NY

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande ZOOM login är https://us02web.zoom.us/j/88948462658  Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10...

Tid för undervisningsuppdraget

Betänkande av Utredningen om minskad administration och om reglering av förskollärares och lärares tid är klart och kan läsas här: https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2025/03/sou-202526/ Utredningen om minskad administration och...

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan Behandla AI som andra webbtjänster Låt inte AI fatta dina beslut Lita inte på...

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin

Inkludera kommunal vuxenutbildning i STEM-strategin! I ett öppet brev till Regeringskansliet, Utbildningsdepartementet uttrycker ViS en djup oro över att komvux inte inkluderas i regeringens STEM-strategi. Det är ett misstag att inte utnyttja potentialen i både...

Frukostmöte på riksdagen om lärcentrautveckling

Nätverken NITUS , SVERD, Akademi Norr och projektet Nya Vägar var inbjudna till riksdagen för att diskutera lärcentrautveckling och ekonomi. Agenda: 08.00       Välkomnande av Niklas Sigvardsson (s) och Matthias Bengtsson (kd) som var värdar 08.05   Info från ordf....
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Finska skolan hyllades av alla – nu störtdyker resultaten

Det finska skolsystemet hyllades och andra länder ville förstå hur de gjorde.
Men när det senaste
Pisaresultaten presenterades i december 2023 var elevernas resultat de sämsta-någonsin.
– De läser ju inga böcker längre. Och om de inte ens orkar läsa skönlitteratur, hur ska de då orka läsa i skolan? Läsningen påverkar ju allt lärande, säger läraren Pauli Kajander till
SvD.

Sämsta resultatet någonsin

Men när de senaste Pisaresultaten presenterades i december hade Finlands resultat dykt i alla tre ämnen: Matematik, naturvetenskap och läsförståelse.
Nedgången var i linje med andra europeiska länder, men kontrasten mot tidigare resultat var större i Finland.

Finland fick en ny läroplan 2016. Med den fick de finska eleverna större valfrihet och självständighet. Lärarnas roll försvagades och ”digital” blev ett ledord som hördes desto mer.

Ökning av digital teknik

En förändring sedan förra undersökningen är just ökningen av digital teknik i de finländska skolorna. Eleverna har också egna datorer. Hela inställningen till skolan har på kort tid förändrats.

– Lärarna är experterna, och man tycker att de ska leda klassrumsaktiviteterna. Många hävdar att vi lämnade det som varit vår styrka, säger Jari Lavonen, professor i naturvetenskaplig pedagogik och chef för Finlands lärarutbildningsforum till SvD.

Användandet av sociala medier har också ökat markant. Enligt Pisas enkätfrågor så använder 30 procent av 15-åringarna sina skärmar för nöjes skull mer än 40 timmar i veckan. Det är lika mycket som ett heltidsjobb.

Skärmtid äter upp lästid

En uppseendeväckande trend som även syns i Sverige är att läsningen drastiskt minskat. Läsning anses påverka allt lärande.

– Läsningen är det absolut största problemet. Kan man inte läsa ordentligt så får man också svårt med matten och andra ämnen, sa skolminister Lotta Edholm till Nyhetsmorgon efter att Pisaresultatet släppts.

I Pisaundersökningen uppgav också eleverna att de distraherades mer av sina mobiler under lektionerna än tidigare.

Läs mer här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This