NY

VR ska vässa tandsköterskeutbildning

Nackademin introducerar VR i sin tandsköterskeutbildning i syfte att ge studenterna möjlighet att vässa sina praktiska färdigheter i en virtuell miljö. Den interaktiva träningen är framtagen via ett LIA-projekt med syfte att skapa nya sätt för inlärning. Bland annat...

Facken enade i protest: Vi är inga gränspoliser

Att ange papperslösa kan aldrig vara en lärares arbetsuppgift, svarar åtta av tio när Sveriges Lärares frågar sina medlemmar. – Vi är inga gränspoliser, säger förbundsordföranden Anna Olskog när flera fackliga organisationer samlas på Sergels torg i Stockholm i en...

Skolministern-Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn

Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn för kvaliteten i utbildningen och för barns och elevers lärande och utveckling. Er kunskap och ledarskap kommer vara helt avgörande för att vända kunskapsutvecklingen i svensk skola. För mig är det oerhört viktigt att ni...

Stödmaterial för att mäta breddad rekrytering

Stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering Se webbinariet i efterhand Den 11 oktober lanserade UHR ett stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering. Missade du eller någon kollega webbinariet så går det nu att se i...

Var fjärde elev störs i sina studier varje dag i klassrummet

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och skolstök gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning. – Det är...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Nordisk konferens om ”Hållbar Vuxenutbildning” 13-15 maj i Aarhus

Vuxenutbildningen betonas i allt större utsträckning som en väg framåt och som ett sätt att lösa en rad olika samhällsproblem.
Tankesmedjor, utbildningsinstitutioner och inte minst privata företag pekar alla på vuxenutbildning som en väg till fortsatt kompetensutveckling, ökad social rörlighet och demokratiskt engagemang.

Detta utgör en rad olika dilemman för vuxenutbildning som inte kan avfärdas:

1. Nuvarande kompetensbehov versus framtida kompetensbehov

2. Formell versus icke-formell utbildning

3. Lokala versus globala utmaningar

4. Tradition versus förändring;

5. Botten upp versus topp ner;

6. Permanenta anställningar  versus ett växande antal anställda med osäkra anställningsförhållanden

Alla dessa dilemma påverkar utvecklingen av vuxenutbildningsforskning och genomförande.

Hur kan vi främja en hållbar utveckling inom sektorer som kämpar för att balansera flödet av politiskt och ekonomiskt stöd och krav?
Hållbar utveckling, som ett brett kritiskt perspektiv, betonar att vi som samhällen, organisationer och individer måste vara medvetna om de
sociala, ekonomiska och ekologiska konsekvenserna av våra handlingar.

Denna konferens fokuserar på hur vi som vuxenutbildare , såväl forskare som praktiker inleder en dialog om framtiden och hur vi vill att vårt arbete ska formas.
Hur kan vi bygga på de starka traditionerna för vuxenutbildning och samtidigt bidra till hållbara lösningar ?

Detta skall göras under tryck från nuvarande och framtida dilemman för samhället, organisationer och individerna.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This