NY

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Förbättrade betygsresultat för niondeklassare i Åtvidaberg

Under sommaren 2023 påbörjades ett långsiktigt arbete för att förbättra betygsresultaten i grundskolan, med målet att fler niondeklassare ska bli behöriga till gymnasiet. Nu visar de preliminära siffrorna att arbetet har börjat ge resultat.

– Vi är mycket glada över de förbättrade resultaten, men vi behöver fortsätta arbeta målmedvetet för att utveckla dem ytterligare, säger Karl Johan Sjödin, utbildningschef.

Årets niondeklassare på Alléskolan gick ut med ett betygssnitt på drygt 210, jämfört med föregående års 200,5. Andelen elever som blev behöriga till ett nationellt gymnasieprogram ökade från 69,7 procent till 84 procent, vilket placerar Alléskolan på den övre halvan av landets grundskolor.

Skolan har, med stöd av utbildningsförvaltningen, fokuserat på metodutveckling inom matematik och svenska samt infört ett tvålärarsystem och nivågruppering i flera ämnen. Utbildningsförvaltningens initiala analys visar att relationen mellan satta betyg och resultat på nationella prov visar att det inte är några “glädjebetyg”.

– Det vi ser är att medarbetarna på Alléskolan har gjort och fortsätter att göra ett fantastiskt arbete med att förbättra och stärka elevernas motivation och närvaro. Det här är ett långsiktigt arbete, och vi ska alla vara stolta över de framsteg som gjorts under det senaste året, säger Karl Johan Sjödin.

Läs mer här: https://www.atvidaberg.se/nyheter/forskola-skola-och-utbildning/2024-06-28-forbattrade-betygsresultat-for-alleskolans-niondeklassare

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This