NY

Nationell yrkesutbildning -ny form av utbildning för vuxna på gymnasial nivå

För att stärka kompetensförsörjningen och möta företagens kompetensbehov har regeringen tagit initiativ till en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen nationell yrkesutbildning har sin utgångspunkt i den modell...

Kommuner efterlyser statlig finansiering av decentraliserade högskolemiljöer

Flera kommuner vittnar om att decentraliserade högskolemiljöer har ökat utbildningsnivån bland dess invånare. Nu behövs ett nytt statligt finansieringssystem för att nå ut ännu bredare, menar ledarna för samverkansnätverket Nya vägar. Vid ett seminarium den 12/4 i...

Liberalerna vill återreglera skolan:

På tisdagen presenterade Liberalerna en ny inriktning för skolpolitiken som partiet ska gå till val på 2026. Partiet vill göra rent hus med idéerna bakom friskolereformen, kommunaliseringen och målstyrningen. Liberalerna vill återgå till en mer regelstyrd skola så som...

Nytt avtal klart för fackföreningen Sveriges Lärare inom kommuner och regioner – HÖK 24

Nytt avtal är klart från idag 17 april för Sveriges Lärare inom kommuner och regioner - HÖK 24 Sveriges Lärare har tecknat kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Sobona. Avtalsperiod – Ett år. 2024-04-01 till och med...

Vårbudgeten medför 2 000 fler platser på yrkesvux

För att motverka arbetslöshet och kompetensbrist föreslår regeringen i vårändringsbudgeten att 130 miljoner kronor tillförs och 20 miljoner kronor omfördelas för att möjliggöra upp till 15 000 sommarjobb för ungdomar och att 167 miljoner kronor tillförs för 2 000 fler...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digital undervisning – hur påverkas högskolestudenters betyg och välmående?

Under coronapandemin ställde svenska lärosäten snabbt om till digital undervisning för att kunna utbilda sina studenter trots pandemirestriktioner. Denna erfarenhet sägs ha främjat digitaliseringen, och flera menar att den digitala undervisningen är här för att stanna. Men hur har studenternas studieresultat och välmående påverkats av att studera på distans? Vilka studenter klarade omställningen bäst? Och finns det några socioekonomiska skillnader?

Adrian Mehic, doktorand i nationalekonomi, har med hjälp av data över studenter vid Lunds universitet utvärderat skillnader mellan olika typer av digitala utbildningsformer under pandemin. Resultaten och slutsatserna finns i den nya SNS Analys som han presenterar vid seminariet.

Seminariet anordnas inom ramen för SNS forskningsprojekt Högre utbildning och forskning.

Medverkande
Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor, Luleå tekniska universitet

Adrian Mehic, doktorand i nationalekonomi, Lunds universitet

Jannie Jeppesen, vd, Swedish EdTech Industry

Linn Svärd, ordförande, Sveriges förenade studentkårer (SFS)

Mötet leds av Anna Norén, forskningsledare på SNS.

Tid
Torsdag 6 oktober 2022, 10:00–11:15, SNS, Jakobsbergsgatan 18, Stockholm.

Frågor
Frågor besvaras av projektledare Julia Nederberg, julia.nederberg@sns.se.Vid anmälningsfrågor vänligen kontakta Ylva Pettersson, ylva.pettersson@sns.se.

Anmälan och pris
Mötet är kostnadsfritt och öppet för alla.

Deltagande sker i SNS lokaler på Jakobsbergsgatan 18, Stockholm. Möjlighet finns att delta digitalt.

Anmälan och pris
Mötet är kostnadsfritt och öppet för alla.

Deltagande sker i SNS lokaler på Jakobsbergsgatan 18, Stockholm. Möjlighet finns att delta digitalt.

Anmäl dig via länkarna nedan.

Vid avanmälan efter den 5 oktober, eller vid utebliven ankomst, debiteras 395 kronor exklusive moms om du anmält att du deltar på plats (detta gäller även för dig som deltar kostnadsfritt).

Anmäl dig här för deltagande på plats

Anmäl dig här för digitalt deltagande

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This