NY

Mobiler allt tydligare förklaring bakom kunskapsraset

Ungas användning av mobiler påverkar deras inlärning på ett negativt sätt. Det visar en ny OECD-rapport, som pekar ut skärmar som en förklaring bakom det senaste Pisaraset. – Vi blev ganska överraskade över det starka sambandet, säger Pisachefen Andreas Schleicher. I...

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP

Många skolor är dåligt förberedda för digitala NP Många skolor har ännu inte tekniska förutsättningar att genomföra digitala nationella prov. Under en övergångstid får de i stället ge proven i pappersform. ”Det är hög tid för alla skol­huvudmän att börja förbereda...

Ny ordförande för Sveriges Lärare – Anna Olskog Umeå

Sveriges Lärare har fått en ny förbundsledning och kongressen har valt Anna Olskog till ny ordförande. Anna Olskog, som kommer från Sävar utanför Umeå, har arbetat som grundskollärare sedan 1994. Hon har tidigare varit lokalfackligt aktiv i Umeå och sedan 2018 arbetat...

SVERD med på Agile2Vet avslutning i Reggio Emilia Italien

SVERD representerades av Ulf Sandström och Mats Brenner på projektredovisning av ERASMUS+ projektet Abilitating Digital Learning to innovate VET sector                      Se länk till projektet här i Reggio Emhttp://www.agile2vet.euilia Italien den 20-21 maj....

Så bidrog skolan till att vända utvecklingen

Lagersbergsskolans arbete lyfts av polisen som en av faktor till att Lagersberg i Eskilstuna har kunnat tas bort från listan över utsatta områden. – Vi blev väldigt glada och firade det, säger skolans rektor Gabriella Rosell. Lagersberg har, sedan polisen började med...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digitalisering, främjande och framtid En utredning kring behov av digitaliseringsfrämjande insatser

Digitaliseringskommissionen arbetar mot det it-politiska målet att ”Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter”.

I år är kommissionens sista verksamhetsår och de har därför inlett ett arbete med att utreda hur främjande av digitaliseringen kan drivas på nationell nivå framöver.

Digitaliseringskommissionen har tillsammans med ett konsultföretag utarbetat en rapport som beskriver hur främjande på statlig nivå sker inom olika politikområden, vilka lärdomar som kan dras av främjandet inom andra områden, vilka behov som finns av digitaliseringsfrämjande och hur främjande kan genomföras.

För att utreda frågan vidare söker vi svar på följande frågor:

  1. Hur ställer ni er till de behov av främjande av digitaliseringen som beskrivs i rapporten (kap. 6), vad behöver främjas? finns ytterligare behov? kan behoven preciseras?
  2. Hur ställer ni er till de förslag kring praktiskt genomförande av främjande av digitaliseringen som beskrivs i kap. 7?
  3. Övriga reflektioner?

Läs mer här

SVERD har lämnat ett svar och föreslår bla att:
För att göra distansundervisning tillgänglig i hela landet samt bygga upp kunskap inom området anser

Svenska riksorganisationen för distansundervisning att staten ska skapa ett nationellt kunskapscentrum för distansutbildning.

Förra

Nästa

Trackbacks/Pingbacks

  1. Digitalisering, främjande och framtid En utredning kring behov av digitaliseringsfrämjande insatser | Namn på webbplatsen - […] Digitalisering, främjande och framtid En utredning kring behov av digitaliseringsfrämjande insatse… […]

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This