NY

Regeringens bristande intresse för AI i skolan är ett problem

Att inte ha en plan för AI i skolan är detsamma som att ge fritt spelrum för felanvändning. Det riskerar att leda till att barn och elever lämnas helt ensamma att hantera tekniken de möter i sin vardag. Det skriver Jannie Jeppesen, vd Swedish Edtech industry. EU...

En reformerad samhällsorientering för bättre integration

Betänkande av Utredningen om en förbättrad samhällsorientering för nyanlända är klart. I utredningens uppdrag har det bland annat ingått att: föreslå hur fler i målgruppen ska ta del av samhällsorienteringen, bland annat genom att göra samhällsorienteringen...

Fler tjejer vill plugga teknik

Antalet kvinnor som sökt till yrkeshögskolans program inom teknik och tillverkning har ökat med 43 procent på bara ett år. Det visar nya siffror som statistikmyndigheten SCB presenterar idag. Samtidigt når det totala antalet sökande nya rekordnivåer med över 100 000...

25 år med Ed Tech

I denna livfulla och lättillgängliga volym, baserad på hans populära bloggserie, visar Martin Weller en rik historia av innovation och effektiv implementering av utbildningsteknik inom högre utbildning. Från anslagstavlesystem till blockkedjeteknik följer Weller...

Intresset för högskolestudier ökar

Det ökade intresset för högskolestudier kan till stor del förklaras av den rådande arbetsmarknadssituationen. I tider av osäkerhet blir utbildning ett naturligt val för många. Samtidigt har vi stora ungdomskullar som nu når åldern för att söka sig vidare till högre...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Boldic Award 2011 till Multimediajournalistikk

NKI Nettstudier, Berghs School of Communication och Danish School of Media and Journalism är vinnare av, Boldic Award 2011. Förutom äran att vinna får de tre organisationerna dela på prissumman  500 Euro för att ha utvecklat online kursen Multimediajournalistikk.

Det är ett unikt skandinaviskt projekt och så vitt vi vet finns det inga liknande multimedia online-program för journalistikstudier i Europa.  Multimediajournalistikk  använder en innovativ webbplats   www.webjournalisten.com som kan ses som en online multimedia tidskrift publicerad av skandinaviska studenter och lärare. Under de senaste åren har det tillkommit cirka 500 varierande och intressanta artiklar under kategorierna: Nyheter, kommentarer, intervjuer, artiklar och protokoll.

 Projektet har lyckats utveckla gemensamma lösningar som övervinna hinder i ett skandinaviskt online-utbildningssamarbete. Man har även utvecklat en möjlig ekonomisk modell för fördelning av  studieavgifter och inkomster mellan parterna. Detta är en sk ”Blandinavian” diskurs som kommer att underlätta en intressant flerspråkiga inlärningsmiljö. Det är en innovativ användning av automatiska översättningsverktyg och kontinuerlig utvärdering genomförs via en unika barometrar för svarstider och utbildningskvalitet.

Man har utvecklat ett nytt sätt att samarbeta för att främja onlinelärande och IKT-stött flexibelt livslångt lärande i de Norge , Sverige och Danmark.

Multimediajournalistikkprojektet uppfyller de krav en enig jury ställer på en värdig vinnare av priset Boldic Award 2011.

Hjärtliga gratulationer!                                                                       Stockholm, 21. oktober 2011

The Boldic Award Jury 2011

Ulf Sandström                                                                                                            Jorgen Grubbe

Svenska riksorganisationen för distansutbildning                                      Forening for fleksibel uddannelse i Danmark

SVERD                                                                                                                            Fluid

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This