NY

Ny rapport: EU ligger långt efter sina digitala mål

EU har hamnat på efterkälken gällande sina digitala mål. För att råda bot på utvecklingen behöver både offentlig och privat sektor öka investeringarna, enligt en ny undersökning. EU:s digitala mål har varit att vid 2030 ska 80 procent av befolkningen ha grundläggande...

Lärosäten ska genomlysa utbildningsutbudet för livslångt lärande och omställning

Mot bakgrund av införandet av det nya omställningsstudiestödet ger regeringen statliga universitet och högskolor i uppdrag att analysera sina utbildningsutbud, såväl avseende innehåll som inom vilka former utbildningarna ges. Syftet är att tillgängliggöra de kurser...

Vad har framtiden att erbjuda? COVID-19 krävde att alla lärosäten skulle förändras och förnyas i farten

Vad har framtiden att erbjuda efter Covid -19 ? I sitt senaste Insight Paper från Contact North och sidan Teachonline.ca skriver man om hur COVID-19 krävde att alla lärosäten skulle förändras och förnyas i farten. Det är något som de flesta av lärosäten svarade bra...

Lärosäten ska ta fram öppen nätbaserad utbildning för klimatomställning

Som en del av regeringens satsning Klimatkompetenslyftet får nio lärosäten nu medel för att ta fram öppen nätbaserad utbildning (MOOC:ar) för att stödja samhällets klimatomställning. Regeringen har satsat på ett nytt statligt finansierat kompetenslyft för klimatet för...

Kompetensförsörjning av digital spetskompetens: framtidsanalys om utbud och efterfrågan av digital spetskompetens fram till år 2035

Inom regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av digital spetskompetens presenterades idag den 13 juni en framtidsanalys om utbud och efterfrågan av digital spetskompetens fram till år 2035. Läs mer här om seminariet Inom regeringsuppdraget Kompetensförsörjning av...

Regeringen tillsätter en utredning om styrning och uppföljning av folkbildningen

De senaste åren har folkbildningen stått inför flera stora utmaningar, och för att förbättra förutsättningarna att verka framöver har nu regeringen beslutat om en utredning som syftar till att säkerställa en ändamålsenlig styrning, uppföljning och kontroll av...

Network of Open Orgs – falllstudier och den medföljande sammanfattande rapport

Det internationella nätverket Network of Open Orgs har under året genomfört ett samarbetsprojekt om "goda exempel" om OER. SVERD har medverkat genom V Ordförande Ebba Ossiannilsson, som leder ICDE OER Advocacy Committee vilket är med i nätverket Network of Open Orgs....

Stöd för kartläggning och validering i vuxenutbildningen

Ta del av Skolverkets många olika stöd för kartläggning och validering för vuxenutbildningen. Titta på vårt webbinarium från april 2022 där vi presenterar vad som är på gång framåt och vad du kan använda för verktyg idag. Se vårt filmade webbinarium om kartläggning...

Livslångt lärande förutsätter att universitet och högskolor rustas och att omställningsstudiestödet finansieras på ett annat sätt

Livslångt lärande förutsätter att universitet och högskolor rustas och att omställningsstudiestödet finansieras på ett annat sätt skriver Anna Steen, ordförande för Saco-S i en debattartikel i Dagens Nyheter. Om universitet och högskolor ska vara en del av...

Förlängt Regeringsuppdrag för att bygga sammanhållen datainfrastruktur för kompetensförsörjning och livslångt lärande

Regeringen förlänger tiden för uppdraget till Arbetsförmedlingen, Statens skolverk (Skolverket), Myndigheten för yrkeshögskolan (MYH), Vetenskapsrådet, Universitets- och högskolerådet (UHR), Statistiska centralbyrån, Myndigheten för digital förvaltning (Digg) och...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Årsmöte fre 11 mars 2022

Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning – Årsmöte kl 10.00 den 11 mars 2022

SVERDs Årsmöte körs som videokonferens fredag den 11 mars kl 10.00 i plattformen ZOOM .
Anmälan görs via denna Doodle: Länk: https://doodle.com/poll/tgucwpyxath5wa6y?utm_source=poll&utm_medium=link

Tider:
10.00 Årsmöte
12.00 Lunch
13.00 Vårkonferens

Vårkonferens 2022 ”Futures of Education -learning to become”

13.00 Inledning  Ulf Sandström  SVERDs ordförande

13.15  Futures of Education ”A new social contract for education”
Noah W. Sobe.  Senior Project Officer, UNESCO.UNESCO

14.00 Internationell utblick, utveckling av distansutbildning 2022
Ebba Ossiannilsson Professor, Dr. expert, consultant, influencer and
Quality Assessor in the field of open, flexible, online and distance education.

14.30 Kaffe

14.45  Post pandemic Utbildning UKÄ
Anders Söderholm Gen. dir UKÄ

15:30 Distansutbildningsprojekt och Pedagogiskt högskolelyft  –
för att ge undervisning av hög kvalitet (UHR)
Mikael Andersson projektledare (UHR)

16.00  Avslutning 


AGENDA , SVERDs , Årsmöte 2022

  1. Årsmötets öppnande
  2. Val ordförande och sekreterare för mötet
  3. Val av två protokollsjusterare, tillika rösträknare
  4. Upprättande av närvaroförteckning, tillika röstlängd
  5. Fråga om årsmötets behöriga utlysande
  6. Fastställande av föredragningslista
  7. Motioner
  8. Styrelsens årsredovisning för 2021
  9. Revisorernas berättelse
  10. Fastställande av resultat- och balansräkning
  11. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen
  12. Val av ordförande och vice ordförande
  13. Val av övriga ledamöter till styrelsen samt suppleanter
  14. Val av ombud till möten med organisationer med vilka SVERD samarbetar.
  15. Styrelsens handlingsplan för 2022
  16. Fastställande av årsavgift
  17. Val av revisorer och två suppleanter för dessa
  18. Val av tre ledamöter till valberedningen
  19. Årsmötets avslutning.

    Välkomna
    Ulf Sandström
    SVERDs ordförande
    Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD)
    070-603 42 39

Share This