NY

Här är årets spaningar från Voister CIO Analytics 2025

Säkerhet står fortsatt i fokus samtidigt som it-beslutsfattare mer än tidigare behöver ha ett helikopterseende: Nya regelverk ska efterlevas, verksamheter ska vara robusta trots snabba svängningar i omvärlden och nästa kliv måste tas i den digitala transformationen...

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Fjärrundervisning tillåts i fler ämnen

Nu kommer ett större antal elever kunna få utbildning på distans. Den 27 februari beslutade nämligen regeringen att tillåta fjärrundervisning i fler ämnen än vad som tidigare varit tillåtet, till exempel i NO och matte.

Alla elever har rätt till en undervisning av god kvalitet som bedrivs av behöriga lärare. Men lärarbristen slår ofta hårt mot områden med stora geografiska avstånd. Nu föreslår regeringen lagändringar som innebär utökade möjligheter till fjärrundervisning jämfört med i dag.

Fjärrundervisning innebär att undervisningen är interaktiv och sker i realtid genom att man använder informations- och kommunikationsteknik. Eleverna är i skolans lokaler tillsammans med en handledare och den undervisande läraren befinner sig någon annanstans. Enligt förslagen i regeringens lagrådsremiss ska fjärrundervisning få användas om det inte finns någon lärare som uppfyller skollagens krav på legitimation och behörighet eller om elevunderlaget är begränsat. Fjärrundervisning ska dock inte få användas i samtliga ämnen och kurser.

– Oavsett var i landet du bor ska du få undervisning av utbildade och behöriga lärare. Fjärrundervisning kan möjliggöra utbildning av hög kvalitet, inte minst i glesbygdsskolor, och kan dämpa lärarbristens negativa effekter. Elevernas möjligheter att få undervisning av hög kvalitet ökar med klokt använd fjärrundervisning, säger utbildningsminister Anna Ekström.

Regeringen föreslår också att distansundervisning ska få användas för en elev som inte kan delta i närundervisning på grund av en dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik. I gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska distansundervisning också få användas för en elev som på grund av andra särskilda skäl inte kan delta i närundervisning. Detta syftar till att ge elever som av olika skäl inte kan delta i närundervisning en chans att ändå få en utbildning av hög kvalitet.

Ändringarna i skollagen föreslås träda i kraft den 1 augusti 2020. De nya bestämmelserna ska tillämpas på utbildning och annan verksamhet som påbörjas efter den 30 juni 2021.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/02/fler-elever-ska-kunna-erbjudas-fjarrundervisning/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This