NY

Gymnasieelever från friskolor läser vidare snabbare

Elever som gått gymnasiet i fristående skolor går något snabbare över till högskoleutbildning, än elever som gått kommunala skolor. Det visar ny statistik från SCB. Bland elever som våren 2024 gick ut ett högskoleförberedande program från en fristående gymnasieskola...

Skolverket rapport om – Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux

Jobb och studier efter avslutad utbildning på komvux Drygt hälften av eleverna som avslutade en yrkesutbildning inom komvux 2022 var etablerade på arbetsmarknaden året därpå. Det framgår av ny statistik från Skolverket, som också visar att etableringsgraden ökat mest...

Framtidens flexibla lärande-Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag

Framtidens flexibla lärande - Upptäck mikromeriter som en del av din utbildningsstrategi idag Vad är mikromeriter? Mikromeriter är kortare, målinriktade utbildningsinsatser som erkänner specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser. De möjliggör flexibelt lärande...

Kartläggning av åtgärder mot fusk vid distansstudier

Regeringen gav den 5 december 2024 Universitetskanslersämbetet (UKÄ) i uppdrag att kartlägga och analysera lärosätenas arbete för att motverka att fusk sker vid distansstudier genom användning av artificiell intelligens (AI) och andra digitala verktyg. I uppdraget...

Sverige kan inte stoppa oetisk AI från andra länder

I våras presenterade Erik Slottner Sveriges digitaliseringsstrategi 2025–2030. Under Diggs Digitaliseringsforum i veckan förklarade han för ett hundratal besökare, de flesta från offentlig verksamhet, varför den nya strategin med fem så kallade kapitelmål och tre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Andrea Amft Utredare på UKÄ medverkar på SVERDs höstkonferens den 12-13 september 2019.

Andrea Amft utredare på UKÄ medverkar på SVERDs höstkonferens den 12-13 september 2019.

Andrea kommer att berätta om det nya arbetssätt som UKÄ tillämpar för  uppdraget om pedagogisk utveckling, dvs att bjuda in intressenter på  bred front genom hela processen. Självklart kommer Andrea också att informera om status i arbetet om pedagogisk utveckling vid landets lärosäten.

UKÄ har fått i uppdrag av regeringen att göra en uppföljning av pedagogiskt utvecklingsarbete vid universitet och högskolor. I uppdraget ingår att ge en översiktlig nationell bild och bidra med kunskap om lärosätenas arbete med pedagogisk utveckling. Redovisningen ska även innehålla fördjupningsstudier av den verksamhet som bedrivs och vad den resulterat i. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet senast den 31 december 2019.

UKÄ hoppas i förlängningen att den pedagogiska utvecklingen i högskolan ska få en större uppmärksamhet och att det leder till en utveckling av högskoleutbildningen generellt.

Följ UKÄs arbete här

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This