NY

Forskare: Chefer som inte använder AI kommer ersättas

140 miljarder kronor kan frigöras varje år genom att använda AI-tekniker på nuvarande arbetsuppgifter. Men än så länge är det främst näringslivet som driver frågan. Hur ska dagens och framtidens chefer förstå hur AI fungerar och omsätta det smartast? ”Det här är något...

SVERD Webbinarium: Utmaningar och lösningsförslag vid distansutbildning

Två av nordens mest erfarna lärare presenterar sina utmaningar och lösningsförslag Med stöd av digitala verktyg skapas en arbetsplats för alla. Exempel på hur dessa verktyg även kan bidra till ökat samarbete, effektivitet och utveckling i kollegiet. Videobaserat...

Friskolor höjer oftare än kommunala skolor elever som får underkänt på de nationella proven till godkänt i slutbetyg.

Dagens Nyheter skriver idag att friskolor är i genomsnitt mer generösa i sin betygssättning i förhållande till de nationella proven än kommunala skolor. Men data från Skolverket visar samtidigt att det finns en stor variation i betygssättning mellan olika skolor i...

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen

Tisdag den 21 mars uppmärksammas bildning globalt, med talare som går att följa online i evenemang runt hela världen. Läs mer här How can we live with a sense of place and a cultural identity while global interaction and need for collaboration keep growing? How can we...

Speculative Futures on ChatGPT and Generative Artificial Intelligence (AI): A Collective Reflection from the Educational Landscape

Sedan november 2022 har det varit mycket tal om och spekulationer om CHAT GPT och nu senast i dagarna ockps om GPT4. GPT4 kan GPT-4: can solve difficult problems with greater accuracy, thanks to its broader general knowledge and problem solving abilities. Flera inlägg...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

11. Satsa mer på utbildning via nätet

 

 

 

Marita Hilliges                          Anders Söderholm                Jörgen Tholin

Vi håller kontakt genom sms, e-post och sociala medier som Facebook och Twitter. Allt fler har tillgång till hela Internet i fickan och kan på några sekunder ta fram mobilen för att få tillgång till oerhörda mängder av information. Det är därför en naturlig utveckling att allt större del av den högre utbildningen sker på nätet.
Frågan är om Sverige i dag använder modern teknik inom högre utbildning i den omfattning vi borde? Nyligen beslutade riksdagen om nästa års budget för högskolor och universitet. I regeringens budgetproposition och i den utbildningspolitiska debatten saknas dock samspelet mellan modern teknik och högre utbildning. Regeringen lanserade nyligen, genom it- och energiminister Anna-Karin Hatt, den digitala agendan ”IT i människans tjänst”. Den ska vara en strategi för att Sverige på bästa sätt ska använda digitaliseringens möjligheter. Högre utbildning finns tyvärr inte med ens i det utpekade strategiska området ”Hur IT påverkar samhällsutvecklingen”.
Den högre utbildningen är beroende av uppkoppling, samverkan och modern teknik. IT och modern teknik är beroende av att högre utbildning håller hög kvalitet och driver den tekniska utvecklingen framåt. IT är med och utvecklar möjligheterna inom i stort sett varje bransch och borde även vara det inom högre utbildning.
Sverige behöver en plan för hur högre utbildning, nätbaserad pedagogik och modern teknik ska främja varandra, speciellt när internationella exempel visar att dessa områden knyts allt tätare ihop. Många andra länder har redan nationella strategier för digitalisering och nätbaserad utbildning. Sverige riskerar att bli frånsprunget om vi inte agerar snabbt. Vi föreslår att regeringen kompletterar den digitala agendan genom att lyfta in högre utbildning.

Marita Hilliges rektor Högskolan Dalarna
Anders Söderholm rektor Mittuniversitetet
Jörgen Tholin rektor Högskolan på Gotland


 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This