NY

Det ska bli enklare att komma in på yrkesgymnasiet

Det ska bli enklare att komma in på yrkesgymnasiet, menar Produktivitetskommissionen, med anledning av att 15 procent av eleverna i årskurs 9 aldrig når behörighet. Finansminister Elisabeth Svantesson (M) har tillsatt kommissionen för att se över hur svensk...

Färre fristående kurser skulle försämra lärares kompetensutveckling

Utbildningsminister Mats Persson (L) har lagt ett förslag om att färre ska läsa fristående kurser. Fackföreningen Sveriges Lärare är dock emot detta förslag. De menar att inom läraryrket finns det en aspekt som gör att ett rikt utbud av fristående kurser är särskilt...

Regeringen vill införa obligatorisk språkförskola

Regeringen och Sverigedemokraterna vill införa obligatorisk språkförskola och tillsätter därför inom kort en utredning. Det är barn som inte har svenska som språk hemma och bedöms behöva mer språkträning ska vara målgruppen för språkförskolan. Regeringen vill också...

Agile2Vet Multiplier Event by Sverd 25/4 Harnosand Sweden

_ SVERD was hosting a Multiplier Event for the Agile2Vet project at Engstroms Restaurang Thursday 2024-04-25 time CET 17.00-19.00 AGILE 2 VET – Abilitating Digital Learning to innovate VET sector” 2022-2023.  Erasmus+1 KA220 – 2021-1-IT01-KA220-VET-000033037  is a...

Nationell yrkesutbildning -ny form av utbildning för vuxna på gymnasial nivå

För att stärka kompetensförsörjningen och möta företagens kompetensbehov har regeringen tagit initiativ till en pilotverksamhet med en ny form av yrkesutbildning för vuxna på gymnasial nivå. Utbildningsformen nationell yrkesutbildning har sin utgångspunkt i den modell...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Vändpunkten: Varför vi måste förändra utbildningen nu

Att driva en global rörelse för att transformera utbildning: Nyckelögonblick 2022. Läs mer här 

2022 education key moments

Light and Vision, Xinovap & Rawpixel/Shutterstock.com

2022 var ett år som bevittnade stora milstolpar i den globala rörelsen för att förändra utbildning. Mot bakgrund av en oroväckande inlärnings- och budgetkris, fick UNESCO:s uppmaning till en global mobilisering för att placera utbildning högst upp på den politiska agendan världen över med förnyade nationella och globala åtaganden. Och tre UNESCO-världskonferenser med fokus på tidig barndom, högre utbildning och livslångt lärande satte ytterligare en gemensam vision och löften om att driva framsteg under det kommande decenniet. Här är några viktiga ögonblick och teman som har präglat detta ”förvandlande” år inom utbildning.

Vändpunkten: Varför vi måste förändra utbildningen nu
Vårt nuvarande globala utbildningssystem misslyckas med att tillhandahålla kvalitetsinlärning för alla under hela livet och hjälpa oss att forma fredliga, rättvisa och hållbara samhällen. Unescos data visar att 244 miljoner barn och ungdomar över hela världen går ur skolan. Det råder en kris när det gäller grundläggande lärande, läs- och skrivkunnighet och räknefärdigheter bland unga elever. Det uppskattas att 60 % av barn globalt inte kan läsa och förstå en enkel text vid tio års ålder. COVID-19-pandemin, som utlöste den största störningen av utbildningen i historien, har fördjupat en redan existerande kris av inkludering, kvalitet och relevans

Det har aldrig varit mer avgörande att ombilda hur vi lär oss, vad vi lär oss och hur vi lär oss, som beskrivs i UNESCOs flaggskepp Futures of Education Report, som krävde ett nytt socialt kontrakt för utbildning. Vändpunkten är nu. Det är därför som FN:s generalsekreterare sammankallade Transforming Education Summit i september i New York för att samla världsledare och sätta utbildning högst upp på den politiska agendan. Ungdomsförespråkare var involverade under hela processen som ledde till toppmötet och antog ungdomsdeklarationen om deras gemensamma vision för att förändra utbildningen.

Vid toppmötet åtog sig mer än 130 länder att starta om sina utbildningssystem och påskynda åtgärder för att få slut på inlärningskrisen. För att skapa fart för toppmötet stod UNESCO värd för ett förtoppmöte i juni där 154 utbildningsministrar och viceministrar och 1 800 deltagare deltog. Det utgjorde ett forum för länder att presentera preliminära resultat av nationella samråd och föra multilaterala diskussioner om nya åtaganden.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This