NY

Insamling av lärresurser från amerikanska utbildningsdepartementet

Insamling av lärresurser från det amerikanska utbildningsdepartementet görs av Edtach Europe Alliance. USA:s utbildningsdepartement och i synnerhet Office of Educational Technology, skapade ett antal resurser som har varit grundläggande för att stödja utvecklare,...

Uppemot varannan student hoppar av högskolan

Utbildningar till flera samhällsviktiga yrken tappar studenter. På högskoleingenjörsutbildningarna är det hälften som inte tar examen, på grundlärarprogrammen 39 procent. På sjuksköterskeutbildningarna försvinner 26 procent under utbildningens gång. – Det kostar för...

Skolpolitiken är ett experiment

Regeringens digitaliseringskritiska skolpolitik hotar inte bara elevernas lärande – den riskerar även att dra undan mattan för de kommunala och fristående huvudmännens arbete med att skydda känslig information och att skapa trygghet i skolan. Det skriver Örjan...

Se video från SVERD Online Vårkonferens Digital transformation och lärande

Medverkande är Prof Italo Masiello. om Digital transformation och lärande  (LNU) Linneuniversitetet https://sverd.se/video/italo_masiello.mp4 Forskare Johan Forsell Om gruppbedömning Linköpings Universitet LIU Webbsida: https://liu.se/medarbetare/johfo36 Forskarna...

Anmälan till SVERD Online Vårkonferens fredag 14 mars är öppen

Välkomna till SVERD Online Vårkonferens fre. 14/3-25 kl 13.00-15.30 – Digital transformation och lärande ZOOM login är https://us02web.zoom.us/j/88948462658  Anmäl dig här:  https://www.sverd.se/sverd-online-varkonferens-14-mars-2025/ Tid /Innehåll Talare 13:00-13:10...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Förslag till AI riktlinjer för skolan

Johan Falk skriver en debattartikel på Voister att AI spelar så stor roll för både elever och samhället att vi inte kan vänta två år till på nationella AI-riktlinjer för skolan

Behandla AI som andra webbtjänster

Låt inte AI fatta dina beslut

Lita inte på AI-detektorer. Det finns idag inga tillförlitliga verktyg för att avgöra om en text är skriven av en chattbot.

Utforska och våga göra fel

AI riktlinjerna behöver förbättras efter hand.

5 punkter som lyfts fram i artikeln är:

  • Behandla AI-tjänster på nätet som andra webbtjänster. Dela inte känslig information med tjänster som inte är betrodda.
  • Du måste stå för de beslut du fattar och det material du lämnar ifrån dig, oavsett vilka verktyg du använt på vägen.
  • Se upp så att du inte använder AI på ett sätt som gör att du förlorar viktig kompetens.
  • Utforska gärna hur du kan använda AI, och dela dina erfarenheter med andra. Både sådant som gått bra och gått dåligt.
  • Gör gärna misstag när du utforskar, men undvik de värsta misstagen när det gäller AI i skola.

Läs hela artikeln här:

https://www.voister.se/artikel/2025/03/slut-pa-langbanken-har-ar-fem-nationella-ai-riktlinjer-for-skolan/

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This