NY

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

NLL ska främja livslångt lärande i Norden

Från och med nyår blir NVL NLL, men nätverksorganisationen behåller sitt viktiga uppdrag. Namnbytet signalerar fortsatt arbete med nätverksskapande och tvärsektoriellt samarbete inom livslångt lärande i hela Norden – med ett förstärkt fokus på hållbar omställning.

Livslångt lärande blir allt viktigare i en tid då arbetsmarknadens behov förändras ständigt och i allt snabbare takt. Den gröna och digitala omställningen föder nya yrken och arbetssätt, bland annat manifesterat i framväxten av AI. Samtidigt upplever de nordiska länderna ett ökat tryck inom välfärdssektorn, vilket kräver att arbetskraften kontinuerligt uppgraderas och omstruktureras.

I Norden är livslångt lärande förankrat i nära samarbete mellan offentliga institutioner, privata företag, arbetsmarknadens parter och civilsamhällets organisationer. Detta säkerställer att utbildning och möjligheter till lärande förblir relevanta, samtidigt som innovation, produktivitet och social sammanhållning främjas.

Det nordiska nätverket för livslångt lärande (NLL) måste dra nytta av och bygga vidare på detta synsätt genom att stärka partnerskap och samarbeten över utbildning, civilsamhälle och arbetsliv.

Läs mer här:

https://nvl.org/nyheder/nll-skal-fremme-policy-og-praksisudvikling-inden-for-livslang-laering-i-norden/

NLL:s mål (2025-2030)

att vara ett forum för tvärsektoriellt samarbete mellan nordiska miljöer involverade i livslångt lärande
att underlätta ett systematiskt arbete med såväl policy- som praktikutveckling
att tillhandahålla en kunskapsbas som har utvecklats och prövats i praktiken för användning i beslutsprocesser och policyutveckling
att sprida erfarenheter och resultat från det nordiska samarbetet om livslångt lärande för att säkerställa bred kunskap om relevant och innovativ praxis i hela Norden
att stödja och initiera nätverkande och dialog mellan länder samt stimulera erfarenhetsutbyte kring nordiska prioriterade teman genom fysiska och online mötesplatser och genom att sprida information om nya initiativ och kunskap
att främja förmågan hos organisationer som arbetar med livslångt lärande att driva den gröna och digitala transformationen och främja hållbara livsstilar i Norden
att främja dialog och samarbete med Nordplus Vuxenprogram och bidra till att omsätta erfarenheter och resultat från programmet till god praxis och kompetensutveckling
att stödja de årliga rapporterna i Nordiska ministerrådet och utföra specifika uppgifter för Nordiska ministerrådets räkning, såsom undersökningar, utredningar, konferenser och seminarier.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This