NY

Så ska skolmyndigheterna återfå lärarnas förtroende

Riksrevisionen riktar tung kritik mot Skolverket, Skolinspektionen, Skolforskningsinstitutet och SPSM, i sin nya rapport. Det handlar om att deras material som vänder sig till lärare brister i vetenskaplig förankring. För Skolverkets del handlar det bland annat om att...

Förbättra möjligheterna till livslångt lärande

Snabba förändringar kräver kloka beslut. Genom utbildning, forskning och livslångt lärande kan vi skapa ett samhälle som är både hållbart och rättssäkert. Det skriver Sofia Rydgren Stale, nyvald ordförande, Saco. Vi befinner oss i ett läge där världen förändras...

Stäng inte ute skolan från AI-strategi

AI används redan av skolelever så stäng inte ute skolan från AI-strategi. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver flera debattörer att tre av fyra elever på högstadiet och gymnasiet använder redan artificiell intelligens (AI). Trots detta väljer regeringen att...

Digitala nationella prov ställs in

Nationella prov i engelska, svenska och svenska som andraspråk ställs nu in och kommer att genomföras med ersättningsprov, istället för i den digitala provplattformen, meddelar Skolverket. I september 2025 meddelade Skolverket att plattformen nu var igång.  Tanken med...

Distansläkare en del av lösningen framåt

Region Örebro och Region Gävleborg har diskuterat distansarbete för läkare.Diskussionen har i båda fallen kommit att kretsa mer kring misstankar, kontrollbrist och eventuella oegentligheter – snarare än vårdkvalitet, patientsäkerhet och hur vården kan dra nytta av nya...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning.

Livslångt lärande blir allt viktigare i en tid då arbetsmarknadens behov förändras ständigt och i allt snabbare takt. Den gröna och digitala omställningen föder nya yrken och arbetssätt, bland annat manifesterat i framväxten av AI. Samtidigt upplever de nordiska länderna ett ökat tryck inom välfärdssektorn, vilket kräver att arbetskraften kontinuerligt uppgraderas och omstruktureras.

I Norden är livslångt lärande förankrat i nära samarbete mellan offentliga institutioner, privata företag, arbetsmarknadens parter och civilsamhällets organisationer. Detta säkerställer att utbildning och möjligheter till lärande förblir relevanta, samtidigt som innovation, produktivitet och social sammanhållning främjas.

Det nordiska nätverket för livslångt lärande (NLL) måste dra nytta av och bygga vidare på detta synsätt genom att stärka partnerskap och samarbeten över utbildning, civilsamhälle och arbetsliv.

Läs mer här:

https://nvl.org/nyheder/nll-skal-fremme-policy-og-praksisudvikling-inden-for-livslang-laering-i-norden/

NLL:s mål (2025-2030)

att vara ett forum för tvärsektoriellt samarbete mellan nordiska miljöer involverade i livslångt lärande
att underlätta ett systematiskt arbete med såväl policy- som praktikutveckling
att tillhandahålla en kunskapsbas som har utvecklats och prövats i praktiken för användning i beslutsprocesser och policyutveckling
att sprida erfarenheter och resultat från det nordiska samarbetet om livslångt lärande för att säkerställa bred kunskap om relevant och innovativ praxis i hela Norden
att stödja och initiera nätverkande och dialog mellan länder samt stimulera erfarenhetsutbyte kring nordiska prioriterade teman genom fysiska och online mötesplatser och genom att sprida information om nya initiativ och kunskap
att främja förmågan hos organisationer som arbetar med livslångt lärande att driva den gröna och digitala transformationen och främja hållbara livsstilar i Norden
att främja dialog och samarbete med Nordplus Vuxenprogram och bidra till att omsätta erfarenheter och resultat från programmet till god praxis och kompetensutveckling
att stödja de årliga rapporterna i Nordiska ministerrådet och utföra specifika uppgifter för Nordiska ministerrådets räkning, såsom undersökningar, utredningar, konferenser och seminarier.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This