NY

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Riksrevisionen granskar skolans vetenskapliga grund

Skolans vetenskapliga grund

Riksrevisionen genomför just nu en granskning av arbetet med att säkerställa att utbildningen i den svenska skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering i oktober 2025.

Bakgrund

Av skollagen framgår att ”utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”. Detta gäller såväl stoffet i undervisningen som skolans pedagogik.

De stora ekonomiska resurser och den omfattande tid som barn spenderar i skolan understryker vikten av att resurserna används för att nå så höga resultat som möjligt. År 2022 var den sammanlagda kostnaden för det obligatoriska skolväsendet 151 miljarder kronor. Över en miljon barn är varje år inskrivna i förskoleklass och grundskola och barnen tillbringar sammanlagt tio år i dessa skolformer.

Forskare inom olika vetenskapliga discipliner, intresseorganisationer och remissinstanser har i olika sammanhang uppmärksammat bristande vetenskaplig förankring inom skolan, och kritik har bland annat riktats mot skolmyndigheterna.

Syfte

Granskningen ska svara på om statens arbete för en utbildning på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet är effektivt. Granskningen fokuserar framför allt på hur skolmyndigheterna säkerställer att deras stöd och råd om skolans pedagogik har vetenskaplig förankring.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This