NY

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Hur behöver vuxenutbildning förändras för framtiden?

Electronic Platform for Adult LEarning  (EPALE) ställer frågorna om matchning på arbetsmarknaden och vilket stöd till personlig utveckling som behöver ges inom arbetslivet.

Man har valt ut följande tre fokusområden att arbeta med under 2023:

1. Engagera – Vilka färdigheter behövs för att delta i demokratiska processer med medvetenhet och ansvar?
2. Empower: Arbetskraft med rätt kompetens
3. Include: Möjligheter till inkluderande kompetens

Andra viktiga utmaningar för vuxenutbildning under 2023 är att:
– matcha människors professionella ambitioner och färdigheter med verkliga möjligheter på arbetsmarknaden
– stödja människors önskan om personlig utveckling

Hur kan man hjälpa vuxna elever att nå sina mål?
Vilka innovationer kan vuxenutbildningen skapa för att förbereda sig för ständigt föränderliga utmaningar.

2023 ställer vi oss inför utmaningen att forma framtidens utbildning i ljuset av stora förändringar i våra samhällen.

Hur vi kan ta itu med kompetens-klyftor och öka innovationen för att bättre stödja eleverna?
Vilka förändringar måste omfamnas av vuxenutbildningens värld?
Vilka lärande-modeller väntar?

Alla EPALE-användare är välkomna att dela med sina berättelser !

Inlämning av berättelserna: 6 mars 2023 – 30 september 2023.

Visuellt material: Bilder och länkar till videor är välkomna.

Så här deltar du: Dela din berättelse genom att fylla i webbformuläret: https://epale.ec.europa.eu/en/blog/2023-community-stories-initiative

Berätta och dela dina ideer på Epale Electronic platform for Adult Learning  !

 

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This