NY

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Digital kompetens och den snabba AI-utvecklingen

En ny rapport Edtechbarometern från Swedish Edtech Industry har kommit . I årets rapport är temat digital kompetens och den snabba AI-utvecklingen. Under temat har experter, forskare och företrädare för olika sektorer intervjuats:

Måns Jonasson, expert på Internetstiftelsen
Amy Loutfi, professor och ledande AI-forskare
Palle Lundberg, vd SKR
Linnea Stenliden, biträdande professor och forskare AI-litteraracitet
Åsa Zetterberg, förbundsdirektör Tech Sverige

Rapporten avslutas med en trendspaning av Nordic Edtech News Jonathan Viner som pekar på stora trender som påverkar utvecklingen: AI, mikrolärande, universitetens affärsmodeller som förändras och företagens ökade investeringar i kompetensutveckling.

Läs rapporten Edtechbarometern 2023 – Vi måste orka lära oss mer! 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This