NY

Johan Pehrson (L) avgår som partiledare för Liberalerna

Johan Pehrson avgår som partiledare för Liberalerna, meddelar partiet i ett pressmeddelande. Pehrson uppger själv att han inför riksdagsvalet 2026 vill lämna över till någon annan. – Det har funnits ett internt missnöje – både med samarbetet med Sverigedemokraterna...

Sju timmar i veckan – lärarstudenternas undervisning har halverats

Idag får svenska högskolestudenter i genomsnitt mindre än tio timmars undervisningstid i veckan. Inom ämnesområdet pedagogik är det fyra timmar, inom humaniora, religion och språk fem timmar per vecka, medan studenter inom medicin och tandvård får mest med drygt 20...

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete

Nej till motioner om vuxenutbildning pga pågående arbete (UbU13) Utbildningsutskottet föreslår att riksdagen avslår samtliga motionsyrkanden i betänkandet med hänvisning till gällande bestämmelser, pågående arbete och vidtagna åtgärder. 70 olika motioner tar upp...

Europa ska bli världens ledande AI-kontinent

Att bli en global ledare inom artificiell intelligens (AI) är målet för AI Continent Action Plan som lanserades av EU kommissionen den 9 april. Det var vid vid AI Action Summit i februari 2025 i Paris som president von der Leyen talade om att detta är det ambitiösa...

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI

Två av tre jobb i Sverige är exponerade för AI, och 25 procent är mycket högt exponerade, visar en ny rapport från Almega. Påverkan från AI förväntas bli allra störst inom privata tjänstesektorn. Samtidigt visar en rapport från Kantar Sifo att höginkomsttagare nyttjar...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Internationella utbildningsdagen 24 januari 2022

International Day of Education 24 jan 2022

Education is a human right, a public good and a public responsibility.

The United Nations General Assembly proclaimed 24 January as International Day of Education(link is external), in celebration of the role of education for peace and development.

On 24 January 2022, we will be celebrating the fourth International Day of Education under the theme “Changing Course, Transforming Education”. As it was detailed in  UNESCO’s recent global Futures of Education report, transforming the future requires an urgent rebalancing or our relationships with each other, with nature as well as with technology that permeates our lives, bearing breakthrough opportunities while raising serious concerns for equity, inclusion and democratic participation. Läs mer här

Without inclusive and equitable quality education and lifelong opportunities for all, countries will not succeed in achieving gender equality and breaking the cycle of poverty that is leaving millions of children, youth and adults behind.

Today, 258 million children and youth still do not attend school; 617 million children and adolescents cannot read and do basic math; less than 40% of girls in sub-Saharan Africa complete lower secondary school and some four million children and youth refugees are out of school. Their right to education is being violated and it is unacceptable.

Reimagining our futures together: a new social contract for education - World | ReliefWeb

In  these  exceptional  times,  business  as  usual  is  no  longer  an  option.  If  we  are  to  transform the future, if we are to change course, we must rethink education.  This means forging a new social contract for education, as called for by the UNESCO report  on  the  Futures  of  Education,  released  last  November.  We  need  to  repair  past  injustices and orient the digital transformation around inclusion and equity. And we need education  to  fully  contribute  to  sustainable  development  –  for  instance,  by integrating environmental education in all curricula and by training teachers in this field.” – Audrey Azoulay, UNESCO Director General, on the occasion of International Day of Education 2021.

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This