårt land halkat efter i hög grad, då digital utveckling och användning inte är ett prioriterat område inom utbildning idag.

SVERD, Svenska Riksorganisa-tionen för Distansutbildning som har till huvuduppgift att vidga kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning och e-lärande stödjer med de utgångspunkter som angetts ovan den skrivelse som de tre rektorerna skrivit, se bilaga.

SVERD framhåller att: Den digitala Agendan bör bli styrande och framträdande för vårt land dels för våra egna medborgare, och dels utifrån ett globalt perspektiv med internationell konkurrens. Den digitala agenda bör bli styrande så att Sverige kan fortsätta att vara ledande i utbildningssektorn och i utbildningsfrågor. Det är avgörande för framtida utbildningsutveckling hur den digitala agendan blir styrande och framträdande inom alla utbildningssektorer. Det gäller såväl inom högskolan, vuxenutbildningen och  folkbildningen som inom obligatorisk skola.

För SVERD
Ulf Sandström ordf.
Ebba Ossiannilsson led.
Göran Lindgren led.   

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This