NY

Facken enade i protest: Vi är inga gränspoliser

Att ange papperslösa kan aldrig vara en lärares arbetsuppgift, svarar åtta av tio när Sveriges Lärares frågar sina medlemmar. – Vi är inga gränspoliser, säger förbundsordföranden Anna Olskog när flera fackliga organisationer samlas på Sergels torg i Stockholm i en...

Skolministern-Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn

Ni lärare är den enskilt viktigaste faktorn för kvaliteten i utbildningen och för barns och elevers lärande och utveckling. Er kunskap och ledarskap kommer vara helt avgörande för att vända kunskapsutvecklingen i svensk skola. För mig är det oerhört viktigt att ni...

Stödmaterial för att mäta breddad rekrytering

Stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering Se webbinariet i efterhand Den 11 oktober lanserade UHR ett stödmaterial för att mäta och sätta mål för breddad rekrytering. Missade du eller någon kollega webbinariet så går det nu att se i...

Var fjärde elev störs i sina studier varje dag i klassrummet

Bråk, slagsmål, skrik, elever som byter platser eller hoppar upp på borden – det är vardag för många elever i mellanstadiet. Och skolstök gör att var fjärde elev varje dag har svårt att koncentrera sig på lektionerna. Det visar SVT:s nya enkätundersökning. – Det är...

Myndigheter samverkar för att främja ett livslångt lärande

Myndigheter i Sverige samverkar för att främja kompetensförsörjning och livslångt lärande I Sverige samverkar åtta myndigheter för att främja ett livslångt lärande för att förse arbetsmarknaden med rätt kompetens för ett hållbart arbetsliv. Delar av samarbetet syftar...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

4 Folkbildningens flexibla lärande

britten-mansson-wallin

Britten Månsson-Wallin gen sekr Folkbildningsrådet

Digitaliseringen innebär ett ökat behov av folkbildning

Vad innebär digitaliseringen av samhället för folkbildningsarbetet och för demokratin? Det är en av frågorna som ställs i dokumentet Folbildningens Vägval och Viljahttp://www.folkbildning.se/Folkbildning/vagval–vilja/
Dagens utveckling mot professionalisering, specialisering och fragmentisering kan skapa vilsenhet hos många. Det finns ett ökat behov hos människor – i olika livssituationer och åldrar – av bildning och sammanhang i en tid av globalt informationsöverflöd. En bred bildning är till nytta både för den enskilde och för samhället och ger bättre förutsättningar för människor att ta till sig ny kunskap. Studieförbunden och folkhögskolorna utgör en infrastruktur i det svenska samhället för bildning som grundas på idén om frivilligt gemensamt kunskapssökande och livslångt lärande. Vad betyder det i praktiken?

Demokratisera digitaliseringen!
Offentliga och privata tjänster flyttar allt mer ut på nätet. “Att demokratisera digitaliseringen är en uppgift i paritet med den när befolkningen skulle lära sig att läsa och skriva.” En digitalisering av samhället förutsätter att medborgarna är delaktiga i den, har tillgång till och kan nyttja informationsteknikens möjligheter. Detta kräver aktiva insatser på bred front, både i barn- och ungdomsskolan och bland vuxna. Den digitala utvecklingen är snabb. Nya digitala klyftor riskerar att uppstå – även bland yngre.Vad kan folkbildningen göra?

Stora förväntningar och utmaningar för studieförbunden och folkhögskolorna
Förväntningarna är stora på folkbildningens förmåga att bidra till samhällets demokratisering, till att ge människor redskap för att påverka sina egna villkor och samhällsutvecklingen, till att utjämna bildnings- och utbildningsklyftor och att bidra till delaktighet i kulturlivet.
Statens stöd till folkbildningen baseras på detta och folkbildningens organisationer har bejakat dessa syften. Digitaliseringen idag och i morgon påverkar folkbildningens förutsättningar att arbeta med folkbildningsuppdraget. Hur ska studieförbund och folkhögskolor utveckla sitt arbete för ökad digital delaktighet och vilka är hindren och möjligheterna?

Vilka resultat finns frånRådslag 2014
Vilka slutsatser drar företrädare för studieförbunden och folkhögskolorna?
Folkbildningsrådet har tagit initiativ till ett brett rådslag under 2014 i studieförbund och folkhögskolor kring folkbildningens IT-utveckling och behovet av stödinsatser.
Rådslaget syftar till att-identifiera och undanröja hinder för folkbildningens arbete med digital delaktighet och flexibelt lärande, – stimulera strategisk planering för digital utveckling i folkbildningsorganisationerna samt – ge underlag för kommande beslut i Folkbildningsrådet ifråga om översyn av statsbidragsvillkor samt stödformer för digital utveckling i folkbildningen.
Rådslagsarbetet samordnas av resurspersoner i studieförbund och folkhögskolor.
Resultaten kommer att presenteras på höstkonferensen.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This