NY

Distansundervisning har lett till höjda avgångsbetyg

I mitten av mars våren 2020 övergick landets gymnasieelever till distansundervisning på grund av pandemin. För att se om det påverkat deras avgångsbetyg har Skolverket gjort en jämförelse mellan deras avgångsbetyg och avgångsbetygen från fyra årskullar bakåt i tiden...

Närundervisning i skolan ska vara huvudregeln i höst

Regeringen har beslutat om en ändring av den tillfälliga förordning som gäller för skolan under pandemin. När höstterminen börjar kommer fjärr- eller distansundervisning som huvudregel att kunna användas i öppna skolor endast om Folkhälsomyndigheten har lämnat en...

Mötesplats OER arrangerar en konferens om OER Rekommendationen på 2års dagen 25 november 2021

SVERD är partner i Mötesplats OER och är med att samordna en konferens om OER Rekommendationen på 2års dagen 25 november 2021 Den 25 november 2019 antog Unescos en OER-rekommendation som ska vara vägledande för arbetet med öppna lärresurser globalt. Vi uppmärksammar...

Digitaliseringsprojekt stärker kompetensförsörjningen

För att underlätta byte av yrkesbana och livslångt lärande har åtta myndigheter fått uppdraget att skapa förutsättningar för olika digitala lösningar. Dessa ska både förbättra den enskildes förutsättningar på arbetsmarknaden och göra det lättare för arbetsgivare att...

Fjärr- och distansundervisning på gymnasieskolor våren 2021

( Bild från Pixabay ) Skolverket har publicerat Iakttagelser baserade på intervjuer med rektorer och elever från 119 verksamheter under covid-19-pandemin. Resultaten bekräftar flera av de iakttagelser som Skolinspektionen tidigare redovisat4 men ger också fördjupade...

Sex år i EDEN Executive Committee

De senaste sex åren (2015-2021) har varit spännande, lärorika, utmanande, arbetsamma, prövande, krävande och fantastiska i en fin blandning. Under sex år dvs två mandatperioder har jag varit i EDEN Executive Committee på uppdrag av Svenska Riksorganisationen för...

Nordplus: How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltics

SVERD har medverkat som partner i Nordplus Adult NPAD-2020/10169 How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltics  finansierats av Nordiska ministerrådet. Projektet organiserades under projektperioden 09 / 2020-08 / 2021. Projektkoordinator är   Summer...

Nya regeringssatsningar -i pandemins följder

Satsningar på utbildning för vuxna ska bekämpa pandemins följder Många har förlorat sitt arbete under den rådande pandemin. Utrikes födda, ofta nyanlända, som står långt ifrån arbetsmarknaden har drabbats särskilt hårt av krisen. Utbildning är därför ett viktigt...

Konferens inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic

Anmälan är öppen än, se till att säkra DIN plats till den 29 juni 2019 VÄLKOMNA till den fjärde och sista konferensen inom Nordplusprojektet  How seniors learn digital skills in the Nordics and Baltic, Project number:  NPAD-2020/10169, med Norge som värd This event is...

ESU- Insikter om studentliv under Covid-19 pandemin i Europa

European Stiudent Union (ESU) har genomfört en forskningsstudie om studier och studentlif under pandemin Covid-19. Läs mer och ladda ner rapporten ESU- Student life during the Covid-19 pandemic lockdown Europe-wide insights Forskningsstudien under EDEN Annual...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Forskare skriv för att bli lästa!

Forskare, skriv för att bli läst!

Skrivandet upptar en stor del av forskarens tillvaro. Och det gäller att skriva för att bli publicerad – tillsammans med rätt personer, i rätt sammanhang. Allt för att öka sin meritering.

I denna process stöps de akademiska texterna ofta i samma form. Finns det någon poäng i att bryta denna praxis? Vad kan man vinna på att nå läsare utanför den innersta, akademiska kretsen? Detta kommer att diskuteras under ett webbaserat seminarium 25 september.

Talare är forskarna Jenny Helin och Susanne Pelger. De menar att det finns anledning att ifrågasätta den akademiska texten – och vem som tar del av den. Både akademiker och praktiker har mycket att vinna på att forskningen öppnas upp för fler perspektiv, och kommer fler till godo. Under webbinariet presenterar Helin och Pelger sin respektive syn på saken. Via en chatt har deltagarna möjlighet att ställa frågor till talarna, interagera med varandra, dela med sig av länkar och annat. Moderator är Alastair Creelman, Linnéuniversitetet.

Några av de frågor som kommer att belysas är:

  • Varför ser traditionella akademiska texter ut som de gör?
  • Hur kan man skriva mer läsarvänligt?
  • Varför är populärvetenskaplig text inte meriterande?
  • Vad kan man som forskare tjäna på att skriva populärvetenskapligt?
  • Vilken roll spelar texter för spridning av forskning?

Tid: 25 september 2012, 14.00-15.00
Plats: Virtuellt mötesrum i Adobe Connect. Läs mer
Observera! Adressen till mötesrummet kommer att mejlas till alla anmälda 1-2 dagar innan webbinariet.

Webbinariet arrangeras av CeFEO, Dela!, ESBRI, ITHU, .SE och SUNET. Det är kostnadsfritt och öppet för alla som intresserar sig för spridning och nyttiggörande av forskning. Läs mer under flikarna uppe till höger.

Varmt välkommen att delta!

http://www.esbri.se/webbinarium/index.asp

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This