NY

Johan Pehrson (L) avgår som partiledare för Liberalerna

Johan Pehrson avgår som partiledare för Liberalerna, meddelar partiet i ett pressmeddelande. Pehrson uppger själv att han inför riksdagsvalet 2026 vill lämna över till någon annan. – Det har funnits ett internt missnöje – både med samarbetet med Sverigedemokraterna...

Sju timmar i veckan – lärarstudenternas undervisning har halverats

Idag får svenska högskolestudenter i genomsnitt mindre än tio timmars undervisningstid i veckan. Inom ämnesområdet pedagogik är det fyra timmar, inom humaniora, religion och språk fem timmar per vecka, medan studenter inom medicin och tandvård får mest med drygt 20...

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete (UbU13) Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden i betänkandet med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående arbete och vidtagna åtgärder. 70 olika motioner tar upp...

Europa ska bli världens ledande AI-kontinent

Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

ERASMUS+ DISK-projektet, Digital Immigrants Survival Toolkit är nu fritt tillgängligt på OER Commons

ERASMUS+ DISK-projektet, Digital Immigrants Survival Toolkit, och de utvecklade modulerna om digitala kompetenser finns nu fritt tillgängliga på OER Commons. SVERDs V Ordförande Ebba Ossiannilsson har arbetat med detta ERASMUS+ under de senaste åren, sedan 2019 (2019-2022).

The focus of these learning modules is to provide training courses for so-called Digital Immigrants (focus: Adult Education) Digital Competencies must be learned by the users, as it comprises not just knowledge, but also experiences competencies, skills, and attitudes. Without digital competencies, people become excluded from society. Learning digital competencies requires not just external motivation, but also that users feel that they can engage and be more independent citizens. In a technical and digital-dominated environment, inclusion demands that people feel capable to use the digital tools and means for their ends, in a useful and secure way. Many adults, despite being able and integrated into other spheres, need support to become competent and confident when using digital tools.

Läs mer hör på OER Commons

Läs mer på Webplatsen 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This