NY

Tillbaka till utbildningens framtid

Fyra scenarier för framtidens skola Stäng ögonen en sekund och tänk på något som hände under de senaste 20 åren och du skulle aldrig ha förväntat dig att inträffa. Vare sig det är pandemin, smarta telefoner eller något annat, sanningen är att framtiden gillar att...

Satsningar på lärcentrum och distansutbildning för ökade möjligheter till utbildning i hela landet

Publicerad 14 september 2020 Nu föreslår regeringen en utökad satsning för fler lärcentrum i hela landet med 40 miljoner kronor för 2021. För att ytterligare öka utbildningsmöjligheterna föreslås en satsning med 15 miljoner kronor nästa år för ökad kvalitet i...

SVERD/ SADEs Höstkonferens / Annual Conference 18 September 2020: om framtidens utbildning/ the futures of education

SVERD Online höstkonferens Futures of Education samlade 151 anmälda deltagare till en heldagskonferens . Detta kunde  genomföras i mötesverktyget ZOOM som tillhandhölls i samarbete med Karlstad Universitet. Först ut bland talarna var General Direktör Anders Söderholm...

SVERD/SADE Online Höstkonferens/Autumn Conference: Futures of Education 18 September 2020

Välkomna till Svenska Riksorganisationen för Distansutbildning (SVERD) online höstkonferens "Futures of Education" den 18 september 2020 / Welcome to the Swedish Association for Distance Education (SADE) online autumn conference "Futures of Education" on 18 September...

Talare på SVERDs Höstkonferens: Ulf Sandström

Ulf Sandström, Ordförande SVERD är medorganisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ordförande Ulf Sandström inleder och avslutar konferensen samt...

Talare på SVERDs höstkonferens: Ebba Ossiannilsson, Professor, Dr, V Ordförande SVERD

Ebba Ossiannilsson,  Professor, Dr. Innovation in Open Online Learning,  V ordförande SVERD är organisatör och tillika talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis #LearningNeverStops #Learningtogether #Onlinetogether Ebba...

Talare vid SVERDs höstkonferens 18 september 2020: Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College

Mats Brenner, IKT-pedagog / ICT-Educator på Ersta Sköndal Bräcke University College är talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020 Mats Brenner, talar om Hyflex lärande och MOOC – vid Ersta Sköndal Bräcke högskola, Stockholm SVERDs höstkonferens den 18...

Talare vid SVERDs höstkonferens: Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ

Anders Söderholm, Generaldirektör UKÄ, medverkar på SVERDs årliga höstkonferens den 18 september 2020. Konferensen är online och gratis. Anders Söderholm medverkar ofta på SVERDs konferenser och berättar om vad som är på gång inom högskolevärlden och UKÄ. Två...

UNESCO OER Rekommendationen nu på svenska

FN UNESCO OER rekommendationen antogs vid UNESCOS generalförsamling av ca 200 medlemsländer, även Sverige den 25 november 2020. I väntan på att berörda myndigheter och Svenska UNESCO rådet har en inofficiella översättning av FN UNESCO OER rekommendationen utarbetats...

FN: Policy Brief: Education during COVID-19 and beyond

COVID-19-pandemin har skapat den största störningen av utbildningssystemen i historien och drabbar nästan 1,6 miljarder elever i mer än 190 länder och alla kontinent. Stängningar av skolor och andra utbildningsutrymmen har påverkat 94 procent av världens...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Talare vid SVERDs höstkonferens: Aras Bozkurt, Assoc. Professor, Dr.  Anadolu University, Open Education Faculty, Eskişehir, Turkey

Aras Bozkurt, Assoc. Professor, Dr.  Anadolu University, Open Education Faculty, Eskişehir, Turkey är talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020 (online). Sessionen hålls på engelska.

Aras Bozkurt, Assoc. Professor, Dr. Anadolu University, Open Education Faculty, Eskişehir, Turkey is the speaker at SADE’s autumn conference on 18 September 2020 (online). The session is held in English.

Aras Bozkurt, initierade och var forskningsledare för den globala forskningsstudien under pandemin våren 2020 A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis

Aras Bozkurt initiated and was the research leader for the global research study during the pandemic in the spring of 2020 A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis

Forskningsstudien tog sin början mitt under pågående pandemi och vad som händer inom utbildningssektorn och studenters/elevers lärande under pågående pandemi och många av världens utbildningsorganisationer stängde sina byggnader och merparten av undervisningen övergick till distansutbildning. Drygt 35 forskare från hela världen (från drygt 60% av världens länder) deltog i forskningsstudien som kort efter (ca 1 månad) publicerade i Asian Journal of Distance Education. Ebba Ossiannilsson, Professor, Dr. Oberoende expert, forskare,  kvalitetsutvärderare och utredare, SVERD, SIS, ISO, EDEN, ICDE deltog för Sverige.  Aras Bozkurt berättar om forskningsstudiens tillkomst, process och resultat.

The research study began in the middle of the ongoing pandemic and what is happening in the education sector and students ’/ students’ learning during the ongoing pandemic and many of the world’s educational organizations closed their buildings and most of the teaching was transferred to distance education. More than 35 researchers from all over the world (from more than 60% of the world’s countries) participated in the research study which shortly after (about 1 month) was published in the Asian Journal of Distance Education. Ebba Ossiannilsson,Professor, Dr. Independent expert, researcher, quality evaluator and investigator,SVERD, SIS, ISO, EDEN, ICDE  participated for Sweden. Aras Bozkurt  talks about the research study’s origins, process and results.

Abstract

Uncertain times require prompt reflexes to survive and this study is a collaborative reflex to better understand uncertainty and navigate through it. The Coronavirus (Covid-19) pandemic hit hard and interrupted many dimensions of our lives, particularly education. As a response to interruption of education due to the Covid-19 pandemic, this study is a collaborative reaction that narrates the overall view, reflections from the K12 and higher educational landscape, lessons learned and suggestions from a total of 31 countries across the world with a representation of 62.7% of the whole world population. In addition to the value of each case by country, the synthesis of this research suggests that the current practices can be defined as emergency remote education and this practice is different from planned practices such as distance education, online learning or other derivations. Above all, this study points out how social injustice, inequity and the digital divide have been exacerbated during the pandemic and need unique and targeted measures if they are to be addressed. While there are support communities and mechanisms, parents are overburdened between regular daily/professional duties and emerging educational roles, and all parties are experiencing trauma, psychological pressure and anxiety to various degrees, which necessitates a pedagogy of care, affection and empathy. In terms of educational processes, the interruption of education signifies the importance of openness in education and highlights issues that should be taken into consideration such as using alternative assessment and evaluation methods as well as concerns about surveillance, ethics, and data privacy resulting from nearly exclusive dependency on online solutions.

Ebba Ossiannilsson, Professor, Dr. Oberoende expert, forskare,  kvalitetsutvärderare och utredare, SVERD, SIS, ISO, EDEN, ICDE och Aras Bozkurt, Assoc. Professor, Dr.  Anadolu University, Open Education Faculty, Eskişehir, Turkey är Editors för Sustainability, Special Issue om The Futures of Education in the Global Context: Sustainable Distance Education. Deadline för Submission 28 February 2021.

Ebba Ossiannilsson Professor, Dr. Independent expert, researcher, quality evaluator and investigator, VERD, SIS, ISO, EDEN, ICDE and as Bozkurt,  Assoc. Professor, Dr. Anadolu University, Open Education Faculty, Eskişehir, Turkey are Editors for Sustainability, Special Issue on The Futures of Education in the Global Context: Sustainable Distance Education. Deadline for Submission 28 February 2021.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This