NY

Stöd och insatser för elever på komvux kan bidra till en god och jämlik hälsa

En ny studie visar att hälsan bland grupper av elever på kommunal vuxenutbildning, komvux, skiljer sig åt. Hälsan kan påverka om man klarar av sin utbildning, och därför kan stöd och insatser behövas. I dag finns inga krav på elevhälsa eller studenthälsa inom komvux,...

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...

25 år med Ed Tech

I denna livfulla och lättillgängliga volym, baserad på hans populära bloggserie, visar Martin Weller en rik historia av innovation och effektiv implementering av utbildningsteknik inom högre utbildning. Från anslagstavlesystem till blockkedjeteknik följer Weller...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Tips och trix vid hög belastning

Swedish Ed-Tech Industry har tagit fram tips för att minska belastningen – när internetsystemen laggar.
När allt fler skolor nu går över till att bedriva undervisning på distans sker en enorm ökning
av användningen av digitala verktyg. Leverantörerna har stärkt kapacitet, såväl gällande
support och stöd, men också den tekniska. Arbetet fortsätter intensivt. Men kapaciteten
kommer inte hålla till 100%. Om landets alla skolor bedriver fjärr- och distansundervisning,
använder kommunikations- och lärplattformar och digitala läromedel samtidigt, blir det
kapacitetsproblem i de olika tjänsterna. Men det finns en del man kan göra för att minska
belastningen och här behöver vi alla hjälpas åt, ha beredskap och tålamod.
Rubrikerna är

Huvudman/skolledare/it-resurs*

Lärare/pedagogisk personal:

Kommunikation när systemen inte fungerar

Teknisk support

Tips-och-trix-vid-belastning-version-1-SEI

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This