NY

Utbildning för framtiden – ESF projekt i norr

Norra Sveriges största sajt för utbildningsmöjligheter Utbildning för framtiden är en webbplats som finns för dig som vill upptäcka och jämföra utbildningar som rustar dig för morgondagens arbetsmarknad. Här samlar man artiklar och information från universitet,...

Kvalitet i distansutbildningen föredrag på VIS konferensen i Stockholm 19/5

Stefan Hrastinski professor Division of Digital Learning  KTH berättade om kvalitet i distansutbildningen på VIS konferensen i Stockholm den 19/5 som samlade över 500 deltagare på Clarion Sign Conference. Han tog upp att bra distansutbildning behöver beakta följande...

Den nya kompetenspolitiken diskuterades på utbildningsföretagens branschdag

Det behövs en ny sammanhållen kompetenspolitik för att lösa näringslivets problem med att kunna rekrytera personal. Nu presenteras en ny rapport med förslag till en nationell kompetensstrategi för Sverige. Bakgrunden är den kompetenskris som Sverige befinner sig i,...

Har covid-19 inlett en ny gryning för distansundervisning?

ETF:s uppdrag är att vara en global katalysator för förändring och innovation inom system för livslångt lärande. Uppskattningsvis 1,5 miljarder studenter i 160 länder världen över har tvingats studera hemma under coronaviruspandemin. Som ett resultat har deltagandet i...

Studenter som antas via högskoleprovet presterar sämre

Genom att ta in färre studenter via högskoleprovet skulle fler fullfölja sin utbildning. Det menar Riksrevisionen som har granskat antagningen till högskolan. Granskningen visar att det i genomsnitt går sämre för studenter som antas via högskoleprovet jämfört med de...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Kvalitetsmodeller för nätbaserad och öppen utbildning

Det handlar om praktiska metoder och rekommendationer för kvalitet inom nätbaserad utbildning.

Denna studie genomfördes på uppdrag av Internationella rådet för öppen undervisning och distansundervisning inom (ICDE) och vänder sig till:

– Institutionella ledare som ansvarar för kvalitet inom nätbaserade kurser inom öppen och flexibel högre utbildning

– Fakulteter som vill ha en överblick över området

– Nya intressenter som vill utveckla kvalitet inom sin nätbaserade kursverksamhet

– Beslutsfattare i regeringar, myndigheter och utbildningsaktörer i det internationella samfundet

– Undersökningen är läsvärd för alla personer som arbetar med att förbättra kvalitet inom öppen och flexibel högre utbildning.

Rapporten är den första globala översikt av kvalitetsmodeller för nätbaserad och öppen utbildning.

Det är en översikt som kommer lägligt och levereras som ett idra till Global Education 2030,  den nya globala utbildnings agenda som ersätter utbildning för alla, EFA.

Forskningsledare på uppdrag av EADTU är Ebba Ossiannilsson, Sverige

Medforskare: Keith Williams, England, Anthony Camilleri, Slovenien och Mark Brown, Irland

Rapporten ska diskuteras vid Unesco Policy Forum Post 2015 i Paris  , juni 2015. Läs mer här

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This