NY

500 miljoner till lovskola, högskola och vuxenutbildning är för lite

Enligt Lärarnas Riksförbunds senaste undersökning framgår det att coronakrisen har lett till att undervisning motsvarade 5,5 miljarder gått förlorad. Pandemin har gjort att många elever inte kunnat vara på plats på skolorna...

Distansundervisning är ett nödvändigt och bra komplement

Skolan som fysisk plats är central för elevernas studier och känsla av sammanhang. Det har blivit extra tydligt när gymnasier och andra skolformer tvingats stänga på grund av covid-19. Men det finns också positiva erfarenheter att ta med sig från undervisningen...

Digital start på höstterminen vid Malmö universitet

I mitten av mars stängde Malmö universitet dörrarna och gick över till digital undervisning för att minska risken för spridning av coronaviruset. Då var det ovisst hur länge utbildningen skulle bedrivas digital, men nu är det bestämt att det kommer förbli så fram till...

SVERD.se even available now in English

Nya hemsidan SVERD.se är nu även tillgänglig på engelska. The new Webpage SVERD.se is now even available in English.

Lunds smarta klassrum

Lunds kommun använder Jamf för att ha kontroll över elevernas Apple-enheter. Det innebär ett enklare sätt att hantera appar och Apple-ID:n och även en trygghet om en elev blir av med sin enhet. Nästa steg är Apple Classroom för att hjälpa eleverna i skolarbetet. Läs...

Satsningar ska underlätta för fler att kunna studera

När fler behöver utbilda sig för att få jobb i coronakrisens spår så gör regeringen de åtgärder som krävs. Matilda Ernkrans är glad att de idag den 16 maj 2020 med samarbetspartierna kan presentera följande besked som förstärker våra utbildningssatsningar rejält: ✅ Vi...

Landsbygden och ”hemmasittarna” blir förlorarna

Intressant debattartikel av Per-Arne Andersson, chef för avdelningen för utbildning och arbetsmarknad, SKR och Ulla Hamilton, vd, Friskolornas riksförbund. Debattartikeln publicerades i Dagens Samhälle den 12 maj 2020 Regeringen har inga planer på att utnyttja de...

Distansutbildning är för dålig i Sverige

Sveriges Radio rapporterar idag på morgonen att internationella studenter går ut med ett upprop distansutbildningen och den omställning som skett pga Covid-19 är för dålig. De anser inte att de får den handledning och support och kräver att få  studieavgiften...

Aktiv och engagerad chef viktigt vid distansarbete

CORONAVIRUS. Flexibelt arbete upplevs ofta som positivt av medarbetare, men chefernas agerande kan vara avgörande för att den viktiga balansen mellan jobb och fritid ska fungera. Det visar pågående forskning. Coronakrisen har inneburit en rivstart för många anställda...

Elevenkät om att studera på distans

Ifous leder forsknings- och utvecklingsprogrammet DigiLi: Digitala lärmiljöer – Likvärdig utbildning med fjärr- och distansutbildning. Inom programmet arbetar vi tillsammans med forskare och åtta skolhuvudmän för att utforska undervisning som sker via fjärrlänk och på...

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

500 miljoner till lovskola, högskola och vuxenutbildning är för lite

Enligt Lärarnas Riksförbunds senaste undersökning framgår det att coronakrisen har lett till att undervisning motsvarade 5,5 miljarder gått förlorad. Pandemin har gjort att många elever inte kunnat vara på plats på skolorna vilket i sin tur kan leda till en ökad risk för ett kunskapstapp bland landets elever, där allt fler kommer behöva extra stöd.

Nu meddelar regeringen att drygt 500 miljoner ska anslås till lovskola, högskola och vuxenutbildning. Pengarna är bland annat tänkta att hjälpa de som på grund av pandemin har svårt att nå behörighet. Det är ännu oklart hur många elever som är i behov av lovskola, men kommuner som har möjlighet att erbjuda fler elever en plats få 120 miljoner av de utlovade 500 miljonerna.

– Vi ökar statsbidraget för de elever som riskerar att inte uppnå behörighet till gymnasiets nationella program eller som riskerar att lämna gymnasieskolan under våren 2020 utan en gymnasieexamen, det är den viktigaste målgruppen i den här delen av satsningen, säger Roger Haddad, Liberalerna skolpolitiske talesperson, till TT.

Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas riksförbund, anser att det inte är tillräckligt.

– Som vi ser det är det helt otillräckligt. Vi har gjort en undersökning där vi har tittat på hur mycket coronapandemin påverkat elevernas kunskaper. Och då är det en klar majoritet av lärarna som tror att den påverkar elevernas kunskapsinhämtning negativt, säger hon till TT och fortsätter:

Läs mer här

Förra

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Share This