NY

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Med framtiden i sikte

Vilka insatser görs i Indien, Kina och USA för att främja digital spetskompetens? Det kan du läsa om i en ny rapport. Rapporten har tagits fram av Ramboll på uppdrag av UKÄ Digitaliserings kommitténs projektgrupp.

Några slutsatser från kartläggningen:

  • Länderna har liknande målsättningar inom kompetensförsörjning av digital spetskompetens. De tre länderna strävar efter att bli, eller förbli, ledande inom områden som identifierats som betydelsefulla för internationell konkurrenskraft.
  • Ländernas strategiska arbete utgår från ett helhetsgrepp. Länderna arbetar mycket aktivt för att säkerställa utbudet av personer med digital spetskompetens. Det strategiska arbetet innefattar både tidiga insatser som exempelvis ska lära ut AI, programmering eller quantum-teknik i grundskolan gymnasieskolan samt i högre utbildning.
  • Samverkan är en viktig del av ländernas insatser. Länderna strävar efter att skapa ökade förutsättningar för en framtidsredo arbetskraft och en stärkt internationell konkurrenskraft genom strategisk bred och nära samverkan mellan privata och offentliga aktörer.
  • Arbetsgivares behov av kompetens står i centrum. Insatserna består exempelvis ofta av en kombination av utbildning och praktisk träning på arbetsplatser, oavsett om målgruppen utgörs av nyexaminerade eller yrkesverksamma individer. Företag involveras och deltar också aktivt i utformningen av exempelvis kursplaner, certifieringar och utbildningar.
  • Privata företag är drivande i utvecklingen inom digital spets. Privata företag verksamma i länderna ingår ofta partnerskap med regering, departement, myndigheter och lärosäten i syfte att tillsammans kompetensutveckla studenter, lärare och yrkesverksamma inom digitala spetsområden.

Missa inte vårt kommande webinar

Den 19 maj ordnar vi ett webbinar där rapporten presenteras närmare. Läs mer och anmäl dig.

Rapporten kan laddas ner här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This