NY

Idag för ett år sedan, den 25 november 2019, antogs Unescos OER-rekommendation

Idag för ett år sedan, den 25 november 2019, antogs Unescos OER-rekommendation (Open Educational Resources) enhälligt av Unescos ca 200 medlemsländer, däribland Sverige. OER benämns ibland öppna lärresurser på svenska, och rekommendationen som antogs är bindande för...

ICDE President Forum 2020

Den 25 november 20200 är det ICDE President Forum 2020. SVERDs Ordförande Ulf Sandström  deltar för SVERD, som medlem i ICDE SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson ICDE EC, ICDE Ambassador for the global advocacy of OER och Chair, ICDE OER Advocacy Committee,  är...

Krav på distansjobb

Hälften av alla kvinnor mellan 30 till 49 år skulle tacka nej till ett arbete om det inte går att jobba på distans och närmare 90 procent anser att digitalisering leder till ett friare arbetsliv. Det visar en ny undersökning. Läs mer här – Alla vet vilken förändring i...

Internetdagarna 2020

Välkommen till två dagar online fyllda av inspiration, kunskap, möten och intressanta ämnen. Här hittar du schema och hålltider för just ditt spår. 23-24 november 2020 SVERD deltar och följer utvecklingen, mer snart på www.sverd.se Läs mer här

Ny överenskommelse om skolväsendets digitalisering

Regeringen och SKR tecknar idag en överenskommelse om digitaliseringens möjligheter för att främja kunskapsutveckling och likvärdighet i skolväsendet. Läs mer här Anna Ekström och Anders Knape. – Samhället blir allt mer digitaliserat, det har vi inte minst sett under...

Projekt Valideringslyft beviljat av Svenska ESF-rådet

Myndigheten för yrkeshögskolan har blivit beviljade medel från Europeiska socialfonden för projekt Valideringslyft. Målet med projektet är att skapa en regional infrastruktur för validering i arbetsliv och utbildning. Läs mer här Projekt Valideringslyft kommer att...

Regeringen öppnar upp för distansundervisning i större utsträckning

I morgon planerar regeringen att fatta ett beslut som gör det möjligt för gymnasieskolor att kombinera närundervisning med fjärr- eller distansundervisning för att undvika trängsel i skolans lokaler. Tanken är att bara införa det i den utsträckning det behövs, och att...

ICDE Satellite Event med SVERD om ledarskap och online lärande

ICDE International Council for Open And Distance Education (ICDE) bjöd in alla sina medlemmar att bidra till ICDE Satellite Event inför ICDE President Forum  den 25 november 2020. SVERD genomförde tisdagen den 17 november 2020 ett Satellite Event med tema ledarskap...

SVERD är värd för ICDE Satellits event 2020

Swedish Association for Open and Distance Education (SADE) is a professional organization in Sweden for all those involved in open, online and flexible distance learning, including technology-enabled learning (OFDL). Title: Strong Leadership: For Resilient Sustainable...

Distansstöds poddar och filmer för distansutbildning från MYH

Myndigheten för yrkeshögsklans tipsar här om poddar och filmer som fördjupar de teman man arbetat med under hösten gällande omställning till distansundervisning. Nyligen släpptes till exempel en film där Camilla Wallander, VD på Berghs School of Communication...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Talare vid SVERDs höstkonferens: Aras Bozkurt, Assoc. Professor, Dr.  Anadolu University, Open Education Faculty, Eskişehir, Turkey

Aras Bozkurt, Assoc. Professor, Dr.  Anadolu University, Open Education Faculty, Eskişehir, Turkey är talare på SVERDs höstkonferens den 18 september 2020 (online). Sessionen hålls på engelska.

Aras Bozkurt, Assoc. Professor, Dr. Anadolu University, Open Education Faculty, Eskişehir, Turkey is the speaker at SADE’s autumn conference on 18 September 2020 (online). The session is held in English.

Aras Bozkurt, initierade och var forskningsledare för den globala forskningsstudien under pandemin våren 2020 A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis

Aras Bozkurt initiated and was the research leader for the global research study during the pandemic in the spring of 2020 A global outlook to the interruption of education due to COVID-19 Pandemic: Navigating in a time of uncertainty and crisis

Forskningsstudien tog sin början mitt under pågående pandemi och vad som händer inom utbildningssektorn och studenters/elevers lärande under pågående pandemi och många av världens utbildningsorganisationer stängde sina byggnader och merparten av undervisningen övergick till distansutbildning. Drygt 35 forskare från hela världen (från drygt 60% av världens länder) deltog i forskningsstudien som kort efter (ca 1 månad) publicerade i Asian Journal of Distance Education. Ebba Ossiannilsson, Professor, Dr. Oberoende expert, forskare,  kvalitetsutvärderare och utredare, SVERD, SIS, ISO, EDEN, ICDE deltog för Sverige.  Aras Bozkurt berättar om forskningsstudiens tillkomst, process och resultat.

The research study began in the middle of the ongoing pandemic and what is happening in the education sector and students ’/ students’ learning during the ongoing pandemic and many of the world’s educational organizations closed their buildings and most of the teaching was transferred to distance education. More than 35 researchers from all over the world (from more than 60% of the world’s countries) participated in the research study which shortly after (about 1 month) was published in the Asian Journal of Distance Education. Ebba Ossiannilsson,Professor, Dr. Independent expert, researcher, quality evaluator and investigator,SVERD, SIS, ISO, EDEN, ICDE  participated for Sweden. Aras Bozkurt  talks about the research study’s origins, process and results.

Abstract

Uncertain times require prompt reflexes to survive and this study is a collaborative reflex to better understand uncertainty and navigate through it. The Coronavirus (Covid-19) pandemic hit hard and interrupted many dimensions of our lives, particularly education. As a response to interruption of education due to the Covid-19 pandemic, this study is a collaborative reaction that narrates the overall view, reflections from the K12 and higher educational landscape, lessons learned and suggestions from a total of 31 countries across the world with a representation of 62.7% of the whole world population. In addition to the value of each case by country, the synthesis of this research suggests that the current practices can be defined as emergency remote education and this practice is different from planned practices such as distance education, online learning or other derivations. Above all, this study points out how social injustice, inequity and the digital divide have been exacerbated during the pandemic and need unique and targeted measures if they are to be addressed. While there are support communities and mechanisms, parents are overburdened between regular daily/professional duties and emerging educational roles, and all parties are experiencing trauma, psychological pressure and anxiety to various degrees, which necessitates a pedagogy of care, affection and empathy. In terms of educational processes, the interruption of education signifies the importance of openness in education and highlights issues that should be taken into consideration such as using alternative assessment and evaluation methods as well as concerns about surveillance, ethics, and data privacy resulting from nearly exclusive dependency on online solutions.

Ebba Ossiannilsson, Professor, Dr. Oberoende expert, forskare,  kvalitetsutvärderare och utredare, SVERD, SIS, ISO, EDEN, ICDE och Aras Bozkurt, Assoc. Professor, Dr.  Anadolu University, Open Education Faculty, Eskişehir, Turkey är Editors för Sustainability, Special Issue om The Futures of Education in the Global Context: Sustainable Distance Education. Deadline för Submission 28 February 2021.

Ebba Ossiannilsson Professor, Dr. Independent expert, researcher, quality evaluator and investigator, VERD, SIS, ISO, EDEN, ICDE and as Bozkurt,  Assoc. Professor, Dr. Anadolu University, Open Education Faculty, Eskişehir, Turkey are Editors for Sustainability, Special Issue on The Futures of Education in the Global Context: Sustainable Distance Education. Deadline for Submission 28 February 2021.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This