Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...
Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...
Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...
Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...
ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...
Nedanstående summativa artikel presenterar tre olika lösnings strategier / verktyg för att bättre förutsäga inlärning
utfall / resultat i lärandet.
1. Analys av kompetens beroenden
2. Analys av status av nyckelkompetenser
3. Analys av tidigare inlärningsbeteende
Var och en av de tre kategorierna lösning som beskrivs ovan kommer förmodligen att ha olika grad av användbarhet
för olika typer av lärande, nivåer och lärandesammanhang.
Vid byggandet av webbtjänster för inlärning är det designerns ansvar och skyldighet att välja den typ av webbverktyg som optimalt eller bäst ger giltiga och tillförlitliga prognoser och kvalitetssäkring för de tillhandahållna inlärningstjänsterna .
Det viktigaste resultatet av Critonprojektet kommer att vara en webbaserad plattform som kommer att spela in elevernas framsteg och ge verktyg för att analysera sina resultat och uppskatta chanserna att slutligen nå de planerade studieresultaten.
Plattformen med bedömningsverktyg kommer att riktas till elever, lärare och utbildningsorganisationer på olika nivåer (gymnasieutbildning, högre utbildning, yrkesutbildning, livslångt lärande).
Det kommer också att omfatta sociala nätverksverktyg och verktyg för att bedöma framtida utbildningsbehov.