NY

UNESCO OER Rekommendation. Svenska Regeringens svar Februari 2023

Generalkonferensen för FN:s organisation för utbildning, vetenskap och kultur (UNESCO), som sammanträder i Paris den 12–27 november 2019, vid dess 40:e session. Läs mer här Medlemsländerna har just nu svarat efter fyra års implementeringsarbeten. Se Sveriges svar här...

Mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning: vad är det och varför spelar det någon roll?

Igår den 7 februari 2023 presenterade OECD Direktör Andreas Schleicher rapport om Mångfald, jämlikhet och inkludering i utbildning: vad är det och varför spelar det någon roll? https://www.oecd.org/coronavirus/en/education-equity Se inspelningen här Demografiska...

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023

Professor Neil Fassina, President ICDE talar på SVERDs vårkonferens den 10 mars 2023. Professor Neil Fassina, President ICDE är också keynote på ICDE och Innland Norges biannual koncerns om Livslångt lärande Lillehammer Lifelong Learning 2023 Professor Neil Fassina,...

Guldäpplet-vinnaren: Så maxar ni era digitala verktyg i vardagen

Lärarpriset Guldäpplet delas årligen ut till en eller flera lärare som förnyar lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerar elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält 2022 var Martin Howe i Borlänge kommun...

Bibli­o­te­ken kan göra allmän­he­ten delak­tig i forsk­ning­en

Svenska bibliotek ska bidra till kunskapsförmedling och främja vetenskaplig bildning. Internationellt finns många goda exempel på hur bibliotek kan göra allmänheten delaktig i forskningsprocessen. De visar hur även svenska bibliotek skulle kunna bli en arena där...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digitalisering, främjande och framtid En utredning kring behov av digitaliseringsfrämjande insatser

Digitaliseringskommissionen arbetar mot det it-politiska målet att ”Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter”.

I år är kommissionens sista verksamhetsår och de har därför inlett ett arbete med att utreda hur främjande av digitaliseringen kan drivas på nationell nivå framöver.

Digitaliseringskommissionen har tillsammans med ett konsultföretag utarbetat en rapport som beskriver hur främjande på statlig nivå sker inom olika politikområden, vilka lärdomar som kan dras av främjandet inom andra områden, vilka behov som finns av digitaliseringsfrämjande och hur främjande kan genomföras.

För att utreda frågan vidare söker vi svar på följande frågor:

  1. Hur ställer ni er till de behov av främjande av digitaliseringen som beskrivs i rapporten (kap. 6), vad behöver främjas? finns ytterligare behov? kan behoven preciseras?
  2. Hur ställer ni er till de förslag kring praktiskt genomförande av främjande av digitaliseringen som beskrivs i kap. 7?
  3. Övriga reflektioner?

Läs mer här

SVERD har lämnat ett svar och föreslår bla att:
För att göra distansundervisning tillgänglig i hela landet samt bygga upp kunskap inom området anser

Svenska riksorganisationen för distansundervisning att staten ska skapa ett nationellt kunskapscentrum för distansutbildning.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Digitalisering, främjande och framtid En utredning kring behov av digitaliseringsfrämjande insatser | Namn på webbplatsen - […] Digitalisering, främjande och framtid En utredning kring behov av digitaliseringsfrämjande insatse… […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Share This