NY

Regeringen har sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget

Regeringens sparkrav på 80 miljoner i Skolverkets budget tvingar myndigheten att kapa kostnader. ”Det har varit kännbart”, säger ekonomichefen Homan Sadat till Altinget. Anledningen är att man vill se en effektivisering av Skolverket och att myndigheten återgår till...

18 riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor

De 18 riktlinjerna har arbetats fram av Digg och IMY på uppdrag av regeringen, och 21 januari, presenterades och överlämnades de till civilminister Erik Slottner (KD). – Användning av AI kan förbättra effektiviteten i offentlig sektor, öka medborgarnyttan och höja...

Ny generaldirektör för Skolinspektionen

Regeringen har beslutat att anställa Marie Axelsson som generaldirektör och chef för Skolinspektionen. Hon påbörjar sin anställning den 1 april 2025. – Skolan ska gå tillbaka till grunderna. Tillbaka till en skola där elever lär sig läsa med riktiga böcker, där...

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan

Undervisning på vetenskaplig grund har blivit en ny trend i den svenska skolan. Problemet är att den är dyr att genomföra, men enligt regeringen är tajmingen god. – Jag menar att det i nuläget finns ett gyllene tillfälle eftersom barnkullarna går ned väldigt kraftigt,...

Lärosätena med flest avhandlingar

Mellan 2020 och 2023 doktorerade totalt 159 personer inom innovations- och entreprenörskapsforskningen. De tre lärosäten som har spikat flest avhandlingar är Lunds universitet (19 st), Högskolan i Jönköping (16 st) och Linköpings universitet (13 st). Hela listan finns...
Sverd Logo

Sverdnytt

E-tidning

Bli medlem

Skriv upp dig idag

Bli medlem

Skriv upp dig idag

4 Folkbildningens flexibla lärande

britten-mansson-wallin

Britten Månsson-Wallin gen sekr Folkbildningsrådet

Digitaliseringen innebär ett ökat behov av folkbildning

Vad innebär digitaliseringen av samhället för folkbildningsarbetet och för demokratin? Det är en av frågorna som ställs i dokumentet Folbildningens Vägval och Viljahttp://www.folkbildning.se/Folkbildning/vagval–vilja/
Dagens utveckling mot professionalisering, specialisering och fragmentisering kan skapa vilsenhet hos många. Det finns ett ökat behov hos människor – i olika livssituationer och åldrar – av bildning och sammanhang i en tid av globalt informationsöverflöd. En bred bildning är till nytta både för den enskilde och för samhället och ger bättre förutsättningar för människor att ta till sig ny kunskap. Studieförbunden och folkhögskolorna utgör en infrastruktur i det svenska samhället för bildning som grundas på idén om frivilligt gemensamt kunskapssökande och livslångt lärande. Vad betyder det i praktiken?

Demokratisera digitaliseringen!
Offentliga och privata tjänster flyttar allt mer ut på nätet. “Att demokratisera digitaliseringen är en uppgift i paritet med den när befolkningen skulle lära sig att läsa och skriva.” En digitalisering av samhället förutsätter att medborgarna är delaktiga i den, har tillgång till och kan nyttja informationsteknikens möjligheter. Detta kräver aktiva insatser på bred front, både i barn- och ungdomsskolan och bland vuxna. Den digitala utvecklingen är snabb. Nya digitala klyftor riskerar att uppstå – även bland yngre.Vad kan folkbildningen göra?

Stora förväntningar och utmaningar för studieförbunden och folkhögskolorna
Förväntningarna är stora på folkbildningens förmåga att bidra till samhällets demokratisering, till att ge människor redskap för att påverka sina egna villkor och samhällsutvecklingen, till att utjämna bildnings- och utbildningsklyftor och att bidra till delaktighet i kulturlivet.
Statens stöd till folkbildningen baseras på detta och folkbildningens organisationer har bejakat dessa syften. Digitaliseringen idag och i morgon påverkar folkbildningens förutsättningar att arbeta med folkbildningsuppdraget. Hur ska studieförbund och folkhögskolor utveckla sitt arbete för ökad digital delaktighet och vilka är hindren och möjligheterna?

Vilka resultat finns frånRådslag 2014
Vilka slutsatser drar företrädare för studieförbunden och folkhögskolorna?
Folkbildningsrådet har tagit initiativ till ett brett rådslag under 2014 i studieförbund och folkhögskolor kring folkbildningens IT-utveckling och behovet av stödinsatser.
Rådslaget syftar till att-identifiera och undanröja hinder för folkbildningens arbete med digital delaktighet och flexibelt lärande, – stimulera strategisk planering för digital utveckling i folkbildningsorganisationerna samt – ge underlag för kommande beslut i Folkbildningsrådet ifråga om översyn av statsbidragsvillkor samt stödformer för digital utveckling i folkbildningen.
Rådslagsarbetet samordnas av resurspersoner i studieförbund och folkhögskolor.
Resultaten kommer att presenteras på höstkonferensen.

 

Förra

Nästa

Skicka kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Share This