NY

Guldäpplets Jubileumspris

Grattis till mottagarna av Guldäpplets Jubileumspris. Idag publiceras namnet på dem som tilldelats jubileumsutmärkelsen i kategorin Fristående nationella aktörer, föreläsare, författare och kategorin Utvecklare vid nationella myndigheter och organisationer....

Kristina Alexanderson på Internetstiftelsen tilldelas Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021

För sitt arbete med digital kompetens genom skoltävlingen Webbstjärnan tilldelas Kristina Alexanderson, ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar, Guldäpplets Jubileumsutmärkelse 2021. Läs mer här I samband med att lärarpriset Guldäpplet, som delas ut av...

2021 Open Access Week: It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity

The 2021 Open Access Week Advisory Committee is pleased to announce that the theme for this year’s International Open Access Week, to be held October 25-31, will be “It Matters How We Open Knowledge: Building Structural Equity.” Läs mer här Open Access Week, a global...

Utbildning på distans möjlighet eller utmaning?

Intresset för distansutbildningar har exploderat under corona-året 2020 och utvecklat vår syn på vad utbildning är och hur den kan genomföras idag och i framtiden. Vilka är då de stora fördelarna med distansformatet – och finns det nackdelar? Institutet för Högre...

Regeringen sätter nya mål för universitet och högskolor

Regeringen har fattat beslut om en mer ändamålsenlig styrning för att fler personer ska bli examinerade för yrken inom vård och skola. Nu sätts mål för universitet och högskolor för antalet examina inom vissa hälso- och sjukvårdsutbildningar och lärar- och...

Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen

Pressmeddelande: Uppdrag till Kungl. biblioteket om att kartlägga öppna lärresurser och allmänhetens delaktighet i forskningsprocessen Regeringen ger Kungl. biblioteket i uppdrag att kartlägga och analysera användandet av dels öppna lärresurser, dels allmänhetens...

SCB gör studie om distansundervisningen under pandemin

I höst ska Statistiska centralbyrån (SCB) på uppdrag av regeringen genomföra en studie om fjärr- och distansundervisning i grund- och gymnasieskolan under covid-19-pandemin. För att det ska vara möjligt att dra lärdomar och utvärdera konsekvenserna av fjärr- och...

Digitalisering på myndigheter

Myndigheter i Sverige ska verkställa politiska beslut och för att Sverige ska bli bäst i världen på digitalisering krävs det att myndigheter hittar smarta digitala lösningar för sina respektive verksamheter. Myndigheten för digital förvaltning, Digg, är den myndighet...

Är edtech Sveriges nästa stora exportbransch?

Educational technology, edtech, är digitala verktyg som används inom utbildning för att effektivisera administrationen samt stärka lärarnas undervisning och elevernas lärande. Pandemin kom att drastiskt öka användningen av fjärr- och distansundervisning både inom...

Lärdomar fjärr- och distansundervisning

18 månader av undervisning som nästan uteslutande har genomförts på distans. Visst måste det finnas en mängd lärdomar som har skapats under den tiden. Vi som IKT-pedagoger har mött enskilda lärare som vittnat om att de både tänkt och gjort nytt, det var ofrånkomligt....

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

12. Skrivelse till IT-minister Anna Karin Hatt

Skrivelsen ser ut som följer och kan hittas som pdf på www.sverd.se

SVERD, Svenska Riksorganisationen för Distans-utbildning som har till huvuduppgift att vidga kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning och e-lärande stödjer med de utgångspunkter som angetts ovan den skrivelse som de tre rektorerna skrivit.
(
se SVERDnytt artikel 11)

Till
Anna Karin Hatt
IT och infrastrukturminister                                                                                                                            
http://regeringen.se/pub/road/Classic/article/117/jsp/Render.jsp?a=152850&m=popup&l=sv  
Angående digital agenda för Sverige
Bakgrund:

Näringsdepartementet presenterade den 6 oktober 2011 ”It i människans tjänst – en digital agenda för Sverige”. Agendan är en sammanhållen strategi som syftar till att statens befintliga resurser ska utnyttjas bättre. Den digitala agendan är ett komplement till pågående insatser och samordnar åtgärder på it-området inom till exempel säkerhet, infrastruktur, kompetensförsörjning, tillit, tillgänglighet, användbarhet, standarder, entreprenörskap och innovation.

I programförklaringen står :

”Digital agenda för Sverige – mål och inriktning”

För att möta de utmaningar som finns både internationellt och nationellt vill regeringen ta till vara de möjligheter som digitaliseringen ger. För att lyckas med det behöver alla hjälpas åt, ha ett gemensamt mål och en riktning för hur Sverige blir bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter. Det finns därför ett behov av en sammanhållen strategi med tydliga mål och åtgärder som samlar alla goda krafter runt om i landet och utnyttjar befintliga resurser på ett smartare sätt. Så kan det som görs få största möjliga effekt.” (http://www.regeringen.se/sb/d/14375/a/177038). De senaste anföranden av Närings och -IT minister Anna-Karin Hatt, 22/11/11, 11/01/12 och 22/02/12 handlar om att

sätta IT i människans tjänst, digital delaktighet och smarta e-tjänster samt öppen data stärker den svenska innovationskraften”.

Regionala digitala agendor har också diskuterats i form av runda bordsamtal runt om i landet.

Internationellt betonas att IT och en digital nationell och internationella agenda är helt avgörande inom utbildningssektorn för innovation och lärande inför det 21a århundradet i ett livslångt lärande perspektiv, för medvetna och aktiva internationella medborgare (IPTS, UNESCO, UNESCO-COL). Gränserna mellan formellt och informellt lärande går mer och mer i varandra och en samverkan häremellan utsträckning måste ske i större (Ala-Mutka et al. 2010). Dessvärre från ett globalt och hållbarhetsperspektiv ligger Sverige väldigt långt efter då det gäller att utveckal och att utnyttja digitala resurser och den förändring i utbildningskultur detta innebär.

Med denna bakgrund är det därför märkligt att den digitala agendan inte överhuvudtaget berör utbildningssektorn, eller att utbildningssektorn inte alls integreras i målet och åtgärderna för en digital agenda för Sverige, enligt ovan.

Rektorer vid tre svenska lärosäten, undertecknad av Marita Hilliges, Rektor Högskolan Dalarna; Jörgen Tholin, Rektor Högskolan på Gotland och Anders Söderholm, Rektor Mittuniversitetet, har reagarat för detta och med anledning härav inkommit med en skrivelse till regeringen

Lär från nätet! Den svenska högskolan måste utveckla den nätbaserade undervisningen. Vägen till internationell toppklass går via uppkoppling, samverkan och modern teknik.

I förordet till skrivelsen som sändes till Regeringen den 26 januari 2012 står:

”God kvalitet inom högre utbildning är nödvändigt för ett lands utveckling. Sverige har jämförelsevis en välutbildad befolkning och har som IT-nation en tradition av att ligga långt framme i utvecklingen. Vi vill att Sverige ska kunna hävda sig i den globala konkurrensen även i framtiden. Det kräver öppenhet för nya influenser och modern teknik. Öppenhet för nyheter är en förutsättning för att vi som nation ska utvecklas och behålla vår konkurrenskraft.

En växande andel studenter väljer i dag att studera genom nätutbildningar eller distansutbildningar. Både svensk och internationell statistik visar att framtidens utbildning allt mer kommer att ske via nätutbildningar.

Vi är övertygade om att Sverige som land skulle vinna på att utveckla sina nätutbildningar och öka de nätbaserade inslagen i alla utbildningar. Det bidrar till ökad tillgänglighet och samverkan. I den här rapporten sammanfattar vi framtidsutsikterna för nätutbildningarna och ger förslag på hur hela högskolesektorn kan stärkas genom att lära av dem .

”Vidare betonas att:

”Svensk högskola och forskning står inför helt nya utmaningar de närmaste decennierna. Samtidigt som den globala konkurrensen ökar från nya supermakter inom forskning och högre utbildning, minskar årskullarna som lämnar gymnasieskolan. Högskolan kommer att behöva bredda sin rekrytering för att i framtiden kunna utbilda tillräckligt många akademiker. Samtidigt dras svensk högre utbildning med interna problem. Akademin ligger långt efter många andra delar av samhället när det gäller att utnyttja modern teknik. Det finns också brister i kvalitetsuppföljning och genomströmning.” (s. 5) De betonar vidare att utbildning i dag står inför fem stora utmaningar, nämligen global konkurrens, demografi teknik-utveckling, kvalitetsutveckling och genomströmning
Även om det är högskolesektorn som betonas ovan gäller detta för hela utbildningssektorn, från K-12 till högskola samt alla utbildningsaktörer inom formellt och formellt lärande. Sverige har under lång tid varit en framstående kunskapsnation och internationellt erkänd, dock globalt och digitalt sett har vårt land halkat efter i hög grad, då digital utveckling och användning inte är ett prioriterat område inom utbildning idag.

SVERD, Svenska Riksorganisa-tionen för Distansutbildning som har till huvuduppgift att vidga kunskapen om och medverka i utvecklingen av flexibel utbildning, distansutbildning och e-lärande stödjer med de utgångspunkter som angetts ovan den skrivelse som de tre rektorerna skrivit, se bilaga.

SVERD framhåller att: Den digitala Agendan bör bli styrande och framträdande för vårt land dels för våra egna medborgare, och dels utifrån ett globalt perspektiv med internationell konkurrens. Den digitala agenda bör bli styrande så att Sverige kan fortsätta att vara ledande i utbildningssektorn och i utbildningsfrågor. Det är avgörande för framtida utbildningsutveckling hur den digitala agendan blir styrande och framträdande inom alla utbildningssektorer. Det gäller såväl inom högskolan, vuxenutbildningen och  folkbildningen som inom obligatorisk skola.

För SVERD
Ulf Sandström ordf.
Ebba Ossiannilsson led.
Göran Lindgren led.   

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This