NY

VR ska vässa tandsköterskeutbildning

Nackademin introducerar VR i sin tandsköterskeutbildning i syfte att ge studenterna möjlighet att vässa sina praktiska färdigheter i en virtuell miljö. Den interaktiva träningen är framtagen via ett LIA-projekt med syfte att skapa nya sätt för inlärning. Bland annat...

Facken enade i protest: Vi är inga gränspoliser

Att ange papperslösa kan aldrig vara en lärares arbetsuppgift, svarar åtta av tio när Sveriges Lärares frågar sina medlemmar. – Vi är inga gränspoliser, säger förbundsordföranden Anna Olskog när flera fackliga organisationer samlas på Sergels torg i Stockholm i en...

Skolministern-Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn

Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn för kvaliteten i utbildningen och för barns och elevers lärande och utveckling. Er kunskap och ledarskap kommer vara helt avgörande för att vända kunskapsutvecklingen i svensk skola. För mig är det oerhört viktigt att ni...

Stödmaterial för att mäta breddad rekrytering

Stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering Se webbinariet i efterhand Den 11 oktober lanserade UHR ett stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering. Missade du eller någon kollega webbinariet så går det nu att se i...

Var fjärde elev störs i sina studier varje dag i klassrummet

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och skolstök gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning. – Det är...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Guidelines on open and distance learning for youth and adult literacy

The UNESCO Institute for Lifelong Learning (UIL) and the Commonwealth of Learning (COL) have just published Guidelines on open and distance learning for youth and adult literacy. These guidelines will support literacy providers around the world in planning, implementing, monitoring and evaluating their open and distance learning-based (ODL) literacy programmes.

773 million youth and adults worldwide still lack basic literacy skills, and the impact of the COVID-19 pandemic jeopardizes hard-won gains in literacy provision. Many literacy providers have argued that systems around the world were insufficiently prepared to leverage technologies and provide online or distance education that would mitigate the total disruption of literacy programmes caused by the pandemic. Low capacities along with low financial investment and political will have been cited as the main contributors to this lack of preparedness.

ODL is one of the key approaches to improving the current situation, helping providers to explore alternative methods and ensuring continuity of learning and skills development throughout life among youth and adults in times of disruptions to literacy provision.

The UIL/COL publication supports the full exploitation of the potential of ODL. It consists of two main parts. The first highlights steps for planning and implementing ODL in youth and adult literacy programmes. The second introduces the technologies commonly used in ODL for youth and adult literacy programmes, ranging from radio and television broadcasts to eLearning and online learning methods. It also includes practical ideas and resources that complement the general guidelines provided in Part 1. Among them are a planning checklist and a comprehensive list of open educational resources that can be used to incorporate ODL into literacy programmes.

Download Guidelines on open and distance learning for youth and adult literacy.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This